Newsflash
Interviuri

Punem diagnosticul pe ceea ce vedem

de Alexandra NISTOROIU - apr. 1 2016
Punem diagnosticul pe ceea ce vedem

Dr. Ulpia Ianina Cupșan-Morar împlinește, la anul, patru decenii de când a absolvit facultatea de medicină. A ieșit la pensie din sistemul de stat acum șase ani, dar lucrează în continuare la propriul cabinet de dermatovenerologie din Petroșani. E orașul ei natal, are bolnavi cronici pe care îi vede de ani de zile și nu își imaginează că ar putea face și altfel. Face parte dintr-o generație de medici care au învățat să se bazeze pe intuiția lor când nu au instrumente de diagnostic, să lucreze cu omul la fel de mult ca și cu boala, să se descurce cu și fără resurse.

 

 

 

 

     – De ce ați ales dermatovenerologia?
     – În primul rând, pentru că pielea este un organ pe care pot să îl văd, să îl simt. Și oricât vi s-ar părea de ciudat, dermatologia presupune cunoștințe foarte complexe și din alte specialități: medicină internă, alergologie, boli de nutriție, anatomopatologie. Chiar dacă este un singur organ, cum eram noi acuzați de colegi, este organul cel mai mare, în ultimă instanță, și este o specialitate complexă.
     – Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă un specialist în dermatovenerologie la noi în țară?
     – Noi încă suntem puși în situația să punem diagnosticul pe ce vedem, adică susținerea diagnosticului prin examen histopatologic nu se poate face în orice localitate din țară, ceea ce duce la întârzierea punerii diagnosticului. Nu ne putem permite să așteptăm un examen histopatologic în punerea diagnosticului, s-ar întârzia foarte mult. Asta nu înseamnă că eu nu colaborez foarte bine cu colega de la anatomie patologică, în ceea ce privește leziunile nevice în mod particular. Acolo este foarte greu să pui diagnosticul de certitudine. Dar în restul afecțiunilor dermatologice...
     – Dar cu colegii din celelalte specialități cum colaborați?
     – Colaborez, desigur, în continuare, și cu colegii din spital. Am descoperit foarte mulți bolnavi cu diabet, care s-au prezentat de exemplu, pentru o balanită candidozică, pacienți care nu se știau diabetici. Cu colegii de la chirurgie, la fel. De exemplu, am avut un pacient cu o leziune în zona rectală, la care m-am gândit că e un cancer colorectal, am apelat la colegii chirurgi și diagnosticul s-a confirmat. Colaborez foarte bine și cu colegii de la laborator, merg și discutăm împreună anumite analize. Deci, nu merg numai pe ceea ce văd.
     – Vă ajută probabil și experiența.
     – Da, este și unul dintre motivele pentru care la vârsta asta am continuat să îmi desfășor activitatea și după pensionare, pentru că, în primul rând, mi-am ales o specialitate care îmi place. Am foarte mulți vechi pacienți care continuă să mă caute, din județ și județele vecine, continui să particip la conferințe, la congrese, să citesc literatură de specialitate și chiar mă confrunt asupra anumitor probleme cu colegii din județ sau din alte județe. Întotdeauna am pus pe primul plan interesul pacientului și, dacă nu m-am descurcat, am zis că e de bun simț să trimit cazul mai departe, urmărind în continuare evoluția și diagnosticul pentru a mă verifica pe mine sau a învăța din acel lucru.
     – Care este specificul relației cu pacientul în specialitatea dumneavoastră?
     – Cel mai greu este când vin mulți cronici în perioada de vară sau a sărbătorilor de iarnă. E vorba de pacienții care lucrează în străinătate și vin între două avioane. În foarte multe cazuri trebuie făcute investigații de laborator. Îi explicăm că trebuie făcute și analizele: „Și dumneavoastră dacă chemați să vă repare televizorul, nu doar se uită la el, îl și desface, nu?“ Ei, la om asta înseamnă analize. „Da, dar eu nu pot, că poimâine plec“. Sau vin pacienți care îmi spun că boala a debutat cu doi, poate trei ani în urmă și abia acum se prezintă la medic. „Și ați stat atât?“.„Păi, am crezut că trece.“ „Haideți să facem niște investigații, iar până atunci, vă dau tratamentul simptomatic, nu etiologic“. Și omul vine peste o săptămână cu o evoluție bună a leziunilor dar nemulțumit: „Da, dar eu nu m-am vindecat încă!“. Adică doi ani de zile nu l-a deranjat, iar într-o săptămână vrea să fie vindecat. Sunt și astfel de cazuri. Sau trebuie să insiști să revină la control. Eu mai și glumesc cu ei și le spun: „Și la croitor dacă mergi, tot te mai cheamă la o probă, nu?“. Sunt și pacienți care vin și îmi spun că s-au uitat pe internet și s-au diagnosticat singuri. Sunt care se tratează cu tot felul de medicamente din auzite. Iar o leziune de piele supusă la diferite tratamente, cu eternul unguent cu gălbenele sau altceva, își modifică aspectul și sigur că de multe ori încurcă. Îi întrebi, „păi, cine v-a recomandat?“ și răspund că „a, păi, și vecina are la fel ca mine și a făcut tratament cu cutare medicament“. Plus medicamentele și farmaciile cărora li se face, în mod agresiv, reclamă la televizor... Eu zic că o farmacie bună este cea care încă are laboratorul galenic, pentru că sunt anumite produse pe care noi ăștia de modă veche le mai folosim, preparate magistrale vreau să vă spun că încă merg foarte bine. Or, nu toate farmaciile, mai ales lanțurile, au laborator galenic. Cel mult, farmaciile de cartier au.
     – Cu medicii de familie cum colaborați?
     – Cu medicii de familie nu prea colaborez, pentru că nu sunt în contract cu casa. De regulă, le dau o scrisoare medicală orientativă. Nu ca neapărat pacientul să beneficieze de rețetă compensată, deși asta ar fi firesc. A fost o perioadă în care drepturile medicului din sistemul privat erau identice cu ale celui din sistemul de stat. De exemplu, dacă iau la investigație pacientul și îi găsesc prezent helicobacterul, mi se pare normal să îi dau rețetă și scrisoarea medicală, îi spun să meargă la medicul de familie să îl ia în evidență, să știe de el că a avut această afecțiune. Sau dacă omul vine cu balanită și îi găsesc glicemia de 300, eu nu pot să îl trimit direct la medicul diabetolog, trebuie să îl trimit la medicul de familie ca el să îi dea rețetă în trei culori ca să fie luat în evidență. Fiind și eu localnică și o bună parte din colegi sunt foști colegi de liceu din Petroșani, sau de facultate, eu le dau rețetă și le spun ce să transmită medicului de familie legat de diagnostic. Dacă vrea să îi scrie tratament. Pentru că sunt colegi și colegi, unii spun: „A, păi dacă ai avut bani să mergi la policlinică privată, înseamnă că ai bani și să îți cumperi tratament“.
     – Lucrați și cu medicii psihiatri?
     – Categoric lucrăm și cu medicii psihiatri. Eu nu mă hazardez să scriu medicație psihotropă de genul benzodiazepinelor. Dacă omul nu își poate permite din varii motive să ajungă în scurt timp la un medic psihiatru, pentru, de pildă, un prurit psihogen, atunci până când ajunge la specialist, îi recomand medicație mai blândă, care de multe ori are rezultate bune. Colaborez cu psihiatrii și pe tulburările de dinamică sexuală. Sunt și situații în care pacienții refuză să accepte anumite situații: pacienții uremici sau cirotici care vin cu prurit. Nu ai ce să faci, atâta timp cât terminațiile nervoase din piele sunt afectate de boală, e foarte greu să obții un rezultat. Și oamenii cu greu acceptă asta.
     – Ce v-ar plăcea să se schimbe în dermatovenerologia din România?
     – Până nu o să avem și noi pe unul prin minister, nu cred că o să se schimbe mare lucru.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe