Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  ACTUALITATE  »  Interviuri

Stomatologul alungă nopţile nedormite din cauza durerilor dentare

Viața Medicală
Florentina Ionescu vineri, 8 octombrie 2021

Există pacienţi care se raportează la medicii stomatologi ca la niște prieteni care îi ajută să scape de suferinţă și le redau zâmbetul, este de părere dr. Alina Cruciat. Aceștia sunt pacienţii ce revin la același medic, care își programează controale periodice și care au grijă de dantura lor.

Alina Cruciat este medic primar stomatolog. A absolvit Facultatea de Medicină Dentară din cadrul UMF „Carol Davila” din București. În cei peste 20 de ani de experienţă, prin „mâinile” ei au trecut peste 10.000 de pacienţi.

Dr Alina Cruciat 2

Care este profilul pacienţilor dv.?

Dacă la început pacienţii erau, în general, tineri, apropiaţi de-ai mei ori de-ai oamenilor din echipă, am ajuns, în timp, în primul rând datorită recomandărilor, să avem în cabinet pacienţi de toate vârstele. Ce mă bucură cel mai tare este că avem acum familii întregi de pacienţi care sunt la noi în tratament și de 15 ani. Când au început tratamentele erau tineri, iar acum vin și își tratează la noi și partenerii de viaţă, părinţii și copiii.

Cât de dificilă a fost îngrijirea pacienţilor la începutul pandemiei?

Am fost închiși două luni. Funcţionau doar câteva cabinete dotate special, iar acestea tratau doar urgenţele. Dincolo de incertitudinea care plana asupra afacerilor, m-am simţit atunci lipsită de instrumente reale de-a ajuta oamenii. Ne sunau pacienţii cu diverse probleme și singurul lucru pe care îl puteam face pentru ei era să le dăm sfaturi prin telefon și să le prescriem medicamente ori să îi vedem online. Am fost, însă, foarte norocoși că pacienţii au înţeles această situaţie și nici nu au avut o patologie acută, care să necesite obligatoriu prezenţa rapidă la cabinet. Am folosit, în schimb, toată această perioadă pentru a pregăti cabinetul în așa fel încât, atunci când ne-am reîntors la muncă, să creăm un mediu cât mai sigur, atât pentru noi, cât și pentru pacienţi.

Arma care apără medicii

Au fost momente în care v-a fost frică să nu vă îmbolnăviţi de COVID-19 la cabinet?

Evident că teama de îmbolnăvire există, însă nu cred că în cabinet suntem acum mai vulnerabili decât în restul locurilor pe unde mergem, chiar dimpotrivă. Și pacienţii, și colegii mei au înţeles că nici măcar o simplă răceală nu mai era de trecut cu vederea la prezentarea în cabinet, măștile au devenit regula generală, sterilizarea aerului și aerisirea sunt constante de zi cu zi. Vaccinarea a ajutat enorm pentru confortul psihic al tuturor. Eu, cel puţin, de la apariţia vaccinului, am simţit că am o armă cu care să mă și apăr de virus, nu doar să mă feresc de el, cum făceam până atunci.

Care sunt patologiile pe care le întâlniţi cel mai des?

Oamenii vin la stomatolog pentru că îi doare un dinte ori pentru că ar vrea să poată zâmbi fără probleme. Vorbim, deci, despre durere și estetică. Dinţii care dor sunt un motiv foarte puternic să mergi la dentist, iar rezolvarea este, de foarte multe ori, spectaculoasă. Din ce în ce mai des vin și pacienţi care își doresc refacerea integrităţii arcadelor dentare prin implanturi. Dar ceea ce mă bucură cel mai tare este că pacienţii au înţeles și importanţa detartrajelor și a consulturilor periodice.

Reclamele creează așteptări nerealiste

Cu ce dificultăţi v-aţi confruntat de-a lungul anilor?

Medical vorbind, evident că introducerea unei noi manopere sau tehnologii a implicat o perioadă mai dificilă de acomodare, dar eu cred că asta face parte din procesul normal de perfecţionare permanentă pe care medicii trebuie să îl parcurgă. Apoi mai e un aspect care poate fi destul de solicitant: inte­racţiunea cu pacientul. În general, omul cu dureri este foarte dificil de gestionat. Diversele reclame false care apar în media sunt extrem de dăunătoare pentru relaţia pe care o avem cu pacienţii. Ele le creează așteptări nerealiste, iar conectarea lor cu realitatea se poate dovedi o treabă extrem de dificilă. Nu ajută nici facultatea, care se axează mai mult pe pregătirea profesională și poate lăsa oarecum neglijat aspectul psihologic. Modul în care un medic câștigă încrederea pacientului, calitatea actului medical, ambele ar trebui să fie la fel de importante, la fel ca și preocuparea de a-l face să plătească un preţ sau altul.

Ce sunt mai importante: tehnologiile de ultimă generaţie din stomatologie sau cunoștinţele medicului?

Cred că una fără alta nu se poate. O aparatură folosită fără înţelegerea modului de funcţionare nu va putea niciodată să dea rezultatele cele mai bune. Apariţia noilor tehnologii este de mare ajutor în cabinetul stomatologic și poate fi un magnet, atât pentru eficientizarea lucrului, cât și pentru creșterea numărului de pacienţi. Dar, dacă nu sunt folosite corect, pot face mai mult rău decât bine. De aceea, în stomatologie – pentru că aici manualitatea și precizia au un rol foarte important –, acomodarea medicului cu aparatura, precum și acumularea cunoștinţelor privind folosirea acesteia trebuie să fie luate în calcul la implementarea noilor achiziţii. Când am cumpărat laserul diodă, a durat trei sau patru luni să punem la punct protocolul de albire cu laser optim, care se potrivea stilului nostru de lucru.

Ce v-a determinat să vă achiziţionaţi un laser stomatologic?

Îmi place să fiu la curent cu noile apariţii în domeniul meu de lucru și am făcut un motto din folosirea tuturor mijloacelor care îmi ușurează munca și contribuie la creșterea calităţii sale. Când am luat dioda, în 2013, am făcut saltul la manopere mult mai rapide, iar sângerările de altădată acum nu mai erau o problemă. Apoi, când am văzut ce poate face laserul Er:Yag, am fost definitiv cucerită. E o tehnologie mult mai interesantă. Aplicaţiile în stomatologie sunt nenumărate. Curăţarea cariilor a devenit mult mai ușoară, copiii au scăpat de angoase legate de utilizarea frezelor (și adulţii la fel, evident), inciziile gingivale sunt mai ușoare și mai rapide, sterilizarea pungilor parodontale este mai eficientă și mai riguroasă.

Medicii, înlocuiţi de A I

Cum va arăta viitorul în stomatologie?

Deja se pot crea dinţi in vitro și, presupun eu, este doar o chestiune de timp până când se va găsi o metodă prin care să se poată stimula creșterea rândului trei al dentiţiei, rândului patru al dentiţiei etc. Eu cred că inteligenţa artificială (AI) și roboţii, care, împreună, sunt mult mai preciși și mult mai eficienţi decât fiinţele umane, vor lua încet-încet locul medicilor. Deja mare parte din munca tehnicienilor dentari a fost preluată de calculatoare și de imprimante 3D. Medicii, ca să fim optimiști, vor fi cei care vor manevra aceste mașinării, vor face cercetarea și vor programa funcţionarea lor.

Cum este perceput medicul stomatolog de pacienţii români?

Unii pacienţi se raportează cu recunoștinţă la noi, ca la niște prieteni care îi ajută să scape de suferinţă și care le redau zâmbetul. Aceștia sunt pacienţii care revin la același medic stomatolog, care își programează controale periodice. Mai există și o altă categorie, cea a oamenilor care ne caută doar când au o problemă punctuală și consideră că acea problemă este de importanţă vitală și, prin urmare, ar trebui rezolvată instant, indiferent unde și de către cine. Acestea sunt extremele.

Cum pot fi ajutaţi românii să își învingă teama de medicul stomatolog?

E o reţetă simplă și veche de când lumea: tratamentul lipsit de durere, rapid și într-un mediu plăcut. Prevenţie cât cuprinde. Dacă un medic reușește să îndeplinească aceste deziderate, și-a făcut un pacient pe viaţă.

Etichete: Stomatologie durere

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 160 de lei
  • Digital – 103 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.