– Spre marea noastră
bucurie, peste cinci mii de elevi din toate judeţele Moldovei s-au arătat
interesaţi şi au participat la activităţile organizate de Universitate, în cadrul
acestui festival. Fie că au fost din Fălticeni, Paşcani sau Vaslui, elevii s-au
arătat extrem de impresionaţi de ideea de a avea un contact atât de direct şi
interactiv cu marea ştiinţă. Curiozitatea cu care au venit şi cu care s-au
implicat în activităţile practice organizate în cele patru zile de festival,
interesul cu care au urmărit explicaţiile specialiştilor prezenţi în „arenă“ şi
calitatea întrebărilor ne-au convins că ideea de a aduce specialităţile
medicale aproape de băncile şcolii a fost extraordinară.
– Aţi avut multe activităţi, în care am
constatat că aţi ţinut cont de fiecare parte a corpului uman. Ne puteţi descrie
câteva din ele?
– Vizitarea
laboratoarelor UMF s-a dovedit a fi un real succes în alimentarea curiozităţii
copiilor care au fost prezenţi la aceste vizite interactive. Exersarea pe
manechine de înaltă calitate medicală a manevrelor de resuscitare şi a
elementelor primare de consultare a unui pacient s-a bucurat, de asemenea, de
un succes enorm. Nu în ultimul rând, posibilitatea de a afla de la specialişti
date necunoscute, dar foarte interesante, despre creierul uman şi posibilitatea
de a lua contact şi de a testa anumite manifestări ale sale (reflexe, organe de
simţ) în cadrul „Săptămânii creierului“ au atras ca un magnet interesul
elevilor.
– „Creierul – un univers într-o nucă“? Ne
puteţi argumenta?
– Este o metaforă care
a urmărit să sugereze tinerilor capacitatea extraordinară a acestui organ, unic
în univers prin complexitatea sa. În plus, misterele pe care încă le ascunde ştiinţei
moderne îl apropie şi mai mult de comparaţia cu universul, în care fiecare nouă
descoperire deschide o mulţime de noi întrebări. Nu în ultimul rând, am văzut
această expresie ca o modalitate de a ne apropia de cei care veneau să viziteze
expoziţia şi atelierele din cadrul „Săptămânii creierului“, aducând mai aproape
de comunicarea obişnuită o ştiinţă fascinantă, dar atât de dificilă – neuroştiinţa.
Apoi, în cadrul expoziţiei, au fost prezente manechine pe care copiii puteau să
înveţe, cu feedbackul potrivit, măsurile de resuscitare de bază: masajul
cardiac extern, respiraţia „gură-la-gură“ ş.a.m.d.. În acelaşi timp, în piaţă
s-au aflat, în toate aceste zile, colegii noştri de la SMURD, cu una din
ambulanţele lor superdotate. Acolo, elevii au putut lua contact mai îndeaproape
cu experienţa unui echipaj de urgenţe şi şi-au putut completa cunoştinţele
teoretice şi practice de prim-ajutor.
– Câteva concluzii ale manifestării?
– Suntem copleşiţi de răspunsul pe care l-am avut de la
cei cărora le-a fost dedicat acest eveniment ştiinţific. Interesul cu care au
venit, curiozitatea de a afla cât mai multe despre corpul uman în general şi
despre creier în particular, entuziasmul cu care s-au implicat în toate activităţile
interactive şi bucuria cu care ne-am despărţit ne-au convins că am făcut un
lucru bun. Calitatea întrebărilor şi varietatea lor ne-au demonstrat că avem un
potenţial uman excepţional pentru care trebuie create cât mai multe oportunităţi
de contact cu ştiinţa mare. Recunoştinţa profesorilor, că au avut ocazia să îşi
expună elevii unei întâlniri atât de rodnice cu informaţii importante şi de
calitate, ne-a produs o mare bucurie şi ne-a convins că trebuie să revenim în
anii următori cu şi mai multe oportunităţi, ca aceşti tineri minunaţi să îşi
poată manifesta interesul pentru lucrurile cu adevărat importante.