Newsflash
Istoria Medicinei

Nasul spart al lui Victor Babeș

Nasul spart al lui Victor Babeș
    Victor Babeș pleca din această viață în urmă cu nouă decenii. La trei decenii de la trecerea sa în eternitate, Sfatul Popular al Capitalei inaugura „Muzeul prof. dr. Victor Babeș” ce oferea „o imagine sugestivă asupra vieții și operei marelui savant român, al cărui nume este cinstit și în felul acesta cu recunoștință de regimul de democrație populară și de întreg poporul muncitor”, savant care a „combătut mizeria în care era ținută țărănimea muncitoare sub exploatarea burghezo-moșierească” (Marin Mihalache, „Muzeele din București”, Editura Meridiane, București, 1960, pp. 224, 223).
    I s-au publicat scrierile, în ediții extinse ori tematice, s-au scris despre el cărți, universități, piețe publice, străzi și diverse instituții medicale private l-au ales ca patron spiritual, însă dacă privim înspre busturile sale, dar, mai ales, înspre mormântul său, realizăm că, de fapt, nu ne pasă în mod real de Victor Babeș.
    Îi dedicăm simpozioane, rostim discursuri în ținute festive, publicăm lucrări științifice despre descoperirile sale, comentăm frenetic în rețelele de socializare despre nedreptatea care ni s-a făcut, furându-ni-se încă un „Nobel” nouă, românilor deosebiți, inventatori și descoperitori a mai tot ce există astăzi în lume, însă, nu ne punem în mod serios problema cunoașterii vieții și activității lui Babeș și a conservării eternității sale sociale.
    Când s-a prezentat pe un blog situația mormântului său, cu piatra tombală spartă, invadat de buruieni și abandonat, reacțiile românilor au fost cele obișnuite. Au scris comentarii: „Sunt oameni anume puși să ne distrugă valorile naționale, morale și să dezbine țara”, „Mișcarea anti-vaccinare lovește din nou”, „Cineva ar trebui să aibă grijă de acel monument istoric, acela trebuie tras la răspundere…”, „Victor Babeș o fi un nume cunoscut – dar nu-i «erou» ori ceva similar; mă îndoiesc că statul «ar trebui» să plivească buruienile. Matila Ghyka e mai recunoscut în străinătate decât Victor Babeș, deși nimeni nu dă două parale pe faptul c-a fost român. Mormântul lui arată și mai jalnic – de ce să ne agităm pe tema asta?”, „Ăsta ne este neamul. Știm doar cancan și bârfe. Doar noi suntem de vină”. O singură persoană „a sesizat societățile studențești din București în vederea recondiționării mormântului”. Imediat a comentat cineva: „Problema sunt autoritățile. Poate convingem Rectoratul să se implice la partea de hârțogăraie și aprobări”. Nimeni însă nu s-a deplasat, dincolo de a poza și a posta, cu intenția de a face minimum posibil: a lumina zona, îndepărtând bălăriile, scaieții și tufele din jur și a curăța piatra funerară. Nimeni nu a luat exemplul lui Radu Varia care a restaurat mormântul lui Matila Ghyka (1881–1965) din cimitirul londonez Gunnersbury. Mormintele din satele românești sunt îngrijite pentru că femeii de la țară îi pasă de locul în care se odihnesc osemintele familiei și are grijă de ele.
    Dacă mormântul e într-o zonă la care accesul nu e așa de facil, o statuie ce ar trebui să-l reprezinte pe Victor Babeș e situată la intrarea într-o instituție frecventată zilnic de mii de studenți. Respectul pe care-l arată profesorii și oficialii înaintașilor este preluat și asumat de tineri. Dacă mediciniștii bucureșteni vor vedea, dacă au ochi să privească monumentele, că Victor Babeș are chipul ciuntit, vor înțelege că acesta este normalul, și dezinteresului anterior, sădit prin diverse mijloace, i se va da consistență.
    Acestor nedreptăți postume i se mai adaugă acuzația de „germanofilie” și că a preferat să rămână în laborator, la București, fiind „prea preocupat de persoana sa” (Șextil Pușcariu), „tipul desăvârşit al savantului egocentric care nu vrea decât să fie lăsat să-şi facă treaba... Pentru el, propriile cercetări însemnau mult mai mult decât tot războiul mondial”. (Lucian Boia).
    La recentul simpozion „Istorie și patrimoniu cultural”, ediția a doua, organizat de Muzeul Municipiului București (28 octombrie 2016) a participat și Dan Falcan, care a ținut o comunicare prin care a restabilit un adevăr istoric: Victor Babeș rămăsese în Capitală, nu datorită simpatiilor sale legate de Austria ori Germania, ci pentru că așa i s-a ordonat. Printr-o adresă emisă de Ministerul Instrucţiunii și Cultelor (nr. 103 442 din 16 noiembrie 1916) i s-a impus să rămână în București pentru „a conduce și mai departe măsurile pentru combaterea epidemiilor ce eventual s-ar ivi”. La solicitarea lui Babeș, Direcţia de justiție a Ministerului de Război a precizat, prin adresa nr. 15 207 din 29 august 1918, că față de acuzaţiile ce i se aduc doctorului Babeș s-a ajuns la concluzia că: „I s-a impus cu ordine să rămână” și că „activitatea sa în Bucureşti a fost rodnică și patriotică”. Dan Falcan se întreba retoric: „Despre ce atitudine antipatriotică a lui Babeș să vorbim, când chiar în primele zile ale războiului, Mircea Babeș, unicul fiu al savantului s-a înrolat ca voluntar în armata română, declarând la recrutare că avea vârsta necesară, deși nu o avea?”.
    Unii ar putea susține că pentru Victor Babeș patria nu era nici România, nici Germania, nici Franța, ci era ştiinţa și, în consecință, știința să-l apere și să-i conserve memoria și mormântul. Savantul român a refuzat oferta de a deveni șef al serviciului epidemiologic al Statelor Unite și a venit în România. A fost supus la numeroase injurii, calomniat, chiar dacă realizase un institut și aducea beneficii de imagine țării. Cu tristețe, Babeș scria: „Dacă venirea mea a schimbat ceva, este că știința medicală a devenit cunoscută, mai cu seamă grație descoperirilor noastre făcute pe terenul bacteriologiei, anatomiei patologice și medicinei experimentale, știința română a putut intra în concurență cu știința apuseană și în această știință internațională, România a putut să-și lupte un loc de onoare”.
    În timpul vieții, dar și după moarte, oamenii care au realizări semnificative, ce schimbă cursul istoriei și lămuresc misterele vieții, sunt invidiați și permanent atacați. Ceea ce i s-a întâmplat lui Victor Babeș a fost extrem de bine sintetizat în cuvintele parazitologului Nicolae Leon: „Părerea mea a fost că descoperirile lui au atras ura tuturor sterililor invidioși. Toți acești sterili i-au creat atmosfera antipatică, punându-l rău în ochii politicienilor noștri. Oamenii adevărați de știință nu au făcut niciodată politică”.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe