Newsflash
Istoria Medicinei

Un război ciudat

de Dr. Al. TRIFAN - aug. 14 2015
Un război ciudat
     Mulți francezi nepregătiți și dezorientați de evenimentele care au urmat după vara anului 1914 au numit prima conflagrație mondială: „une drôle de guerre“, ceea ce în traducere ar însemna, aproximativ: un război ciudat, un război stupid, un război ridicol. Așa ar fi fost, dacă în cei patru ani de violențe n-ar fi murit atâția oameni, nu ar fi apărut atâtea suferințe și nu s-ar fi produs atâtea distrugeri. Două situații care au precedat cu două decenii ostilitățile au zguduit convinge­rile francezilor: procesul Dreyfus care a scindat națiunea în două tabere – una care aproba verdictul ce condamna un ofițer francez pentru trădare și alta care-l considera nevinovat, discreditând armata, acuzând-o de felonie. În dezbaterile care au tulburat ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, atât Franța, cât și alte țări civilizate, intelectuali francezi de prestigiu, printre care scriitori ca Émile Zola, prin articolul său fulminant „J’accuse!“ și Anatole France, prin semnătura pe care a pus-o pe „Protestul intelectualilor“, au creat un curent antimilitarist care a estompat patriotismul supraviețuitor al erei napoleoniene. Al doilea factor care a infuențat opinia publică a fost concepția pacifistă promovată de mișcarea socialistă în ascensiune, care, sub conducerea mărinimosului militant nemarxist, Jean Jaurés, asasinat cu câteva zile înainte de izbucnirea războiului mondial, s-a opus partizanilor confruntărilor armate. Este adevărat însă că, în zilele luptelor de la Marna, mulți socialiști au fost contaminați de patriotismul general. Ca mărturie a stării de fapt de atunci stă romanul lui Raymond Escholier intitulat: Le sel de la terre(Sarea pământului), având ca motto un verset din Evanghelia după Matei. Este jurnalul imaginar al unui combatant, intelectualul voluntar Bussières, căzut în luptele de la Verdun. Este de fapt un roman militar, în care dialogurile sunt frânturi de conversații cazone purtate în jargon soldățesc. Într-o lume a bărbaților din tranșee nu este loc pentru niciun personaj feminin. Dar interesul pe care-l stârnește romanul este în legătură cu descrierile unei lumi de iad, redate în fraze lapidare, eliptice, din care lipsește adesea predicatul. Imaginile sunt înfățișate ca și cum cititorul ar urmări un film cu întâmplări în timp actual. Iată unul din decorurile dantești: „Șoseaua. Ieșind în anumite locuri din oceanul de noroi în care se cufundă, unul câte unul, trei sute de oameni, un fel de imensă coloană vertebrală osoasă ale cărei apofize zgârie încrețiturile coloanei sfâșiind marșul (…). Tenebrele sunt pline de monștri. Printre ramuri rătăcesc luminițe – lanternele comandanților de secțiuni (…). Flăcări sângeroase, chemări atroce (…). Împușcăturile se înmulțesc și se înfurie. Bătălia urlă din toate gâtlejurile de oțel“.
     Personajul principal, soldatul Bussières, era, înainte de război, un socialist internaționalist pacifist care însă și-a descoperit, ca mulți alți francezi, în luptele de la Marna, Somme și Verdun, un patriotism la care nu se gândea până atunci. În tranșee însă, acest patriotism s-a erodat, la el ca și la ceilalți camarazi, înlocuit fiind de revolta împotriva celor care îi supuneau la asemenea suferințe. Pe lângă ura față de nemți, ei simțeau mânie împotriva propriilor comandanți care nu erau în stare să-i cruțe de foame, frig, murdărie, înnoptări sub cerul liber pe pământul gol, care circulau în automobile și uniforme curate prin fața amărâtei trupe de bărboși în zdrențe și care se ascundeau în birouri având ca arme doar hârtiile. Tocmai inechitățile în armată făceau ca războiul să li se pară soldaților francezi unul „ciudat“.
     În pofida documentatei sale cărți despre premisele Primului Război Mondial, „Trufașa citadelă“, Barbara Tuchman arată că cei patru ani cât a durat au fost, așa cum scria Graham Walles, anii celui mai intens și eroic efort pe care-l făcuse vreodată omenirea. Dar atunci când elanul s-a terminat, așteptările și aspirațiile omenirii dinainte de 1914 au dispărut în neant, inundate fiind de un val de dezamăgire totală. „Trufașa citadelă“ a societății antebelice, care apărase grandoarea și pasiunea, bogăția și frumusețea și care avea totuși hrube întunecate de sărăcie, s-a prăbușit antrenând sub dărâmături încrederea în puterile individuale, cutezanța, speranța, eleganța, sentimentalismul uneori fals, dar tolerând mai puțin mediocritatea. Indiferent ce s-a câștigat de atunci încoace, lumea veche a pierdut totuși anumite părți pe care le-a avut.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe