Newsflash

A bon entendeur, salut!

de Adrian GHEORGHE - ian. 22 2015
A bon entendeur, salut!
   Întreaga lume a fost cu ochii pe Franţa în ultimele două săptămâni. Recuperându-se după atentate şi după vânătoarea de terorişti, guvernul francez a reuşit să organizeze o demonstraţie de forţă adunând o multitudine de lideri naţionali într-un marş-eveniment în favoarea dreptului la libertatea cuvântului şi, mai larg, în favoarea principiilor laicismului occidental. Franţa nu a părut niciodată mai puternică. Sub preşedinţia lui François Hollande, Franţa a devenit mai fermă şi mai vizibilă pe plan extern, refuzând puţine ocazii de a-şi etala capabilităţile militare, de la angajamentul în Mali, întărit de o vizită la faţa locului a lui Hollande în septembrie 2013 pentru a celebra succesul intervenţiei trupelor franceze în faţa militanţilor islamici care ameninţau să preia puterea, şi până la participarea nemijlocită la luptă împotriva Statului Islamic în Siria şi Irak. Impetuozitatea externă maschează deliberat, în schimb, slăbiciuni interne majore, acolo unde administraţia Hollande se poate lăuda cu prea puţine succese în condiţiile în care o serie de reforme şi remanieri ministeriale fie nu au avut rezultatele scontate, în principal pentru a stăvili creşterea continuă a şomajului, fie mai au nevoie de timp pentru a fi adoptate şi a produce efecte. Un exemplu dintre cele din urmă este adoptarea unei noi legi a sănătăţii, proiect demarat în toamna anului 2013 şi care este aşteptat să intre în Parlament în primavara acestui an. De ce avea Franţa nevoie acum de o nouă lege a sănătăţii?
   Precedentele reforme care vizaseră domeniul sănătăţii, desfăşurate în 1996 şi 2004, se concentraseră asupra unor teme mari, precum finanţarea asigurărilor sociale şi organizarea instituţiilor care să livreze, respectiv să reglementeze şi supervizeze furnizarea serviciilor medicale. Reforma din 2004, cu precadere, a introdus borne importante precum pachetul de servicii de bază, un sistem naţional de costuri şi tarife, implementarea dosarului electronic al pacientului şi reglementarea practicilor de prescriere şi a preţurilor medicamentelor inovatoare în spitale pentru a limita costurile. În plus, o nouă lege a sănătăţii publice, tot din 2004, definea priorităţi şi programe naţionale de sănătate publică pentru următorii cinci ani, concentrând responsabilitatea livrării acestor programe către instituţiile publice centrale şi regionale. Chiar la jumătatea intervalului dintre aceste reforme, Organizaţia Mondială a Sănătăţii publica mediatizatul şi controversatul World Health Report 2000, prima încercare de evaluare comparativă sistematică a performanţei serviciilor naţionale de sănătate din lume, conform căruia sistemul de sănătate francez reieşea (spre surpriza multora) ca fiind cel mai performant din lume. World Health Report 2000 avea să facă istorie prin controversele pe care le-a produs şi se poate argumenta cu succes că a reprezentat premisa pentru dezvoltarea în următorii ani a unei discipline cât se poate de utile, anume analiza comparativă a sistemelor de sănătate. Fondul rămâne totuşi, atunci ca şi astăzi, acela că sistemul de sănătate francez nu este în niciun caz unul de salvat din groapă şi nici de reformat de dragul reformei.
   Proiectul noii legi a sănătăţii, prezentat în octombrie 2014 de Marisol Touraine, vizează de această dată mai puţin reforme structurale şi mai mult aducerea sistemului de îngrijiri medicale mai aproape de cetăţean. Noua lege se clădeşte pe trei piloni: prevenire, accesibilitate şi inovaţie. Prevenţia este cel mai coerent capitol, fiind documentat pe strategia naţională de sănătate adoptată în 2013, iar ţintele sunt clare: alcoolism, fumat şi nutriţie raţională. Reglementările propuse faţă de fumat, susţinute de un plan naţional antitabac, sunt dintre cele mai dure şi includ, spre exemplu, pachete de ţigări complet neutre şi interzicerea fumatului în autovehicule în prezenţa copiilor. Accesibilitatea se referă în primul rând la eliminarea oricărei forme de plată directă din partea pacientului în favoarea decontării prin sistemul de asigurări medicale. Introdusă în pachetul de reformă cu scopul de a elimina barierele financiare către accesul la servicii, măsura a scos în stradă pe tot parcursul iernii mii de medici generalişti şi specialişti care declamă că rezultatul va fi deresponsabilizarea pacientului şi birocraţie suplimentară pentru medici cu asiguratorii. Dincolo de finanţare, tot la capitolul accesibilitate apare şi introducerea unui număr naţional unic la capătul căruia orice cetăţean apelant va găsi la orice oră un medic de gardă. Această măsură pare mai degrabă una de PR decât orice altceva, în condiţiile în care obiectivele sale precise nu au fost dezvăluite încă. Ea este cu atât mai interesantă cu cât dincolo de Canalul Mânecii a funcţionat începând cu anul 2000 şi până în primavara lui 2014 un serviciu similar condus de asistente medicale (NHS Direct), însă evaluările performanţei acestui serviciu au fost cel mult circumspecte: costurile întreţinerii erau mari, rata apelării – sub aşteptări (aproximativ 6% din numărul total de contacte medicale neplanificate), iar impactul asupra volumului de lucru la nivelul serviciilor de ambulanţă/urgenţă – inexistent. Serviciul a fost transformat începând cu 2014 în NHS 111 şi este furnizat în principal de asistenţi fără specializare clinică, dar care sunt susţinuţi de asistente medicale şi medici de urgenţă, iar evaluările preliminare arată, din nou, că serviciul preia prea puţin din volumul îngrijirilor oferite de celelalte compartimente. În cele din urmă, inovaţia invocată în planul de reformă se referă vag la adoptarea noilor tehnologii, adaptarea la cerinţele medicinii de lungă durată şi la reformarea spitalelor publice în sensul coordonării activităţii lor. Toate aceste direcţii sună bine în discursuri, dar tocmai nealinierea lor cu măsuri structurale ridică semne serioase de întrebare asupra măsurii în care prevederile legii pot fi puse cu adevărat în practică. Accentuarea prevenţiei, de exemplu, este anunţată drept pilon de bază fără nicio modificare în finanţarea agenţiilor regionale responsabile de implementarea programelor. Eliminarea plăţilor directe cere, din nou, un consens politic alături de organizaţiile profesionale, departe de a fi fost negociat în trecut şi de a fi atins în prezent. Cu toată poziţia fermă la televiziuni a ministrului Touraine, realitatea este că forma în care legea va ajunge în Parlament în martie este foarte dificil de prezis.
   Proiectul de lege Touraine este un exemplu foarte bun pentru efectele imprevizibile ale combinaţiei de proces hiperconsultativ, sprijin politic relativ şi conţinut strategic cel mult aproximativ. Altfel, s-a mai auzit şi la alţii de sisteme de sănătate centrate pe nevoile cetăţeanului. Întrebarea care se pune este cine şi cum identifică nevoile cetăţeanului. Cine altcineva poate fi partenerul central în acest proces dacă nu chiar cetăţeanul? Însă dacă acelaşi cetăţean are prea puţine surse de informare şi, pe deasupra, nici nu are încredere în sistem în ansamblul său, aşteptarea ca problemele să se prezinte singure pentru a fi rezolvate poate fi una lungă. Nu este nevoie de reforme faraonice pentru a câştiga treptat încrederea oamenilor şi a-i face parteneri reali ai actului medical. Nu sunt necesare nici măcar măsuri sută la sută eficiente, ci doar unele care să comunice fără echivoc buna-credinţă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe