Newsflash

A doua opinie – un serviciu instituţionalizat?

A doua opinie – un serviciu instituţionalizat?
     Alterarea sau pierderea sănătăţii constituie un fenomen nefericit, acceptat sau neacceptat, însoţit de nenumărate complicaţii ale vieţii personale şi sociale. Pacienţilor le este frică să accepte apariţia fenomenelor patologice şi amână multă vreme întâlnirea cu medicul. De multe ori, aceştia nu au iniţiativă şi ajung la medic în stadii tardive. Acest tip de pacient este în general inhibat, îşi ascunde suferinţa, nu întreabă, nu are curajul să afle prea multe despre boala lui, nu caută nici prima opinie, îşi menţine îngrijorarea la periferia conştiinţei, lăsându-se dus de destin. Alţii însă se grăbesc să ajungă la medic, caută pe internet informaţii, vor să ştie cât mai multe. Adesea, pacientul şi familia sa solicită opiniile mai multor medici din mai multe motive: din dorinţa de a avea o certitudine, din nevoia de a cunoaşte, din dorinţa de a comunica, din neîncredere, din dorinţa de a obţine beneficii secundare (tipul litigios).
   În unităţile de sănătate, dreptul la a doua opinia a fost în mod diferit adoptat ca serviciu de specialitate. În clinicile moderne, medicii recomandă pacientului să aibă în documentaţie şi a doua opinie. În unele spitale, chiar există un birou sau departament în care se oferă a doua opinie. Aşadar, a doua opinie este un serviciu instituţionalizat, recunoscut ca atare şi promovat.
   În alte clinici însă, medicii consideră că a îndruma pacientul către a doua opinie constituie o recunoaştere a incapacităţii profesionale personale. Astfel, medicul prescrie un tratament pentru a încerca soluţionarea simptomelor pacientului sau măcar ameliorarea lor, fără a fi sigur de rezultate şi spunând că „urmează să vedem“ (!) cum reacţionează pacientul la tratament. Medicul chirurg operează pacientul în specialitatea sa preferând a nu recomanda un medic de altă specialitate (de exemplu – controversa ortopedie vs. neurochirurgie la copiii cu parapareză spastică sau tetrapareză spastică).
   Respingerea celei de-a doua opinii apare şi din cauza convingerii medicului că pacientul care a căutat o a doua opinie nu are încredere în el. De aici rezultă cel puţin două consecinţe: medicul respinge pacientul şi îi spune să se ducă acolo unde are încredere, refuzând continuarea comunicării; medicul acceptă pacientul, păstrând o doză de suspiciune privind riscul ca pacientul să manifeste insatisfacţie sau neîncredere la un moment dat.
   Desigur, soluţia optimă este să-i arăţi pacientului că se poate informa şi în alte părţi şi poate alege cu ce medic să colaboreze. Aceasta este o dovadă de maturitate profesională şi de siguranţă de sine a medicului. Medicul nu trebuie să arate că vrea neapărat să nu piardă pacientul, că este sensibil dacă pacientul mai are nevoie de o opinie. Gândiţi-vă la situaţia în care medicul recomandă a doua opinie când observă că pacientul sau familia lui sunt nedumeriţi şi vor certitudini sau vor asigurări că diagnosticul este cel corect. Ulterior, după ce pacientul se informează, revine pentru a fi tratat. O astfel de conduită arată că medicul dispune de maximă credibilitate profesională.
   Reamintim că informarea completă a pacientului sau a reprezentantului său legal este o obligaţie profesională pentru medic. Acesta trebuie să se asigure că pacientul dispune de toate informaţiile (dacă doreşte). Medicul trebuie să se asigure că pacientul este complet înarmat cu informaţie necesare pentru ca deciziile sale să fie corect luate. Nu ne putem permite ca după tratament pacientul să ne spună: „Doctore, nu mi s-a spus totul“ sau „Alt medic mi-a spus altceva despre boala mea şi despre tratament“. În aceste condiţii, a nu da pacientului posibilitatea de a avea a doua opinie poate echivala cu malpraxisul. Hipocrate ne avertiza că pacientului nu trebuie să îi facem rău, nu avem dreptul de a interveni până nu ne asigurăm că viaţa lui este protejată. Mai bine nu intervenim dacă există nesiguranţă.
   Înţelegem că a doua opinie protejează pacientul de deziluzii, dar şi medicul. Nu este greu de practicat această procedură. În multe situaţii, când se iau decizii cu impact medico-legal, se constituie comisii, în care mai mulţi specialişti analizează şi dau un verdict prin consens. Nu este deloc exagerat a crea această cultură a evaluării multiple pentru cazurile care vor necesita un tratament special (cu riscuri mari, contraindicaţii, reacţii adverse semnificative etc.) sau pentru cei nehotărâţi.
   Cu toţii avem dreptul la a doua opinie în acord cu principiile cunoaşterii, siguranţei, încrederii, deschiderii, satisfacţiei şi modernizării. Pot fi deci mai multe soluţii: soluţia legală – toţi pacienţii trebuie să aibă în documentaţie a doua opinie, foaia de observaţie este validă doar dacă la anumite consulturi există o a doua opinie (îndeosebi consultul care stabileşte diagnosticul principal şi linia de tratament cu deciziile aferente); soluţia instituţională – unitatea de sănătate promovează ca normă internă serviciul celei de-a doua opinii, pentru a se asigura că pacientul ia deciziile cu sentimente de încredere şi siguranţă; soluţia profesională (colegială) – medicii trebuie să adere la conceptul serviciilor medicale tratând cu imparţialitate şi obiectivitate nevoia firească a pacientului de protecţie, siguranţă.
   A doua opinie asigură creşterea gradului de încredere, luarea deciziilor în urma unor argumente solide, focalizarea proceselor medicale pe liniile cele mai sigure şi adecvate, eficientizarea serviciilor prin evitarea complicaţiilor apărute în situaţiile în care opinia unică poate conduce către un drum parţial corect sau chiar greşit. Adoptarea unei atitudini deschise faţă de a doua opinie constituie un drept al pacientului, un aspect al modernizării serviciilor de sănătate. În prezent, şi ca urmare a multiplelor informaţii obţinute pe internet, adesea din surse neverificabile, este obligatoriu să existe o perfectă informare a pacientului de către medic. Blocarea informaţiilor şi lipsa de transparenţă duc la multiple disfuncţionalităţi, litigii şi alte consecinţe neplăcute (dar evitabile) pentru corpul medical şi pentru pacient.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe