Newsflash

Acceptarea unei persoane ca pacient. Întreruperea relaţiei cu pacientul

de Av. Cristian BĂRCAN - iul. 9 2015
Acceptarea unei persoane ca pacient. Întreruperea relaţiei cu pacientul
    Cu privire la acceptarea unei persoane ca pacient, Legea nr. 95/2006 prevede în art. 652 că medicul, medicul dentist, asistentul medical/moaşa au obligaţia de a acorda asistenţă medicală/îngrijiri de sănătate unei persoane doar dacă au acceptat-o în prealabil ca pacient, criteriile de acceptare urmând a fi stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
    Prin urmare, aceste dispoziţii sunt completate de Normele metodologice din 14 martie 2007 de aplicare a titlului XV „Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice“ din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
    Analizând textele legale, se reţin următoarele criterii de acceptare a unei persoane ca pacient:
    a) metoda de prevenţie, diagnostic, tratament la care urmează să fie supusă persoana în cauză trebuie să facă parte din specialitatea/competenţa medicului, medicului dentist, asistentului medical/moaşei;
    b) persoana în cauză să facă o solicitare scrisă către medic, medicul dentist, asistentul medical/moaşă de acordare a asistenţei medicale, cu excepţia cazurilor în care persoana este lipsită de discernământ sau a situaţiilor de urgenţă medico-chirurgicală. Solicitarea va fi păstrată în fişa medicală sau, după caz, într-un registru special;
    c) aprecierea medicului, medicului dentist, asistentului medical/moaşei că prin acordarea asistenţei medicale nu există riscul evident de înrăutăţire a stării de sănătate a persoanei căreia i se acordă asistenţă medicală. Aprecierea se face după un criteriu subiectiv şi nu poate constitui circumstanţă agravantă în stabilirea cazului de malpraxis.
    Prin urmare, criteriile de acceptare pot fi împărţite în două categorii: criterii generale şi criterii speciale. Criteriile generale sunt cele prevăzute la literele a) şi b), respectiv atunci când medicul este de o anumită specialitate, iar persoana devine pacientul său ca urmare a unei probleme de sănătate cu implicaţii referitoare la specialitatea medicului; la litera b) se indică drept criteriu de acceptare atunci când persoana formulează o cerere scrisă către un medic. Deşi la litera b) nu se mai prevede expres necesitatea existenţei unei specializări a medicului, aceasta nu înseamnă că în baza unei simple cereri se creează o relaţie ce nu poate fi întreruptă dacă medicul respectiv este de altă specialitate decât cea necesară pacientului. În ce priveşte cazul de la litera c), acest criteriu are la bază motive subiective, însă cu menţiunea să nu existe riscul evident de înrăutăţire a stării de sănătate a persoanei căreia i se acordă asistenţă medicală. În caz contrar, dacă ar exista riscul înrăutăţirii, atunci ar putea fi vorba de un caz de malpraxis, mai ales dacă medicul nu ar avea competenţa necesară.
    Relativ la întreruperea relaţiei cu un pacient, aceasta poate avea loc:
    a) odată cu vindecarea bolii;
    b) de către pacient;
    c) de către medic, în următoarele situaţii:
    (i) atunci când pacientul este trimis altui medic, furnizând toate datele medicale obţinute, care justifică asistenţa altui medic cu competenţe sporite;
    (ii) pacientul manifestă o atitudine ostilă şi/sau ireverenţioasă faţă de medic.
    Pentru întreruperea relaţiei cu pacientul, medicul trebuie să-l notifice pe acesta din urmă. Astfel cum am apreciat şi în alt articol cu privire la obligativitatea acordării asistenţei medicale, notificarea se întocmeşte în dublu exemplar, unul fiind transmis pacientului cu minimum cinci zile înaintea terminării relaţiei, iar celălalt exemplar urmând să rămână la medic. În notificare se va preciza că terminarea relaţiei în momentul notificării nu pune în pericol viaţa pacientului, deci, prin urmare, dacă această întrerupere ar pune în pericol sănătatea pacientului, atunci medicul nu poate întrerupe relaţia cu pacientul. În plus, medicul trebuie să motiveze temeiul refuzului, astfel încât acesta să nu fie unul arbitrar.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe