În Monitorul Oficial nr. 587 din 2
august 2016 a fost publicat Ordinul ministrului sănătății nr. 871
din 19 iulie 2016, pentru aprobarea procedurilor, standardelor și
metodologiei de evaluare și acreditare a spitalelor. Aceste
reglementări sunt fundamentate pe mai multe principii: transparență
și deschidere, principiu prin care se realizează o informare
continuă și eficientă asupra procesului de acreditare, o
comunicare directă cu beneficiarii acreditării în toate etapele
procesului de evaluare, inclusiv în elaborarea formei finale a
raportului de acreditare; respectarea prevederilor general acceptate
privind nediscriminarea între pacienți, respectarea demnității
umane, principiilor eticii și deontologiei medicale, grija față de
sănătatea pacientului; promovarea eficienței și eficacității
prin evaluarea calității, integrarea priorităților de sănătate
publică în standardele de acreditare, monitorizarea și promovarea
prin standarde a dezvoltării instituționale a spitalelor, abordări
multidisciplinare și intersectoriale, optimizarea procesului
decizional, eficacitatea utilizării fondurilor; liberul acces al
pacienților la serviciile medicale oferite de spitale; coerență,
evoluție și dinamism, asigurarea prin standarde a unei dinamici și
îmbunătățiri continue a calității serviciilor medicale
spitalicești, incluzând întreg ansamblul de activități cu
caracter logistic, tehnic și medical; obiectivitatea,
confidențialitatea, integritatea și profesionalismul evaluatorilor;
protecția mediului prin standarde specifice de monitorizare a
factorilor de mediu în relație cu serviciile medicale furnizate de
către spitale și prin controlul aplicării reglementărilor
referitoare la calitatea factorilor de mediu.
Procesul propriu-zis de acreditare
cuprinde 18 etape principale, putând fi desfășurate pe parcursul
unui an întreg, începând chiar de la înscrierea spitalului în
procedura de acreditare la Autoritatea Națională de Management al
Calității în Sănătate, trecând prin procesul de autoevaluare,
vizita propriu-zisă a spitalului de către comisia de evaluare,
elaborarea raportului de acreditare de către Unitatea de evaluare și
acreditare a spitalelor pe baza raportului de evaluare și terminând
prin emiterea hotărârii privind acreditarea spitalului, în baza
raportului de acreditare, prin ordin al președintelui ANMCS și
publicarea acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea I. În
termen de 15 zile calendaristice de la comunicarea hotărârii
privind tipul de acreditare (acreditat/neacreditat), spitalul poate
contesta hotărârea la președintele ANMCS. Certificatul de
acreditare se eliberează spitalelor care au obținut acreditarea, în
termen de maximum 90 de zile de la publicarea hotărârii de
acreditare în Monitorul Oficial al României, Partea I. Actul
normativ amintit mai stabilește în detaliu standardele și metodele
utilizate pentru acreditarea spitalelor.
Prin Ordinul ministrului sănătății
nr. 922 din 4 august 2016, publicat în Monitorul Oficial nr. 635
din 18 august 2016, a fost aprobat regulamentul de organizare și
funcționare al Institutului Oncologic „Prof. dr. Alexandru
Trestioreanu“ București, instituție sanitară publică cu paturi,
de interes public național, cu personalitate juridică, care asigură
servicii medicale și de cercetare. Pe lângă spațiile destinate
activității de cercetare, institutul mai dispune și de un număr
sporit de spații destinate examinării și efectuării tratamentului
cu citostatice, inclusiv a bolnavilor ambulatorii, săli de operații,
spații pentru prestații diagnostice și de laborator, de
investigație radiologică sau cu radioizotopi, ecograf, computer
tomograf, secții clinice, facilități de iradiere necesare pentru
întocmirea planului terapeutic și efectuarea de tratamente cu
energii înalte.
În cadrul
institutului se asigură următoarele servicii medicale: prevenirea
și combaterea bolilor oncologice; primul ajutor medical și
asistență medicală de urgență dacă starea sănătății
persoanei este critică; efectuarea consultațiilor, investigațiilor,
stabilirea diagnosticului, a tratamentelor și a altor îngrijiri
medicale tuturor bolnavilor spitalizați; recuperarea medicală a
bolnavilor; achiziționarea, gestionarea și distribuirea
medicamentelor; achiziționarea, depozitarea, distribuirea și
întreținerea instrumentarului și aparaturii medicale, a altor
produse tehnico-medicale; controlul și urmărirea calității
medicamentelor administrate bolnavilor în vederea ridicării
eficienței tratamentelor, evitarea riscului terapeutic și a
fenomenelor adverse; desfășurarea unei activități proprii de
cercetare științifică, pe baza unui plan aprobat, având ca scop
promovarea stării de sănătate a pacienților; crearea unor
condiții moderne de confort, asigurarea unei alimentații specifice
afecțiunilor și servirea mesei în condiții de igienă; educația
sanitară a bolnavilor internați sau asistați în ambulatoriu;
realizarea condițiilor necesare pentru aplicarea măsurilor de
securitate și sănătate în muncă și pază contra incendiilor,
precum și a celor privind protecția civilă, și alte activități
cu caracter administrativ și de documentare.
Conducerea institutului este compusă
din consiliul de administrație, manager, care asigură conducerea
curentă a unității și comitetul director, format din manager,
directorul medical, directorul financiar-contabil și directorul de
îngrijiri. Recomandăm, persoanelor direct interesate de modul de
organizare și funcționare a acestui institut de prestigiu pentru
țara noastră, lecturarea integrală a actului normativ menționat.