Spitale acreditate. Prin Ordinul
președintelui Comisiei Naționale de Acreditare a Spitalelor nr. 175 din 27
august 2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 683 din 8 septembrie 2015, au
fost acreditate 18 unități spitalicești din județele Bihor, Brașov, Cluj,
Constanța, Covasna, Dolj, Gorj, Harghita, Mureș, Olt, Prahova, Satu Mare,
Suceava, Timiș, Vaslui.
Arbitraj. Prin Ordinul ministrului justiției nr. 2.366/C
din 21 iulie 2015, publicat în Monitorul Oficial nr. 674 din 4 septembrie 2015,
a fost aprobat Regulamentul privind procedura arbitrală de soluționare a
litigiilor dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale
și casele de asigurări de sănătate. Actul normativ conține elementele
definitorii și procedurale vizând cererea de arbitrare, întâmpinarea, cererea
reconvențională, procedura comunicării actelor precum și măsurile asigurătorii
sau măsurile provizorii. Sunt fixate astfel termenele procedurale, fiecare din
părțile implicate într-un astfel de litigiu având posibilitatea formulării
propriilor pretenții și apărări. Înaintea sau în cursul arbitrajului, oricare
dintre părți poate cere instanței judecătorești competente să încuviințeze
măsuri asiguratorii și măsuri provizorii cu privire la obiectul litigiului sau
să constate anumite împrejurări de fapt. În cursul arbitrajului, măsurile
asiguratorii și cele provizorii, precum și constatarea anumitor împrejurări de
fapt pot fi încuviințate și de Comisie. În cazul în care una dintre părți se
opune, executarea acestor măsuri se dispune de către instanța judecătorească
competentă. Procedural, cererea completată și semnată se depune la Comisie,
aceasta urmând să transmită părții pârâte, în termen de cel mult cinci zile de
la primirea cererii de arbitrare, un exemplar al acesteia și, dacă este cazul,
al înscrisurilor anexate către pârât. În termen de cel mult 30 de zile de la
primirea copiei de pe cererea de arbitrare, pârâtul va face întâmpinare
cuprinzând excepțiile referitoare la cererea reclamantului, răspunsul în fapt
și în drept la această cerere, probele propuse în apărare. Pârâtul va comunica
reclamantului copie de pe întâmpinare și de pe înscrisurile anexate iar
apoi către Comisie un exemplar al
întâmpinării și al înscrisurilor anexate, inclusiv dovada de comunicare către
reclamant. Comisia soluționează litigiul în temeiul contractului principal și
al normelor de drept aplicabile, prevederile regulamentului fiind completate de
dispozițiile Codului de procedură civilă.