Newsflash

Amabilitatea ca mod de viaţă

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - apr. 30 2015
Amabilitatea ca mod de viaţă
   Sunt mulţi medici care, în ciuda condiţiilor „oferite“ de sistemul de sănătate, cel mai adesea vitrege, continuă să se comporte colegial. Atunci când îi vezi la lucru, când îi simţi cum aproape că vibrează în momentele în care încearcă să facă tot ceea ce le stă în putere pentru a ajuta un coleg (şi nu fac rabat nici pentru oricare dintre ceilalţi pacienţi), te întăreşti şi ţi se sporeşte speranţa.
   Iată o situaţie puţin mai specială. Este descrisă de cineva care în timpul stagiului de semiologie a discutat şi a consultat o pacientă care avea mai multe afecţiuni: boală de nod sinusal, polimialgie reumatică autoimună şi sindrom Raynaud. Respectând un mod bun în pregătirea din primul an clinic, după fiecare caz cu o patologie mai deosebită pe care nu o mai întâlnise anterior, ajungând acasă ar fi căutat pe internet mai multe informaţii, cazuri clinice similare, explicaţii suplimentare, însă, în acest caz, nu a mai fost nevoie. Pacienta era medic. Am să citez în continuare exact cum mi s-a povestit: „Doamna doctor a fost foarte drăguţă şi ne-a explicat cu multă răbdare mie şi colegilor mei mecanismele fiziopatologice, simptomele, semnele clinice şi chiar tratamentul patologiei de care suferea. Pentru mine, informaţiile oferite de dânsa au fost un exemplu de colegialitate, deşi era în suferinţă, nu se simţea bine, a fost dispusă să vorbească cu noi şi să încerce să facă procesul de învăţare mai uşor pentru noi, viitori medici“. Atunci când te doare, uneori este greu să îţi mai aduci aminte de colegialitate. Cred însă că la aceia la care colegialitatea a devenit o stare de fapt, a intrat în sânge, nici momentele de suferinţă nu reuşesc să facă să dispară acest mod de viaţă. Pentru medici, asistente medicale şi oricine lucrează în domeniul sanitar, colegialitatea ar trebui să devină un mod de viaţă.
   Altcineva, chiar dacă abia încheiase anul II, în vara care a trecut a făcut stagiul practic într-un spital de pneumologie. Deşi la început de drum, fiind o persoană foarte activă, fusese deja în câteva stagii de practică în mai multe locuri şi a apreciat că în acest stagiu a simţit că este cel mai bine tratată. Datorită interesului pentru dezvoltarea medicală, a participat chiar şi la congrese şi, descoperind o patologie pe care a legat-o de materii studiate în anul I, a rugat să i se permită accesul la informaţie pentru a pregăti un abstract şi pentru a încerca să realizeze ulterior o prezentare poster. A primit nu doar acces pentru a studia cazurile de fibroză chistică, ci şi o dublă îndrumare, atât de la una dintre asistentele din anul II, cât şi de la medicul din spital. Împreună cu alte două colege a dedicat timp acestei pregătiri, dar ceea ce au remarcat a fost amabilitatea cu care li s-au oferit explicaţii, au fost lăsate să lucreze la computerul personal al medicului din spital, au discutat împreună despre cazuri „cu o sinceritate frumoasă“, li s-a explicat ce se poate face şi ce nu şi multe altele. „Era calm şi plăcut şi, deşi îşi rupea din timpul personal, niciodată nu a părut că acest lucru l-ar deranja, ba, mai mult, îi plăcea. Am ales un caz de fibroză chistică, am făcut abstract şi poster şi totul a fost foarte drăguţ. Ne-a lăsat să ne exprimăm părerea, chiar dacă era dură. Ne-a corectat atât cât a fost nevoie, fără să ne îngrădească, adică ne-a respectat părerea medicală, care era bine argumentată“.
   Având această experienţă, stagiul de practică a urmat aproape de la sine, chiar dacă ideea unei specializări în pneumologie nu reprezenta o atracţie. Cu toate că s-a gândit să meargă pentru doar o săptămână (ca să poată ajunge ulterior şi în alte spitale), a stat pe tot parcursul verii. La început i s-au prezentat pacienţii, cazurile mai deosebite, dar şi modul în care se desfăşoară lucrurile într-o secţie clinică. Pe măsură ce timpul trecea, învăţăcelul primea şi sarcini concrete. Cu toate că abia terminase anul II, a învăţat cum să stea de vorbă cu pacienţii şi chiar modul în care să realizeze o anamneză. În aceste condiţii, a devenit primul cadru medical care începea anamneza, pe care o prezenta apoi către medicul curant. „Avea încredere în mine, deoarece ştia că sunt riguroasă. Dacă îi ziceam că am observat ceva ciudat, venea să vadă. Chiar dacă el cunoştea cazurile, verifica dacă ceea ce eu observasem era adevărat sau nu. M-a învăţat enorm. Mi-a arătat cum să scriu fişele pacienţilor şi eu le scriam. Mi-a arătat cum să fac puncţii arteriale şi puncţii pleurale şi eu le făceam ulterior. La fiecare caz, mă lăsa să-mi spun părerea, mă punea să fac o ipoteză de diagnostic şi, cu ajutorul dumnealui, participam la realizarea unui diagnostic diferenţial. Atunci când nu ştiam ce are un pacient, studiam împreună literatura. Se întâmpla uneori să nu fiu de acord şi să-l contrazic, argumentat. Niciodată nu mi-a zis «ştiu eu mai bine», ci verifica şi ipoteza mea, îmi prezenta contraargumente sau îmi dădea dreptate. După ce am început anul III, am mai fost de câteva ori în clinică. Mereu mi-a arătat cazuri şi m-a pus să zic ce cred eu că aveau respectivii pacienţi. Niciodată nu m-a privit/tratat ca pe o studentă care nici măcar nu a trecut prin stagiul de pneumologie, ci ca pe un coleg. A fost o experienţă nemaipomenită. Medicul acesta este un om simplu, calculat, bun, vorbeşte frumos şi calm, se comportă frumos cu pacienţii şi cu colegii, atenuează conflictele dintre rezidenţi şi asistente, are darul răbdării, este dedicat, stă peste program, fără să se supere, cumpăra unor pacienţi medicamente sau le plătea unele analize (spitalul nu le asigura, iar el pur şi simplu considera că e incorect ca pacienţii să plătească acele analize, care ar fi trebuit asigurate de spital). Pe mine m-a tratat foarte frumos şi m-a făcut să-mi placă enorm pneumologia, atât de mult încât a intrat în «cursa finală» pentru viitorul meu. Este un domeniu minunat, în care poţi să ajuţi cu adevărat. Dacă voi alege pneumologia, va fi într-o bună măsură meritul său. Dacă voi alege pneumologia, aş vrea să fiu rezidenta lui. Un bun profesor este cel care se dezvoltă alături de învăţăcel, cel care îi ascultă părerea şi îi explică dacă şi de ce are sau nu dreptate. Un bun profesor este cel care explică şi apoi are încredere în învăţăcel.“
   Această a doua istorisire îmi arată, din nou, cât de mult mai am de învăţat. E drept, ştiu aceasta de vreo 30 de ani. Eu mă gândesc şi îmi sfătuiesc studenţii să nu sară paşi, să aibă grijă şi să clădească o structură de rezistenţă învăţând cât mai temeinic noţiunile din anii preclinici, să încerce să lege aceste noţiuni şi să nu privească niciodată materiile/disciplinele în mod separat, să intre cu adevărat în clinică abia după ce stăpânesc anumite noţiuni pe care le vor dobândi în anul III, neapărat corelate cu noţiunile din primii doi ani. Iată însă că este posibil ca uneori să se depăşească starea de învăţăcel preclinic. Însă doar în condiţiile în care noţiunea de colegialitate este ridicată la cel mai înalt grad.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe