Newsflash

Amintiri care sporesc, dar și alină suferința

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - sept. 29 2017
Amintiri care sporesc, dar și alină suferința
     Atunci când resimțim suferința pierderii unei persoane dragi, adeseori ne amintim și ipostaze mai amuzante, poate ca un mod de protecție față de durere. Noi, așa cum suntem, nu găsim explicații pentru multe dintre situațiile pe care le trăim. Ne punem adeseori întrebarea „de ce?” și avem poate o dorință de răzvrătire față de ceea ce considerăm nedrept. Părintele Galeriu spunea „nimic nu este întâmplător, totul este proniator”. Iar dacă am putea aborda astfel viața noastră, ar putea fi mai bine.
    Săptămâna trecută am petrecut pe ultimul drum o persoană dragă, un profesionist în domeniu, un adevărat coleg și prieten. Era încă tânăr și mai avea multe de transmis. A evitat să vorbească despre durere. Îmi aduc aminte că mi-a scris de curând un mesaj cu urări și tonul părea atât de liniștit, încât am stat să mă întreb dacă nu cumva a reușit să învingă boala despre care aflasem cu mâhnire. I-am mulțumit, dar regret din toată inima că nu am întrebat dacă aș putea să îl întâlnesc. Zilele – și uneori nopțile – trec parcă pe lângă noi. Dacă ne oprim și tragem linie și încercăm să socotim ce am reușit să facem în ultima perioadă sau chiar și în ultima zi se poate întâmpla să rămânem nedumeriți și nemulțumiți de puținătatea realizărilor. Între nerealizările fundamentale, adesea copleșitoare, sunt lipsa ocaziilor de a ne întâlni colegii și prietenii, lipsa timpului în care să nu mai facem nimic altceva în afară de a ne bucura de prezența celorlalți.
    Aș fi putut să scriu doar eu despre cel ce a fost profesorul și prietenul nostru, Dumitru Orășeanu. Dumnezeu să îl odihnească în pace. Am ales să încep însă cu mesaje și amintiri ale altor colegi. Mi s-a istorisit o întâmplare amuzantă „care sintetizează cariera și viața domnului profesor: la vizită, în salon, însoțit fiind de multe doamne doctor colege din secție, un băiețel la vreo cinci anișori, văzând alaiul, o întreabă pe mămica lui: «Mami, el este Grigore Alexandrescu?». Domnul profesor Orășeanu a fost emblema pediatriei românești, Grigore Alexandrescu al vremurilor noastre.”
    Am spus că era tânăr și nu am greșit. Vârsta colegilor nu se apreciază doar în funcție de data nașterii, colegialitatea poate rămâne tânără până la sfârșit. Cu toate că oficial se pensionase și avea dreptul de a nu mai face gărzi, „domnul profesor a fost linia I în garda de pediatrie până în ultimul moment, dând dovadă de spirit de echipă și în același timp fiind exemplu pentru toți colegii săi mai tineri. Orice problemă apărea în gardă, profesorul era disponibil în orice moment, la orice oră; nu se supăra, nu dojenea pe nimeni că a fost solicitat, oricât de justificată sau nejustificată ar fi fost solicitarea.” Știu că era așa. Cu toate că mă mândresc cu prietenia lui, nu îl sunam niciodată direct, ci mai întâi îi trimiteam un mesaj explicând pe scurt problema cu care mă confruntam. În scurt timp îmi dădea telefon și era în stare să îmi vorbească oricât aș fi dorit. De regulă eu scurtam convorbirea pentru că știam că în mod cert are, exact în acel moment, multe alte probleme de rezolvat.
    „Era omul «aici și acum» – orice problemă apărea, oprea tot, te lua cu dânsul și o rezolva sau găsea o cale de rezolvare. Oferea ajutor necondiționat oricui îl cerea – întregului personal medical, de la paznic sau infirmieră la colegi de breaslă – era colegul de bază al tuturor. Nu refuza nimic, niciodată. Răspunsul său era mereu afirmativ și cumva reușea să găsească soluții. În prezentările sale oferea surse de inspirație inserând pilde sau citate despre viața în sine. Este fondatorul Fundației Spitalului Clinic de Urgență pentru Copii «Grigore Alexandrescu» – cu ajutorul căreia se achitau sume inaccesibile părinților pentru plata unor tratamente sau investigații. Altruismul său era nemărginit, nu refuza niciodată vreun caz și dacă nu existau fondurile necesare, cumva, peste noapte, apărea câte un sponsor anonim”.
    S-ar putea scrie foarte mult și despre partea de învățământ, despre susținerea colegială a tinerilor sau a celor mai puțin tineri care au avut nevoie de sprijin. Am primit numeroase istorisiri privind rezidenții. Iar în cazul colegilor doctoranzi: se preocupa de evoluția lor, îi încuraja, îi motiva, le insufla un sentiment de siguranță prin prezența sa activă, susținându-i să continue, să se dezvolte, dar și să finalizeze cercetarea și să susțină teza de doctorat.
    Vorbind despre aceasta, mă gândesc cu drag la un alt prieten al nostru și la momentul când, în 1997, tot mai scotoceam și adunam și mă aflam veșnic nemulțumit și dornic să mai fac încă ceva, pentru că tot mi se părea că nu este suficient. M-a oprit și mi-a spus prietenește, dar foarte ferm, câteva lucruri și aproape că mi-a impus să mă opresc și să finalizez teza – ceea ce am și făcut. Îi mulțumesc și azi, cel puțin în gând.
    „Fiind atât liderul academic, cât și cel administrativ, implicarea sa în orice activitate a rezidenților și cadrelor medicale crea confort, siguranță, oferind un sentiment de apartenență – ca într-o mare familie. Era extrem de activ și implicat în educația și formarea rezidenților. De câte ori era un caz mai interesant, ne chema pe toți cei aflați în stagiu la patul bolnavului, ne ruga să îl examinăm și apoi discutam aspectele clinice și fiziopatologice. Chiar și cei care nu se aflau în stagiu erau anunțați ca atunci când ajung la spital, în gărzi, să treacă și să vadă pacientul respectiv. Săptămânal, unul dintre rezidenți pregătea un caz sau o temă și o prezenta tuturor colegilor interesați, în prezența domnului profesor. În afară de întâlnirile săptămânale, lunar aveau loc ședințele USSM Pediatrie, domnul profesor fiind președintele USSM. Ținea foarte mult ca noi, rezidenții, să participăm activ la aceste ședințe, ne încuraja să prezentăm și dacă cineva lipsea de la întâlnire, domnul profesor observa, fără să țină vreo evidență scrisă. Periodic solicita organizarea unui alt tip de întâlnire cu rezidenții – întâlnirile de evaluare. Apoi testele erau discutate nenominal, în prezența tuturor”.
    Într-o lume nebună, conflictuală, precum cea în care trăim, există și „oaze de liniște”. Colegii povestesc: „Era cel mai pașnic om. Aplana toate conflictele. Ne spunea ca niciodată să nu vorbim de rău un coleg, oricât ar fi greșit, ci să îi atragem discret atenția «între patru ochi». Sfatul era identic indiferent dacă era vorba despre colegi mai mari sau colegi mai mici. Orice ar fi greșit vreunul dintre noi, ne explica în plen fie la raport, fie ne chema pe toți în cabinet, însă fără să atribuie nume. Pentru dânsul important era să învățăm din greșeli, fie că erau ale noastre sau ale altora, și să ne întărim spiritul de echipă”.
    Considera că dezvoltarea nu este posibilă fără o continuă pregătire. „Ne îndemna să citim, să citim orice. Era o enciclopedie vie. «Ai atâtea vieți câte cărți ai citit». A spart bariera profesor–rezident inclusiv în lumea cărților. Îmi amintesc că îmi cumpărasem două cărți de pediatrie pe care le-a văzut și m-a rugat să i le împrumut. După un timp m-a chemat în cabinet să mi le înapoieze și să îmi arate colecția dânsului. Mi-a și dăruit câteva cărți. Am schimbat impresii despre ele precum doi vechi amici pe o bancă în parc”.
    La ce nu era, oare, atent bunul nostru prieten și profesor? „Era foarte atent la ținută. Considera că un medic este un exemplu pentru toți ceilalți, iar ținuta trebuie să reflecte seriozitate. Când cineva avea de pregătit o prezentare – fie la USSM, congres, sau doctorat –, verifica toate aspectele, inclusiv planul vestimentar al prezentatorului. Ne întreba cum ne vom îmbrăca dorind să se asigure de calitatea modului de prezentare până în cel mai mic detaliu. Un exemplu personal: se oprește pe hol și îmi spune «ești extraordinară». Eram tare bucuroasă că există vreun motiv de laudă. Dar domnul profesor a continuat: «ți-ai asortat unghiile cu halatul – albastre». De atunci am avut mereu grijă privind culoarea aleasă pentru manichiură”.
    L-am cunoscut în anul cinci, urmărind să fim „grupa dânsului” (era șef de lucrări pe atunci). Pe tot parcursul stagiului ne-a coordonat împreună cu o colegă. A fost unul dintre cele mai frumoase stagii. Cred că aproape toți ne aducem aminte de modul în care se apropia de copii, de mămici sau de noi – viitorii colegi. Ne-am revăzut în proiecte sau când aveam nevoie unul de celălalt pentru cine știe ce motiv. Fiecare întâlnire era la fel, de parcă nu existase un timp „vid” care să le despartă. Am participat împreună (alături de un al treilea prieten) la unul dintre cele mai bune proiecte românești pentru elucidarea implicării Streptocccus pneumoniae și Haemophilus influenzae în etiologia infecțiilor tractului respirator inferior. Tot el a ales strategia de tratament în cazul fiului nostru și îmi aduc aminte că în ședința senatului universitar, președintele a amintit că aproape toți copiii sau nepoții noștri au beneficiat de îngrijirea caldă și afectuoasă a domnului profesor Dumitru Orășeanu.
   Pediatria, medicina și colegialitatea românească sunt acum mai sărace. Dar avem datoria să nu uităm și să ducem mai departe lecțiile sale despre viață, despre profesionalism, colegialitate, răbdare, blândețe, generozitate și disponibilitate fizică și sufletească.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe