Newsflash

Aura psihică a infirmităţii

de Dr. Al. TRIFAN - feb. 6 2013
Aura psihică a infirmităţii
   Absenţa unei calităţi produce infirmitate, iar când această lipsă face imposibilă îndeplinirea unei acţiuni se vorbeşte despre dizabilitate. Parcă în a compensa un defect, natura adaugă ceva în plus gândurilor, făcându-le „mai atente“. Dar nu este vorba de o luciditate intenţionată însoţită de constrângere, ci de clarviziune către dincolo de aparenţa lumii, eliminând, pentru o clipă sau mai mult, sensurile trecute altfel în grabă cu vederea. Acest tip de conştienţă deschide uşa spre ungherul creierului destinat magicului, iraţionalului, sacrului. Vedem cu alţi ochi înconjurul obişnuit care, dintr-odată, ni se pare impregnat cu mister. Din imperfecţiunile care ne înconjoară răsare deodată perfecţiunea supranatu­rală, reperată ca divinitate. Timpul devine posibil de urmărit şi spaţiul lesne de închipuit. Memoria se deschide ca o cutie a Pandorei, lăsând să scape amintiri emoţionante. Înstrăinarea se îndepărtează, pentru a face loc apropierii de locuri şi întâmplări a căror unicitate nu apare decât în starea de atenţie trezită de infirmitate. Apariţiile se nasc acolo. Ele se fac anunţate şi „învie“ cu mai multă sau mai puţină certitudine în infirmităţile suferinde, unde durerea este slăbită de evadarea în spiritual.
   Infirmitatea de pierdere se foloseşte de un subterfugiu pentru a se face suportabilă: proiectează imperfecţiunea morală în exterior, în jur. Aşa se naşte lirica infirmităţii, în care natura îşi pierde frumuseţea, dar o recâştigă în echilibrul imperfecţiunii.
   Relaţia dintre infirmitate şi imperfecţiune nu înseamnă totdeauna nereuşită; exemplele din viaţă, literatură, muzică, pictură sunt nenumărate. Între infirmitate şi boală există, de asemenea, o relaţie complexă.
   Democrit a formulat cândva un aforism care pare misterios: „omul, în totalitate, este o boală“. Misterul este realizat de înţelesul multiplu, care i se poate atribui cuvântului „în totalitate“. Acesta poate să însemne: întreg, global, fără excepţie. În comentariul acestui afo­rism, cel mai important element pare a fi semnul de ega­litate care se aşază între om şi boală. Acest semn de egalitate, ce presupune că fiecare om poate fi bolnav, că boala este un dat al existenţei umane, este un argument pentru universalitatea abordării medicale a omului. Se mai poate face şi o altă operaţie, şi anume inversarea aforismului, care, dacă este adevărat în forma sa iniţială, trebuie să fie la fel şi astfel: „boala, în totalitate, este un om“. Comentat sub această formă, el devine: „în boală trebuie privit omul“.
   Personalitatea medicului se modelează în aptitudini din cele mai diverse, poate chiar contrarii. „Arta sunt eu, ştiinţa suntem noi“, a spus Claude Bernard. Înfruntăm boala cu armele ştiinţelor; dar, singuri în faţa ei, apelăm în ultimă instanţă la artă, înţelegând prin aceasta o îndemânare reuşită.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe