Newsflash

Avantajele neexploatate ale IT-ului medical

Avantajele neexploatate ale IT-ului medical
   Dat fiind că tehnologia informaţiei (IT) a transformat atât de rapid viaţa de zi cu zi, tindem să uităm cât de mult s-au schimbat lu­crurile faţă de un trecut nu chiar aşa de înde­părtat. Astăzi, milioane de oameni din întreaga lume îşi fac în mod curent cumpărăturile online, descarcă filme întregi, cărţi şi alte lucruri pe dispozitive fără fir, efectuează operaţiuni bancare de oriunde doresc şi rezervă bilete de călătorie dus-întors pe cont propriu, efectuând electronic check-in-ul la aeroport.
   Un anumit sector al vieţii noastre a rămas însă vizibil în urmă în ceea ce priveşte implementarea tehnologiei informaţiei: este vorba de cel medical. Unele părţi ale lumii stau mai bine la acest capitol decât altele. Cerce­tătorii de la Commonwealth Fund au arătat recent că unele ţări cu venituri mari – printre care Marea Britanie, Australia şi Noua Zeelandă – au depus eforturi considerabile pentru a încuraja utilizarea fişelor medicale elec­tronice (EMR) în medicina primară. Într-adevăr, în aceste ţări, practica este, în prezent, aproape universală. Însă alte ţări cu venituri mari – precum Statele Unite şi Canada – nu au ţinut pasul. Utilizarea sistemului EMR în America, ţara unde au apărut Apple şi Google, este de doar 69%.
   Situaţia din SUA atrage în mod deosebit atenţia, dat fiind că sănătatea ocupă o mai mare tranşă din PIB decât sectoarele de fabricaţie, vânzările cu amănuntul, finanţele sau asigurările. În plus, majoritatea sistemelor IT de sănătate utilizate în America de astăzi sunt pro­iec­tate în primul rând pentru a facilita facturarea şi mai puţin îngrijirea eficientă, plasând intere­sele financiare ale spitalelor şi clinicilor în faţa nevoilor doctorilor şi pacienţilor. Iată de ce mulţi americani pot intra cu uşurinţă online şi verifica starea contului lor bancar, dar nu şi rezultatele celor mai recente analize de laborator.
   O altă diferenţă dintre IT-ul din sistemul medical american şi cel din alte industrii este lipsa de interoperabilitate a primului. Cu alte cuvinte, se întâmplă adesea ca sistemul IT al unui spital să nu poată „vorbi“ cu alte sisteme. Chiar şi spitalele care fac parte din acelaşi sistem întâmpină uneori dificultăţi în partajarea informaţiilor despre pacienţi. Drept rezultat, sistemele IT medicale de astăzi acţionează mai mult ca un „card de fidelitate“, menit să conso­lideze loialitatea clienţilor faţă de un anumit spital, şi mai puţin ca un „card bancar“, care să permită – atât pacientului, cât şi me­dicului – accesarea informaţiilor medicale oriunde şi oricând este nevoie. De regulă, lipsa intero­perabilităţii este un inconvenient ener­vant. În cazul unei urgenţe medicale însă, poate pune în pericol viaţa din cauza întârzierii intervenţiei.
   Un al treilea aspect prin care IT-ul medical din America diferă de IT-ul de consum este utilizabilitatea. Concepţia majorităţii site-urilor web de consum este atât de clară, încât nimeni nu are nevoie de instrucţiuni pentru a le utiliza. În câteva minute, un copil de şapte ani poate învăţa singur cum să joace un joc complex pe iPad. Însă un neurochirurg proaspăt angajat, cu 27 de ani de şcoală în spate, poate fi nevoit să citească un stufos ghid al utilizatorului, să participe la ore plicticoase de pregătire şi să accepte în permanenţă sfaturile unui „promotor al schimbării“, pentru a ajunge să stăpânească diversele etape de utilizare a sistemului IT al unui spital. Deloc surprinzător, în ciuda avanta­jelor sale teoretice, IT-ul medical are puţini susţinători printre furnizorii de servicii medicale. Mai exact, mulţi se plâng că le încetineşte munca.
   Să însemne aceasta că IT-ul medical reprezintă o pierdere de timp şi bani? Nu, cu siguranţă. În 2005, nişte colegi de-ai noştri de la Corporaţia RAND au estimat că SUA ar putea economisi peste 80 de miliarde de dolari pe an dacă serviciile medicale ar putea reproduce creş­terea productivităţii determinate de IT şi observate în cazul altor industrii. Faptul că Statele Unite nu au atins încă acest punct nu repre­zintă o problemă de viziune, ci de imple­mentare suboptimală. Alte ramuri economice, printre care sistemul bancar şi comerţul cu amănuntul, s-au chinuit cu IT-ul până când i-au dat de capăt. Diferenţa dintre ceea ce a promis IT-ul şi ceea ce a oferit la începuturile sale a fost atât de frapantă, încât experţii au denumit-o „paradoxul de productivitate al IT-ului“. Odată ce aceste industrii şi-au dat seama cum să procedeze pentru ca sistemele lor IT să fie mai eficiente, mai interoperabile şi mai familiare utiliza­torilor, realiniindu-şi, apoi, procesele, pentru a susţine capacităţile tehnologice, productivitatea a luat avânt.
   În America, la fel ca în multe alte ţări, sistemul medical de-abia acum face cunoştinţă cu IT-ul şi de-abia acum învaţă să colaboreze cu acesta. Însă furnizorii de servicii medicale pot scurta procesul de transformare, luând exem­plul altor industrii. Guvernul american încearcă să susţină acest demers. În 2009, Congresul a emis Ordinul de tehnologie a informaţiei pentru sănătatea economică şi clinică (HITECH). Fără îndoială, HITECH a acce­lerat implementarea IT-ului de către furni­zorii de servicii medicale. Cu toate acestea, pro­blemele de utilizabilitate şi interoperabilitate persistă.
   La nivel global, industria IT medicală nu ar trebui să aştepte să fie obligată de organismele guvernamentale de reglementare să înregis­treze rezultate mai bune. Dezvoltatorii pot accelera ritmul de implementare creând sisteme mai standardizate, mai uşor de utilizat, cu adevărat interoperabile şi care să le asigure pacienţilor un mai bun acces şi control asupra da­telor de sănătate personale. Furnizorii de servicii de sănătate şi sistemele spitaliceşti pot spori într-o măsură extraordinară impactul IT-ului medical, retehnologizând practicile tradiţionale, pentru a profita la maximum de funcţiile acestuia.
   Dacă America poate fi considerată un etalon, nu există limite atunci când vine vorba despre potenţialele beneficii asigurate de IT-ul medical. Conform Institutului de Medicină, Statele Unite risipesc, în momentul de faţă, peste 750 de miliarde de dolari anual pe servicii medicale inutile sau ineficiente, costuri administrative prea mari, preţuri ridicate, fraude medicale şi oportunităţi de prevenire ratate.
   Aplicat corect, IT-ul medical poate îmbunătăţi serviciile medicale în toate aceste direcţii. Rezultatul final va fi pe măsură. Într-adevăr, dacă IT-ul va fi implementat şi în alte părţi, ne vom întreba curând cum de am putut asigura servicii medicale în alt mod până acum.

© Project Syndicate, 2013. www.project-syndicate.org

 

Traducere din limba engleză de Sorana Graziella Cornea
 

Dr. Arthur Kellermann este şeful departamentului de analiză a politicilor, iar Spencer S. Jones este cercetător IT în cadrul Corporaţiei RAND.

Corporaţia RAND (Research ANd Development) este un ONG creat iniţial de compania aviatică Douglas pentru a oferi expertiză şi analiză armatei SUA. Organizaţia este în prezent finanţată de guvernul american, dar şi de companii private, corporaţii, industria de sănătate, universităţi şi persoane private.

Corporaţia RAND are ca obiectiv ştiinţa aplicată şi cercetarea operaţională, adică rezolvarea problemelor interdisciplinare prin translarea conceptelor din economia formală şi din ştiinţele exacte în aplicaţii inovatoare din alte domenii, precum sănătatea.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe