Consiliul
Naţional pentru Bolile Rare. Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.215
din 23 octombrie 2013, publicat în Monitorul Oficial nr. 658 din 25 octombrie
2013, a fost aprobată constituirea Consiliului Naţional pentru Bolile Rare
(CNBR), organism ştiinţific interdisciplinar format din experţi în domeniul
bolilor rare, fără personalitate juridică, cu rol consultativ pentru Ministerul
Sănătăţii (MS), necesar pentru coordonarea metodologică şi ştiinţifică din
domeniul acestor boli. CNBR este format din reprezentanţii desemnaţi ai mai
multor instituţii: doi reprezentanţi MS; un reprezentant CNAS; specialişti de
diferite specialităţi, implicaţi în diagnosticarea şi managementul bolilor
rare, în proiecte de cercetare privind bolile rare şi în redactarea Planului naţional
pentru boli rare (PNBR); un reprezentant al Societăţii Române de Genetică
Medicală; un reprezentant al Orphanet România; trei reprezentanţi ai Alianţei
Naţionale pentru Boli Rare; un reprezentant al Agenţiei Naţionale a
Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale.
CNBR emite
decizii prin majoritate calificată (două treimi), iar în situaţia egalităţii de
voturi, decizia aparţine preşedintelui CNBR. Nu este clar ce se întâmplă în situaţia
în care există majoritate simplă (50%+1 din voturi); probabil că tot preşedintele
va decide – recomandăm ca aceasta să fie clarificată prin Regulamentul de
organizare şi funcţionare.
Semnalăm, de
asemenea, o eroare de tehnică legislativă, existând o contradicţie între
dispoziţiile art. 2 alin. 6, unde se spune că „Regulamentul de organizare şi funcţionare va fi adoptat prin decizia
membrilor CNBR la 30 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentului ordin“, iar la art. 3 se spune că „Modul de desfăşurare a şedinţelor CNBR se
stabileşte prin Regulamentul de organizare şi funcţionare al acestuia, care va
fi elaborat şi aprobat de CNBR în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin“.
Probabil că va urma publicarea unei rectificări, care să lămurească termenul în
care va fi aprobat regulamentul.
CNBR
are următoarele atribuţii: coordonează, din punct de vedere ştiinţific şi
metodologic, domeniul bolilor rare; fundamentează deciziile MS în probleme
specifice; estimează necesarul de resurse financiare şi umane pentru
implementarea PNBR; monitorizează procesul de implementare a PNBR, respectiv
dezvoltarea serviciilor pentru diagnosticarea, monitorizarea, tratamentul,
reabilitarea şi profilaxia în domeniul bolilor rare; elaborează criterii pentru
evaluarea eficienţei şi eficacităţii activităţilor incluse în PNBR; elaborează
periodic rapoarte de analiză a procesului de implementare a PNBR şi formulează
propuneri de îmbunătăţire a activităţii din domeniul bolilor rare; elaborează
un raport anual de activitate, pe care îl prezintă MS colaborează cu direcţiile
de specialitate din MS pentru a asigura contactul cu instituţiile UE, organizaţiile
internaţionale (OMS), reţelele europene în domeniul bolilor rare, în vederea
schimbului de informaţii şi experienţă, precum şi a întăririi capacitaţii naţionale
şi regionale pentru implementarea PNBR.
Prorogarea termenului de reacreditare în
domeniul transplantului. Având în vedere că o serie de instituţii de profil
nu au reuşit să înainteze în mod corespunzător documentaţiile necesare, prin
Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.241 din 25 octombrie 2013, publicat în
Monitorul Oficial nr. 658 din 25 octombrie 2013, s-a prorogat termenul prevăzut
la art. 10 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 860/2013 pentru aprobarea
criteriilor de acreditare în domeniul transplantului de organe, ţesuturi şi
celule de origine umană, care stabileau că „Unităţile
sanitare acreditate pentru activităţi din domeniul transplantului pentru o
perioadă neprecizată se reacreditează în termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prevederilor prezentului ordin nr. 860 din 12 iulie 2013“. Noua
reglementare stabileşte ca termen final data de 1 februarie 2014
Unităţi
(re-)acreditate în domeniul transplantului. Cu toate că au fost prorogate
unele termene, mai multe unităţi sanitare au reuşit finalizarea procedurilor de
acreditare şi reacreditare, în acest sens fiind emise şi publicate în Monitorul
Oficial nr. 657 din 25 octombrie 2013 mai multe ordine ale ministrului sănătăţii:
• nr. 1.217 din 23 octombrie 2013 privind acreditarea unităţii sanitare
Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara – Centrul de transplant tisular
os, tendon, piele, pentru activitatea de prelevare şi transplant de ţesut osos,
tendinos şi cartilagii şi pentru activitatea de prelevare şi transplant de
piele • nr. 1.218/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic
Judeţean de Urgenţă Craiova pentru activitatea de prelevare de organe • nr.
1.216/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Judeţean de Urgenţă
Deva pentru activitatea de prelevare de organe şi ţesuturi • nr. 1.219/2013
privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Judeţean de Urgenţă „Dr.
Fogolyan Kristof“ Sfântu Gheorghe pentru activitatea de prelevare de organe • nr.
1.220/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Judeţean de Urgenţă
Miercurea-Ciuc pentru activitatea de prelevare de organe, ţesuturi şi celule • nr.
1.221/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic Judeţean Mureş
pentru activitatea de prelevare şi transplant de ţesut osos, tendinos şi
cartilagii • nr. 1.222/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Institutul Naţional
de Hematologie Transfuzională Bucureşti drept laborator HLA pentru activitatea
de transplant • nr. 1.223/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Institutul
de Urgenţă pentru Boli Cardiovasculare şi Transplant Târgu Mureş pentru
activitatea de prelevare şi transplant de cord • nr. 1.224/2013 privind
acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sibiu pentru
activitatea de prelevare de organe, ţesuturi şi celule • nr. 1.225/2013 privind
acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii
Cluj-Napoca pentru activitatea de prelevare de organe, ţesuturi şi celule • nr.
1.226/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic Judeţean de
Urgenţă Braşov pentru activitatea de prelevare de organe, ţesuturi şi celule • nr.
1.227/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Judeţean de Urgenţă
Alba Iulia pentru activitatea de prelevare de organe, ţesuturi şi celule • nr.
1.228/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic Judeţean de
Urgenţă Timişoara pentru activitatea de prelevare de organe şi ţesuturi • nr.
1.229/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Judeţean de Urgenţă
Reşiţa pentru activitatea de prelevare de organe şi ţesuturi • nr. 1.230/2013
privind acreditarea unităţii sanitare Societatea Comercială „Sapiens Medical
Center“ SRL, punctul de lucru situat în municipiul Bucureşti, strada Popa Nan
nr. 111–113, sectorul 1, pentru activitatea de prelevare de celule reproductive
umane, pentru bancă de celule reproductive (procesare, conservare, stocare şi
distribuţie) şi utilizare de celule umane în scop terapeutic (fertilizare in
vitro) • nr. 1.231/2013 privind acreditarea unităţii sanitare Spitalul Clinic
de Obstetrică şi Ginecologie „Prof. dr. Panait Sârbu“ pentru activitatea de
prelevare de celule reproductive umane, pentru bancă de celule reproductive
(procesare, conservare, stocare şi distribuţie) şi utilizare de celule umane în
scop terapeutic (fertilizare in vitro).