Clasificarea
spitalelor.
Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.793/30.12.2011, publicat în Monitorul
Oficial nr. 7 din 4 ianuarie 2012, a fost modificat şi completat Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 323/2011 privind aprobarea metodologiei şi a
criteriilor minime obligatorii pentru clasificarea spitalelor în funcţie de
competenţă. Astfel, a fost prorogat la 31 decembrie 2012 termenul până când,
pentru cazuri excepţionale, motivate obiectiv, ministrul sănătăţii poate aproba
clasificarea provizorie, pentru un spital care îndeplineşte doar parţial
criteriile minime obligatorii pentru categoria solicitată, cu condiţia prezentării
de către unitatea solicitantă a unui plan de conformare cu responsabilităţi şi
termene de implementare precis specificate. Totodată, s-a introdus pentru
managerii spitalelor clasificate într-o categorie cu plan de conformare
aprobat, obligaţia de a raporta trimestrial gradul de îndeplinire a planului de
conformare asumat, direcţiei de sănătate publică din aria
administrativ-teritorială în care îşi desfăşoară activitatea.
A fost introdusă o nouă condiţie pentru clasificarea
în categoriile I şi I M a spitalului şi anume aceea de a desfăşura activitate
de îndrumare şi coordonare metodologică la nivel naţional şi/sau regional, în
conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii.
Pentru clasificarea în categoriile II şi II M a spitalului, activitatea de îndrumare
şi coordonare metodologică trebuie să fie la nivel regional şi/sau judeţean,
iar pentru clasificarea în categoriile III şi V îndrumarea şi coordonarea
metodologică va fi la nivel judeţean şi pentru medicii de familie, în timp ce
pentru categoria IV – doar pentru medicii de familie.
Pentru clasificarea în grupa I a spitalelor
a fost crescut la maximum trei numărul specialităţilor pentru care nu va mai fi
considerată obligatorie ca structură şi linie de gardă distincte pentru
spitalul care solicită clasificarea, în cazul în care în aceeaşi localitate, pe
o rază de maximum 5 km, o altă unitate sanitară cu paturi, clasificată cel puţin
în categoria III sau într-o categorie superioară, asigură asistenţa medicală
prin structură şi linie de gardă distincte într-una dintre specialităţile
respective.
Biletele de
trimitere.
În M. Of. nr. 941 din 30 decembrie 2011 a fost publicat Ordinul comun al
ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate
nr. 1.776/951/29.12.2011 pentru modificarea Ordinului ministrului sănătăţii şi
al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 868/542/2011
privind aprobarea modelului unic al biletului de trimitere pentru investigaţii
paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi a Instrucţiunilor
privind utilizarea şi modul de completare a biletului de trimitere pentru
investigaţii paraclinice utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate.
Data intrării în vigoare a acestor modificări a fost 1 ianuarie 2012. Modificările
aduse vizează „Codul diagnostic“ şi „Datele care necesită a fi inscripţionate
pe versoul biletului de trimitere pentru investigaţii medicale paraclinice“.
De asemenea, în acelaşi număr de M. Of., a
fost publicat şi Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 1.777/952/ 29.12.2011 pentru
modificarea Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. 867/541/2011 privind aprobarea modelului unic al
biletului de trimitere pentru servicii medicale clinice/biletului de internare
utilizat în sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi a Instrucţiunilor
privind utilizarea şi modul de completare a biletului de trimitere pentru
servicii medicale clinice/biletului de internare utilizat în sistemul asigurărilor
sociale de sănătate. Acest ordin vine să detalieze şi să completeze rubrica
privind „Numărul de consultaţii acordate“, în sensul că „în situaţia în care
medicul de specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile
clinice consideră necesară trimiterea asiguratului către un alt medic de
specialitate din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţile clinice, acesta
va completa în prima căsuţă numărul total de consultaţii acordate de către
acesta, cumulat cu numărul de consultaţii anterior acordate de către medicul de
familie şi, după caz, de către medicul de specialitate/medicii de specialitate,
astfel încât medicul primitor să cunoască numărul de consultaţii pe care îl mai
poate acorda asiguratului respectiv. Numărul de consultaţii anterioare este cel
înscris în biletul de trimitere cu care s-a prezentat asiguratul la medicul de
specialitate respectiv“.
Ambele ordine
publicate sunt emise în vederea aplicării corespunzătoare ţinând cont de
dispoziţiile Ordinului ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei Naţionale
de Asigurări de Sănătate nr. 1.723/950/2011 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare în anul 2012 a Contractului-cadru privind condiţiile
acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
pentru anii 2011–2012.