Newsflash

Comunicare centrată... pe ce?

de Dr. Nicolae-Iordache IORDACHE - mar. 31 2017
Comunicare centrată... pe ce?
     Pe pacient! Pare o idee bună. În cele din urmă, dacă nu ar fi pacienți, nu ar fi nici medici. În plus, pacienții sunt adeseori în suferință, deci, o dată în plus, merită o atenție specială. Măcar și pentru că nu ți-ai dori să fii în locul lor și că tocmai de asta ești acolo tu, ca medic, asistent sau infirmier. Chiar dacă uneori pacientul mai are și toane, impoliteți, semne de proastă creștere, răutate manifestă, pretenții absurde? Dacă punem întotdeauna pacientul pe primul loc, atunci medicul pe ce loc mai este? Și, dacă nu-i să fie și el măcar din când în când pe primul loc, cât timp va accepta și cu câtă bucurie, fie și măcar în subconștient, acest rol ceva mai periferic?
   Altceva? Dar dacă nu am mai pune persoane pe locul întâi sau pe locul al doilea? Dacă ne-am concentra mai degrabă către altceva decât că X e mai important decât Y? Dacă ne-am imagina că lucrul cel mai important este ca pacientul să își vadă afecțiunea vindecată sau ameliorată? Dacă am accepta că acest scop final riscă să fie compromis în absența unei relații cordiale între cei implicați, bazate pe înțelegerea fiecăreia dintre parți, pe încredere, pe implicarea activă și asumată a celor interesați? Ar putea merge mai bine?
    Relația. Cum ar putea fi relația aceasta? Obligatoriu, trebuie să existe conectare emoțională, respect reciproc, un interes sincer și de ambele părți în rezolvarea unei probleme de sănătate, o înțelegere a perspectivei pacientului și a contextului său psihosocial și un angajament comun către un rezultat pozitiv. Nu este obligatoriu ca părțile să fie prietene sau de acord cu orice. Timpul nu are cum să fie nelimitat, medicul nu trebuie să tolereze depășirea barierelor relației profesionale sau să facă lucruri dincolo de scopul obișnuit ori, și mai rău, împotriva legilor sau regulamentelor1.
    În ce ar consta? Trebuie avute în vedere patru principii: (1) relațiile din sănătate trebuie să includă dimensiuni ale persoanelor implicate, precum și rolurile acestora; (2) afectul și emoția sunt componente importante ale relațiilor din sfera serviciilor de sănătate; (3) toate relațiile din această sferă au loc în contextul influențării reciproce; (4) formarea relațiilor în contextul serviciilor de sănătate are valoare morală2.
    Funcționează? Cleveland Clinic a conceput un program de training pentru întregul personal care intră în contact cu pacientul, bazat pe relație ca obiectiv al comunicării în toate departamentele instituției. În aproximativ trei ani, au progresat de la percentila 24 la 99 în ceea ce privește satisfacția pacienților față de experiența lor cu această clinică. Mult? Puțin? Relevant? Mi-ar plăcea și am fi cu toții mult mai fericiți dacă măcar jumătate din medicii romani ar citi cartea citată și ar înțelege să aplice măcar o parte dintre ideile găsite acolo.

 

 

  


Notă autor:

1. Boissy A, Gilligan T. Communication the Cleveland Clinic Way: How to drive a relationship-centered strategy for exceptional patient experience. McGraw-Hill Education, 2016

2. Beach MC et al. Relationship-centered care. A constructive reframing. J Gen Intern Med. 2006 Jan;21 Suppl 1:S3-8

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe