Regulamentul tezelor de abilitare pentru
conducătorii de doctorat. În Monitorul Oficial nr. 755 din 27 octombrie 2011, a
fost publicat Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului nr. 5.691/13.10.2011 privind aprobarea Regulamentului de funcţionare
a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor
Universitare (CNATDCU) în vederea evaluării tezelor de abilitare şi a modelului
cererii-tip pentru susţinerea tezei de abilitare.
Abilitarea reprezintă certificarea calităţii
unei persoane de a conduce lucrări de doctorat şi de a ocupa funcţia didactică şi
de cercetare de profesor universitar şi constă în redactarea şi susţinerea
publică unei teze de abilitare în faţa unei comisii de specialitate numite de
CNATDCU şi formată din cel puţin trei persoane care au calitatea de conducător
de doctorat, în ţară sau în străinătate, urmată de admiterea tezei şi obţinerea
atestatului de abilitare.
Teza de abilitare demonstrează capacităţile şi
performanţele didactice şi de cercetare prin prezentarea în mod documentat a
realizărilor profesionale obţinute ulterior conferirii titlului de doctor în ştiinţă,
probând originalitatea şi relevanţa contribuţiilor academice, ştiinţifice şi
profesionale şi care anticipează o dezvoltare independentă a viitoarei cariere
de cercetare şi/sau universitare.
La baza acestei teze vor putea sta
rezultatele ştiinţifice publicate/brevetate anterior depunerii dosarului de
abilitare, făcându-se trimitere la respectivele publicaţii, brevete sau realizări,
fără a fi obligatorie reproducerea lor, fiind suficientă doar o prezentare
succintă, pentru a indica evoluţia şi dezvoltarea carierei academice, ştiinţifice
şi profesionale în contextul global al realizărilor ştiinţifice semnificative şi
de actualitate din domeniul de specialitate al autorului tezei de abilitare.
Pot susţine examenul de abilitare numai
persoanele care au titlul de doctor în ştiinţă şi care îndeplinesc standardele
minimale specific stabilite de CNATDCU.
Până la data de 26 noiembrie 2011,
panelurile pe domenii fundamentale din cadrul CNATDCU, cu consultarea
birourilor comisiilor de specialitate ale CNATDCU şi cu sprijinul tehnic al
Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării,
Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI), elaborează ghiduri cu caracter informativ referitoare
la realizarea tezei de abilitare care se încadrează în domeniul fiecărei
comisii de specialitate. Aceste ghiduri, cu rol metodologic în vederea asigurării
standardizării tezelor de abilitare, se vor redacta cel puţin în limbile română
şi engleză sau franceză.
Susţinerea tezei de abilitare se poate
realiza în cadrul unei instituţii de învăţământ superior acreditate, clasificată
ca universitate de cercetare avansată şi educaţie sau în cadrul anumitor
instituţii sau unităţi de cercetare-dezvoltare, numele acestor entităţi fiind
publicate şi actualizate periodic pe site-ul web al CNATDCU.
UEFISCDI va putea impune, prin ordin al
ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, unele taxe în
vederea acoperirii unor costuri ale procedurii de abilitare, taxe care urmează
a fi suportate de instituţia în care activează candidatul la abilitare sau din
alte fonduri legal constituite. De asemenea, Ministerul Educaţiei, Cercetării,
Tineretului şi Sportului (MECTS) poate sprijini desfăşurarea procedurilor de
abilitare prin acordarea de fonduri în bugetul UEFISCDI.
Acordarea atestatului de abilitare este
propusă de CNATDCU şi se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului.
Echivalarea calităţii de conducător de
doctorat în România.
Prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr.
5.690/13.10.2011 publicat în M. Of. nr.750 din 25 octombrie 2011, a fost
aprobată Metodologia privind dobândirea automată a calităţii de conducător de doctorat
în România pentru persoanele care au obţinut această calitate în statele membre
ale Uniunii Europene, ale Spaţiului Economic European şi Confederaţia Elveţiană.
Dosarul pentru dobândirea automată a calităţii
de conducător de doctorat se depune de candidat la registratura MECTS şi
trebuie să conţină: • cerere din partea candidatului către MECTS, prin care se
solicită recunoaşterea automată a calităţii de conducător de doctorat, într-un
anumit domeniu de studii universitare de doctorat • actul de identitate, în
copie • adeverinţă care să certifice calitatea de conducător de doctorat, emisă
de autoritatea guvernamentală sau de instituţia de învăţământ
superior/cercetare-dezvoltare din statul membru al Uniunii Europene, al Spaţiului
Economic European şi Confederaţia Elveţiană, în original sau în copie legalizată
şi cu traducere legalizată • diploma de doctor obţinută în străinătate, în
copie şi traducere, sau diploma de doctor obţinută în România, în copie • curriculum
vitae al candidatului • lista de lucrări ale candidatului.