Raportarea consumului de medicamente. Prin Ordinul preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 927/18.11.2011, publicat în
Monitorul Oficial nr. 829 din 23 noiembrie 2011, a fost aprobată macheta de raportare de către casele
de asigurări de sănătate la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate a
consumului centralizat de medicamente. Actul normativ a fost emis având în
vedere că pentru calculul contribuţiei trimestriale pentru finanţarea unor
cheltuieli în domeniul sănătăţii aprobate prin OUG nr. 77/2011, casele de
asigurări de sănătate au obligaţia validării consumului de medicamente,
raportat de deţinătorii autorizaţiilor de punere pe piaţă a medicamentelor sau
reprezentanţii legali ai acestora, pentru medicamentele incluse în programele
naţionale de sănătate, precum şi pentru medicamentele cu sau fără contribuţie
personală, folosite în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescripţie medicală
prin farmaciile cu circuit deschis, în tratamentul spitalicesc, şi pentru
medicamentele utilizate în cadrul serviciilor medicale acordate prin centrele
de dializă. Casele de asigurări de sănătate vor valida: • raportul farmaciilor
cu circuit deschis privind consumul de medicamente cu sau fără contribuţie
personală, folosite în tratamentul ambulatoriu pe bază de prescripţie medicală •
raportul unităţilor sanitare cu paturi privind consumul de medicamente care se
acordă bolnavilor cuprinşi în cadrul programelor naţionale de sănătate • raportul
centrelor de dializă pentru consumul de medicamente utilizate în cadrul
serviciilor medicale de dializă. Datele astfel centralizate vor fi raportate la
CNAS lunar, până la data de 20 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se
datorează contribuţia.
Decontare TVA. În M. Of. nr. 830
din 23 noiembrie 2011, a fost publicată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.
99/16.11.2011 pentru asigurarea de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Sănătăţii, a sumelor necesare acoperirii plăţii TVA aferente
bunurilor şi serviciilor achiziţionate în cadrul programelor privind combaterea
HIV/SIDA şi tuberculozei în România, implementate de Fundaţia Romanian Angel
Appeal. Pentru a preveni întreruperea tratamentului pentru pacienţii cu MDR-TB,
respectiv apariţia de noi cazuri de tuberculoză extrem de rezistentă la
tratament, şi având în vedere contagiozitatea extrem de înaltă (un pacient
activ infectează anual în medie alte 10–15 persoane), s-a aprobat plata de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătăţii, a sumei de 1.726 mii lei,
reprezentând echivalentul în lei a 409.846 de euro, necesară acoperirii plăţii
TVA aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate din ţară sau importate,
aferente derulării fazei a doua a programelor în perioada 1 octombrie 2009 – 30
septembrie 2012 şi se suportă din bugetul de stat pe anul 2012, inclusiv pentru
eventualele diferenţe de curs valutar. Se aplică aceste alocări pentru: • Programul
„Către accesul universal la prevenirea şi tratamentul HIV/SIDA, precum şi la îngrijirea
şi asistenţa socială pentru persoanele vulnerabile şi populaţiile
defavorizate“, finanţat prin Acordul de finanţare ROM-607-G03-H, semnat la
Geneva, la 15 mai 2007, între Fundaţia Romanian Angel Appeal, în calitate de
primitor principal, şi Fondul Global de Combatere a HIV/SIDA, Tuberculozei şi
Malariei, acord prelungit prin Amendamentul nr. 5, semnat la Geneva la 6 iulie
2009 • Programul „Lărgirea controlului tuberculozei prin concentrarea asupra
grupurilor populaţionale sărace şi vulnerabile“, finanţat prin Acordul de finanţare
ROM-607-G04-T, semnat la Geneva, la 24 septembrie 2007, între Fundaţia Romanian
Angel Appeal, în calitate de primitor principal, şi Fondul Global de Combatere
a HIV/ SIDA, Tuberculozei şi Malariei, acord prelungit prin Amendamentul nr. 4,
semnat la Geneva la 22 octombrie 2009, până la finalizarea acestora.
Paturi finanţate din fonduri publice. Prin Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 1.577/18.11.2011, publicat în M. Of. nr.
832/24.11.2011, a fost aprobată detalierea pe judeţe a numărului total de
paturi pentru anul 2012, în unităţile sanitare publice şi private pentru care
casele de asigurări de sănătate pot încheia contracte de furnizare de servicii
medicale spitaliceşti. Reglementarea are în vedere paturile din unităţile
sanitare publice cu paturi din reţeaua MS, din unităţile sanitare cu paturi
aflate în subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie,
inclusiv cele al căror management a fost transferat autorităţilor administraţiei
publice locale, din subordinea Academiei Române, precum şi din Institutul Naţional
de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, şi paturile din
unităţile sanitare private, care oferă servicii medicale de spitalizare continuă,
pentru care se asigură finanţarea din fonduri publice, fără a îngrădi
posibilitatea funcţionării structurilor spitaliceşti cu un număr mai mare de
paturi, care să fie finanţate din alte surse. Casele de asigurări de sănătate
judeţene şi a municipiului Bucureşti în colaborare cu Casa Asigurărilor de Sănătate
a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti,
Casa Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului şi Casa Naţională de Pensii Publice vor stabili numărul de paturi
pentru care se asigură finanţarea din fonduri publice, cu încadrarea în numărul
total de paturi aprobat pentru fiecare judeţ şi municipiul Bucureşti.