Newsflash

Cu tabelele pe masă

de Adrian GHEORGHE - apr. 3 2014
Cu tabelele pe masă
  Cine şi-ar propune să afle rapid informaţii de bun-simţ privind volumul şi natura serviciilor medicale oferite în sistemul public de sănătate din România ar face bine să îşi ajusteze întrucâtva entuziasmul. Imediat după formularea unui asemenea deziderat, apar întrebările. Se colectează în mod rutinier astfel de date? Care anume şi în ce format? Cine le colectează? Cât de accesibile sunt? Numai probleme cu prea puţine răspunsuri simple.
  Gestiunea informaţiilor privind serviciile medicale oferite pacienţilor este distribuită întrucâtva difuz între Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, Ministerul Sănătăţii şi Şcoala Naţională de Sănătate Publică, care îşi exercită funcţiile cu o anumită independenţă, astfel că nu există o autoritate de natură să integreze eforturile de colectare şi procesare. Şi care, în plus, să aibă responsabilitatea certă pentru comunicarea acestor date către părţile abilitate şi interesate. În ţări precum Suedia sau Marea Britanie, colectarea şi accesibilitatea acestui tip de informaţii nu mai reprezintă o problemă. Din câteva clickuri, orice individ interesat poate afla, de exemplu, ce tip de pacienţi sunt înscrişi la cabinetul unui anumit medic de familie, cum a variat volumul unei anumite categorii de proceduri la un spital specific şi altele asemenea. Apar, în schimb, alte probleme.
   La sfârşitul lunii februarie 2014, cotidianul The Daily Telegraph a publicat un material conform căruia informaţii privind activitatea medicală efectuată în nu mai puţin de 47 de milioane de episoade de spitalizare din intervalul 1997–2010, conţinute în baza de date Hospital Episode Statistics, fuseseră vândute de autoritatea care centralizează aceste date, NHS – The Information Centre. Ca ordin de mărime, în spitalele din NHS sunt înregistrate anual aproximativ 15 milioane de episoade de internare, astfel că 47 de milioane de episoade repartizate pe 13 ani reprezintă aproximativ o treime din total, referindu-se în acest caz la afecţiuni critice. Datele au fost vândute la un moment încă neidentificat către o societate de actuariat specializată în „asistenţa“ companiilor de asigurări private, Staple Inn Actuarial Society, care le-a folosit pentru a estima incidenţa acestor afecţiuni critice în funcţie de criterii socioeconomice şi demografice*. Practic, volumul şi calitatea acestor date a permis specificarea relaţiei dintre caracteristicile individuale ale unui pacient şi tipul de îngrijiri primite – o informaţie, desigur, de mare interes pentru o companie de asigurări la stabilirea primelor de risc.
   Şoc şi groază în opinia generală, în condiţiile în care sistemul public de sănătate din Marea Britanie a beneficiat istoric de cote foarte ridicate de încredere din partea populaţiei. Mai an se ieşise în stradă masiv pentru a opri iniţiativele de „privatizare a sistemului“ de către guvernul conservator, în fapt o deschidere accentuată către competiţie între sistemul public şi furnizori privaţi. Oficialii centrului de statistică al NHS, reconfigurat în ultimul an ca Health and Social Care Information Centre, au confirmat dezvăluirile din presă în sensul că, într-adevăr, datele au „ieşit“ din organizaţie, dar s-au grăbit să aducă şi alte precizări: în primul rând, nu există nicio indicaţie privind ilegalitatea unei astfel de tranzacţii; în al doilea rând, datele au fost anonimizate, astfel încât identificarea pacienţilor nu era posibilă; şi, la final, au ridicat din umeri spunând că în timpul mandatului prezentei instituţii cu siguranţă nu s-a întâmplat aşa ceva şi că totul trebuie să se fi întâmplat pe vremea „celor de dinainte“, respectiv a defunctului NHS – The Information Centre. 
    Legalitatea tranzacţiei este plauzibilă. Hospital Episode Statistics este de mult timp un instrument valoros pentru cercetare şi suport decizional. O parte din date este disponibilă gratuit în mod curent, cu date agregate până la nivelul furnizorului de servicii medicale. Oricine poate descărca informaţii privind activitatea unui anumit spital într-un anumit an – de exemplu, volumul cazurilor, durata medie a spitalizării pentru fiecare departament în parte şi frecvenţa complicaţiilor. Aceste date sunt obţinute, desigur, prin centralizarea datelor colectate la nivel individual, care nu sunt disponibile liber. Există însă o procedură formală prin care pot fi achiziţionate, în urma depunerii unei aplicaţii care descrie în detaliu scopul în care vor fi folosite şi, foarte important, a obţinerii unui aviz din partea consiliului de etică. Cercetătorii din mediul academic apelează în mod curent la un astfel de demers şi bugetează în aplicaţiile pentru programele de cercetare costurile obţinerii acestor date. În ce măsură o societate de actuariat a primit aviz de etică şi cât a plătit pentru a descărca un volum substanţial de informaţii la nivel de pacient sunt detalii care rămân de stabilit.   Apoi, faptul că datele au fost livrate anonimizat este la fel de plauzibil, însă în condiţiile de faţă nu reprezintă mai mult decât o glumă. Anonimitatea depinde, până la urmă, nu doar de calitatea intrinsecă a conţinutului pe care îl faci disponibil, ci, în primul rând, de celelalte informaţii deţinute de către cel care îl va folosi. În acest caz, anonimitate a însemnat că fiecare episod de internare a fost identificat cu data naşterii şi codul poştal al adresei de reşedinţă a pacientului. Suficient, deoarece societatea de actuariat cu pricina a admis deschis că informaţiile medicale au fost legate cu baze de date proprii, incluzând informaţii colectate de agenţii care calculează scoruri de eligibilitate pentru credite bancare individuale şi care sunt informate, la rândul lor, de activitatea de consum de zi cu zi şi de traficul pe internet al celor monitorizaţi. Data naşterii şi codul poştal au fost, astfel, mai mult decât suficiente pentru a reconstitui profiluri individuale utile şi a crea o bază de date mult mai amplă. Scopul oficial al raportului societăţii de actuariat a fost acela de a calcula incidenţa bolilor critice direct din date oficiale de volum (şi nu din anchete epidemio­logice), rafinate, în plus, după criterii geodemo­grafice. Aplicaţia imediată pentru asemenea informaţii o reprezintă ajustarea primelor de asigurare medicală în funcţie de variabile pentru care, până în prezent, datele erau insuficiente. Altfel, este greu de spus acum în ce măsură primele individuale ar creşte sau nu, cine ar fi afectat, dacă piaţa ar fi distorsionată sau nu şi cine ar avea mai mult de câştigat. Controversa, în schimb, rămâne. 
    La sfârşitul zilei, oficialii NHS încă îşi pasează răspunderea în virtutea reorganizării instituţionale recente. Reţinem că reforma instituţiilor nu înseamnă numai unde vom fi, ci în primul rând cum se transferă şi cum se transformă ceea ce este în prezent, astfel încât responsabilitatea să se poată extinde dincolo de mandate şi de date calendaristice. În particular pentru cazul britanic, momentul este cum nu se poate mai delicat: cu doar o săptămână înainte de izbucnirea scandalului fuseseră amânate pentru moment planurile privind integrarea bazelor de date de la nivelul medicinii primare şi, respectiv, al serviciilor de specialitate, care ar fi condus la constituirea celui mai mare produs de gen la nivel naţional. Motivele invocate pentru amânare fuseseră chiar preocupări legate de protecţia datelor şi de riscurile asociate unei structuri excesiv de comprehensive. Acum că s-a demonstrat că anomaliile sunt posibile la o astfel de scară, lucrurile vor fi cu atât mai complicate. S-a deschis o anchetă pe care, în perspectiva introducerii cardului de sănătate şi a dosarului electronic al pacientului, alături de integrarea raportării de la medicina primară şi până la serviciile specializate în România, ar fi util să o urmărim şi noi.

 

*Raportul pregătit de Staple Inn Actuarial Society, care a utilizat datele din Hospital Episode Statistics 1997-2010, poate fi descărcat la adresa http://www.sias.org.uk/view_paper?id=SIASDec2013Paper

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe