Acasă
Cum se schimbă, la noi, roțile locomotivei

Prof. dr. Cătălina POIANĂ
joi, 4 ianuarie 2018
Dragi
colegi, o să mă întrebați poate de ce nu am protestat față de unele decizii ale
forului național, așa cum au făcut alți colegi ai noștri din țară? De ce nu am
luat poziție noi, cea mai numeroasă
organizație? Aveți dreptate să ridicați această chestiune. Ce trebuie să știți
este că, doar pentru că nu am făcut-o public, asta nu înseamnă că nu am
intervenit, ba chiar am reușit să ajungem, la finalul anului, la o soluție de
mediere. Am considerat că problemele interne trebuie rezolvate în interiorul
Colegiului, alcătuit din cele 41 de organizații. Că nu e cazul să dăm o nouă
dovadă neprietenilor din afară, care și așa au multe ocazii de a constata
disensiunile breslei. Într-un context în care atacurile la adresa medicilor –
adevărată campanie de stigmatizare –, nu par a înceta, ultimul lucru de care
aveam nevoie era un război pe frontul de acasă.
Astfel,
după preluarea sarcinii de reformare a CMMB, în plin efort de informatizare, am
fost nevoiți să răspundem deciziei CMR de schimbare a certificatelor. Începusem
procesul de debirocratizare, dorit de toți membrii, cu primul pas obligatoriu:
trecerea de la hârtie la pixel. Eram obligați să realizăm accelerat
digitalizarea documentelor, ce necesită un volum uriaș de muncă, fiindcă acest
proces a tot fost amânat până acum. În timpul intervenției însă a venit noua
solicitare a CMR, pentru schimbarea certificatelor membrilor, în număr de peste
14.000. Practic, am fost obligați să schimbăm roțile locomotivei în timpul
mersului.
Nu
știu cât de urgentă și necesară era această schimbare a certificatelor, cert
este însă că ne-a impus alocarea de resurse suplimentare, nu doar pentru
actualizarea bazei de date, cât și pentru a crea o nouă bază de date, în
conformitate cu noile cerințe ale Colegiului Medicilor din România.
Nu
am dorit, repet, să creăm un conflict, am preferat să acționăm astfel încât,
până în 2018, să avem o bază de date completă, funcțională, la zi. Acesta va
face parte dintr-un sistem care integrează toate departamentele CMMB,
eficientizând munca funcționarilor și reducând timpul necesar rezolvării
problemelor.
În
anul următor, odată cu operaționalizarea noului sistem informatic, membrii CMMB
vor avea un nume de utilizator și o parolă care le va permite accesul în contul
personal din baza de date. Ei vor putea să-și actualizeze în timp real datele
personale, pe proprie răspundere (loc de muncă, educație medicală continuă
etc.). Ulterior, vor trimite prin poștă documentele, iar CMMB va face
verificări prin sondaj.
Informatizarea
este singura cale pentru reducerea birocrației, într-o societate care devine
tot mai riguroasă, tot mai reglementată și solicită tot mai multe documente
pentru confirmarea respectării regulilor, în orice domeniu profesional.
Medicina nu face excepție, iar acest fenomen se petrece și în alte țări.
De
asemenea, prin intermediul site-ului CMMB, am continuat consultările rapide cu
membrii, în baza cărora ne-am fundamentat pozițiile publice, de la legea
malpraxisului până la fenomenul emigrației medicilor tineri.
Cât privește campania anti-medici, și aici
am ales calea dialogului, nu pe cea a confruntării. Cred că este imposibil să
cucerim opinia publică prin război. Poate obținem satisfacție pe termen scurt
dacă atacăm la rândul nostru, dar pe termen lung nu ne vom recâștiga poziția
socială pe care o merităm. Fiecare va rămâne cu adevărul lui, iar noi, din
păcate, suntem într-o sferă mult mai mică decât aceea a inamicilor medicilor.
În plus, unii se luptă mai degrabă cu colegii, decât cu minciunile din sfera
publică. Am preferat să construim parteneriate cu organizațiile pacienților,
unde am găsit poziții comune. Legea malpraxisului și violența la adresa
cadrelor medicale sunt doar două din situațiile care îi afectează în egală
măsură pe medici și pe beneficiarii actului medical.
În
același sens, am încercat să ținem o legătură permanentă cu presa, pentru a
informa publicul și pentru a recâștiga sprijinul acestuia. Preocuparea pentru
dialog nu înseamnă că nu vom reacționa cu duritate, mergând până la forme
active de protest, dacă sunt ignorate cerințe legitime ale medicilor. Ca garant
al actului medical, vom analiza critic atât noua legislație a muncii, cât și pe
cea a rezidențiatului, care pot influența performanțele profesionale, afectând
în egală măsură medicii și pacienții.
Fie
ca în noul an să nu avem nevoie de proteste! Trebuie să fim uniți, dacă vrem să
se schimbe ceva în ceea ce ne privește. Noul an să vă aducă împliniri și
realizări profesionale, sănătate și fericire alături de cei dragi! La mulți
ani!