Nevoia dezinstituţionalizării domeniului sănătăţii mintale din România a fost recunoscută din anul 2005, în primul raport preaderare emis de Comisia Europeană. Nu s-a realizat însă nici până acum. Etapele, încercările şi cauzele eşecului realizării acestei reforme sunt descrise în analiza semnată de Leyla Safta-Zecheria.

"> De ce nu a determinat Uniunea Europeană reforma sistemului de îngrijire în sănătate mintală din România? - Viața Medicală

De ce nu a determinat Uniunea Europeană reforma sistemului de îngrijire în sănătate mintală din România?

de Leyla SAFTA-ZECHERIA - aug. 27 2013
 De ce nu a determinat Uniunea Europeană reforma sistemului de îngrijire în sănătate mintală din România?

Nevoia dezinstituţionalizării domeniului sănătăţii mintale din România a fost recunoscută din anul 2005, în primul raport preaderare emis de Comisia Europeană. Nu s-a realizat însă nici până acum. Etapele, încercările şi cauzele eşecului realizării acestei reforme sunt descrise în analiza semnată de Leyla Safta-Zecheria.

La 25 octombrie 2005, Comisia Europeană adresa guvernului României primul raport de monitorizare preaderare, în care cerea să fie informată asupra progreselor guvernului în îmbunătăţirea administrării serviciilor de sănătate mintală, precum şi combaterea maltratării persoanelor instituţionalizate, a supraaglomerării spitalelor şi a lipsei activităţilor şi a tratamentului medical în aceste facilităţi. În acelaşi timp menţiona lipsa unei strategii naţionale de implementare a reformei de dezinstituţionalizare şi lipsa reglementărilor necesare aplicării Legii sănătăţii mintale din 2002. Aceasta a fost prima declaraţie a oficialilor Comisiei Europene, care să ceară guvernului României să acorde atenţie suplimentară reformei din domeniul sănătăţii mintale. Până la aderarea României, la 1 ianuarie 2007, au mai urmat două rapoarte (în mai şi septembrie 2006), care au confirmat urgenţa reformei, impulsionând astfel procesul de schimbare deja iniţiat de un grup de reformatori români.
Articolul acesta trasează justificarea Uniunii Europene în a cere o astfel de reformă, precum şi felul în care această solicitare a fost folosită pentru a determina schimbări la nivel naţional. În final, voi explica suspendările succesive ale reformei după aderare şi consecinţele acestui eşec.

Cum a ajuns sistemul psihiatric din România în atenţia Uniunii Europene?

   România a devenit stat membru al Consiliului Europei, instituţie internaţională bazată pe Convenţia Internaţională a Drepturilor Omului, în 1993. De atunci, situaţia respectării drepturilor omului în instituţiile unde persoanele sunt private de libertate este monitorizată de Comitetul de Prevenire a Torturii şi Tratamentului sau Pedepsirii Inumane sau Degradante (pe scurt, CPT). CPT desfăşoară scurte vizite de monitorizare în instituţiile mai sus-menţionate, inclusiv în spitalele psihiatrice, şi redactează apoi rapoarte adresate guvernului statului în cauză, denunţând cazurile de încălcare a drepturilor omului. În 1998, acest organism a publicat primul său raport privind România. Din acesta reieşea că, între 21 februarie şi 28 septembrie 1995, la spitalul psihiatric din Poiana Mare, din judeţul Dolj, muriseră 61 de pacienţi, din care în 25 de cazuri certificatul de deces conţinea menţiunea malnutriţie gravă.1 Pe lângă aceasta, se aminteau diferite alte forme de încălcare a drepturilor omului, precum pedepsirea violentă sau privarea de odihnă a pacienţilor care încercaseră să evadeze.
   Centrul de Resurse Juridice (pe scurt, CRJ) a fost prima organizaţie nonguvernamentală din România care să preia metoda de monitorizare a CPT, în 2003, prin programul „Avocat pentru Demnitate“. CRJ a desfăşurat împreună cu Amnesty International, în perioada 2003–2004, un număr ridicat de vizite neanunţate, care au expus gradul violării drepturilor omului. În concluzie, biroul internaţional al Amnesty International a adresat un memorandum public guvernului, reclamând încălcarea standardelor internaţionale ale drepturilor omului în sistemul psihiatric din România.2 Din acest memorandum aflăm că internarea arbitrară a unor rezidenţi, care nu necesitau tratament psihiatric, nu era un fenomen izolat, că lipsa medicamentelor ducea în anumite cazuri la legarea pacientului de pat şi că lipsa fondurilor a lăsat în acea iarnă multe spitale fără încălzire. Pentru a putea înţelege mai bine natura condiţiilor şi a raportului adresat guvernului, voi cita pe larg un pasaj privind condiţiile de trai dintr-un spital psihiatric vizitat.

 

   Majoritatea pacientelor din secţia de psihiatrie pentru femei din cadrul spitalului general din Târnăveni erau situate în două saloane largi, care erau ţinute încuiate în mod constant. Existau circa 100 de paciente în aşa-zisul „salon încuiat de sus“ şi circa 50 de paciente în „salonul încuiat de jos“. Lângă acesta din urmă se afla „camera încuiată de jos“, unde circa zece femei cu dizabilităţi foarte grave erau ţinute fără acces la apă, iar toaleta nu avea ţevi. Pacientele nu aveau acces la accesorii de toaletă de bază şi se puteau spăla doar o dată pe săptămână. Toate femeile din secţii aveau la dispoziţie pentru duş doar două ore de apă caldă în zilele de vineri; nu aveau la dispoziţie niciun fel de prosoape. Personalul medical nu se asigura că femeile din „salonul încuiat de jos“ şi cele din „camera încuiată de jos“ erau îmbrăcate în mod adecvat. Pacientele umblau adesea îmbrăcate sumar sau dezbrăcate şi puţine dintre ele purtau încălţăminte. Podeaua spitalului era adesea rece şi udă. În „camera încuiată de jos“, podeaua era mai tot timpul acoperită de fecale şi urină, deoarece pacientele ţinute aici erau incontinente. Unele paciente petreceau întreaga zi în îmbrăcăminte şi cearceafuri pline de urină şi acoperite de fecale. Pacientele nu aveau un regim alimentar satisfăcător şi variat. În „salonul încuiat de jos“ şi în „camera încuiată de jos“, pacientele erau obligate să servească masa în dormitoare, deşi sala de mese se afla în apropiere. Mâncarea le era servită printr-o deschizătură din uşă şi personalul medical nu le supraveghea în timpul mesei. Nu aveau tacâmuri şi mâncau cu mâinile. Pacientele îşi aruncau între ele farfuriile de metal folosite la mese, adesea alegându-se cu vătămări. Farfuriile nu erau adunate imediat după mese. La prânz, pacientele trebuiau să predea farfuriile folosite pentru supă, care erau apoi folosite, fără să fie spălate, de alte paciente. Femeile din saloanele încuiate aveau părul tuns foarte scurt sau erau rase în cap. Pacientele trebuiau adesea să împartă paturile între ele, mai ales în „saloanele încuiate de jos“, unde, datorită lipsei de saltele şi pături adecvate, pacientele se înghesuiau uneori trei într-un singur pat.“3

   În ciuda dovezilor şi comunicării scrise a abaterilor de la proviziunile drepturilor omului în anumite instituţii la acel moment, a mai durat un timp până când Uniunea Europeană a inclus sistemul psihiatric în activitatea de monitorizare. Deşi aceste descoperiri au fost făcute publice în mai 2004, la scurt timp după aceea, Adrian Năstase primea felicitări de la Günter Verheugen, comisarul european pentru extindere, pentru progresele efectuate în pregătirea aderării şi i se declara că 1 ianuarie 2007 pare o dată realistă pentru intrarea României în UE.4
   Georgiana Pascu, directoarea programului „Avocat pentru Demnitate“ al CRJ, susţine că instituţiile europene nu luaseră la cunoştinţă abaterile de la proviziunile drepturilor omului în sistemul psihiatric din România înainte ca CRJ să înceapă să informeze Comisia Europeană. Atunci a fost chemată la mai multe întâlniri pe tema drepturilor omului, unde a prezentat situaţia din spitalele psihiatrice, fără a fi luată cu adevărat în serios de la bun început. Apoi, un delegat al Comisiei Europene a acceptat să primească rapoartele CRJ şi a început să adreseze întrebări guvernului României. Succesul a venit în momentul în care respectarea drepturilor omului în sistemul de sănătate mintală a fost inclusă ca punct în raportarea preaderare a Comisiei Europene. Solicitările menţionate în introducere sunt deci o urmare directă a activităţii CRJ şi nu a vigilenţei Comisiei Europene, care s-ar fi putut baza pe informaţiile privind situaţii de încălcare a drepturilor omului în spitalele psihiatrice române documentate atât de CPT, cât şi de Amnesty International.
   CRJ a putut oferi informaţii Comisiei Europene, deoarece era singurul ONG din România care beneficia de o înţelegere cu Ministerul Sănătăţii, care să permită desfăşurarea vizitelor de monitorizare neanunţate în spitalele psihiatrice.
   După acceptarea raportării CRJ, Comisia Europeană a putut să solicite guvernului Românei o reformă a sistemului psihiatric în virtutea criteriilor politice de aderare stabilite în 1993 la Conferinţa de la Copenhaga. Conform acestor criterii, un stat trebuie să asigure stabilitatea instituţională garantă a unui stat de drept şi a unei ordini democratice pentru respectarea drepturilor omului şi respectarea şi protecţia minorităţilor, pentru a putea deveni membru al Uniunii Europene.
   În consecinţă, sistemul de sănătate mintală trebuia să fie reformat pentru a putea permite respectarea drepturilor omului. Deşi prerogativele Comisiei Europene nu-i permiteau să facă recomandări legate de filosofia îngrijirii, în procesul de monitorizare a fost solicitată crearea unui sistem comunitar. Acest element a fost adus în procesul de monitorizare de un alt grup de reformatori, care participase într-un proiect de twinning cu un grup din Olanda. Din acel grup făcea parte şi Mugur Ciumăgeanu, psihiatru şi psihoterapeut ca formare, care ulterior a devenit directorul nou-înfiinţatului Centru Naţional de Sănătate Mintală.
   Profitând de o vizită a unui delegat al Comisiei în domeniul sănătăţii la Bucureşti în iulie 2006 (la două luni de la publicarea celui de-al doilea raport preaderare, care confirma urgenţa reformei în domeniul sănătăţii mintale), Mugur Ciumăgeanu atenţionează două cotidiene naţionale asupra faptului că reforma nominală încă nu fusese transpusă în practică. Ziarele ajung în mâinile delegatului Comisiei, care cere explicaţii ministrului sănătăţii. Câteva zile mai târziu, Mugur Ciumăgeanu primeşte oferta de a pune bazele şi a conduce Centrul Naţional de Sănătate Mintală, înfiinţat în august 2006.5
   Cele două anecdote personale, cea a Georgienei Pascu şi cea a lui Mugur Ciumăgeanu, privind influenţarea procesului de monitorizare preaderare, arată că nu numai instituţiile române au dovedit pasivitate şi reactivitate politică în ceea ce priveşte reforma. Raportorii Comisiei au verificat criteriile de aderare numai în urma atenţionărilor făcute de diferiţi reprezentanţi ai societăţii civile. Acest lucru este în mod sigur în primul rând urmarea faptului că sănătatea nu este un domeniu de competenţă europeană. Acest domeniu poate intra în vizorul Uniunii Europene numai în măsura în care se intersectează cu domenii care ţin de competenţa acesteia. În cazul reformei din domeniul sănătăţii mintale, presiunea politică se justifica prin obligativitatea statului candidat de a garanta respectarea drepturilor omului.

Centrul Naţional de Sănătate Mintală pune bazele instituţionale ale reformei

   Echipa aleasă de Mugur Ciumăgeanu era formată din patru oameni, care participaseră în anul precedent în programul de twinning cu grupul olandez menţionat anterior. În decursul cooperării se născuseră atât normele de aplicare a legii sănătăţii mintale, redactarea unui plan de acţiune al reformei (inclusiv un estimat bugetar) şi legea centrelor de sănătate mintală, cât şi propunerea de creare a Centrului Naţional de Sănătate Mintală. Conform lui Mugur Ciumăgeanu, aceste propuneri compuneau un pachet legislativ care a fost preluat în grabă, deoarece ministrul sănătăţii trebuia să participe la o întâlnire la Bruxelles. Ele au rămas la un nivel nominal şi legislativ până la lovitura de presă care a dus la constituirea Centrului Naţional de Sănătate Mintală (pe scurt, CNSM). Ideea din spatele reformei era crearea unor servicii de sănătate mintală de tip comunitar, intenţionând să creeze medii non-restrictive de tratament, unde persoanele cu probleme de sănătate mintală să poată accesa serviciile într-un context nespitalicesc, accesibil din punct de vedere geografic şi cultural. Acest proiect putea acum să fie realizat prin intermediul unor reforme structurale, dar mai ales al unor traininguri organizate de CNSM. Aceste traininguri erau concepute inter- şi transdisciplinar, încercând să depăşească graniţele tradiţionale ale bastionului psihiatrilor şi ale statutului privilegiat al specialiştilor care aleg să lucreze în spitale.
   Printre măsurile adoptate în perioada de preaderare se număra şi un buget al reformei, în a cărui concepţie fusese implicat, cu altă ocazie, tot Mugur Ciumăgeanu. Bugetul prevedea o sumă totală de 300 de milioane de euro pentru o perioadă de şapte ani, în primul an urmând să fie alocate trei milioane, în cel de-al doilea, 23 de milioane şi în cel de-al treilea an 60 de milioane de euro, sumele continuând să se amplifice către finalul perioadei.6 În consecinţă, în 2006, suma alocată era de trei milioane de euro, bani care stăteau la dispoziţia grupului de reformatori.
   Activitatea CNSM a început entuziast, dar într-un context instituţional nefavorabil. Deşi autonom, centrul era subordonat Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar din Bucureşti. Acest detaliu organizatoric ducea la un blocaj faptic al fondurilor: echipa de reformatori aplica pentru finanţarea unor proiecte concepute pentru a îndeplini termenii de referinţă, pe care aceiaşi oameni le stabileau în prealabil. La încheierea cercului, echipa intra în negociere cu Ministerul Sănătăţii privind fondurile care fuseseră deja alocate exclusiv pentru reformă.
   Până la data aderării României la Uniunea Europeană, activitatea CNSM a continuat nestânjenită. În 2007 însă, dificultăţile birocratice descrise mai sus au dus la o întârziere a fondurilor de şapte luni, timp care a putut fi folosit numai pentru planificarea unor activităţi, a căror deblocare întârzia. Deblocarea a survenit aproape concomitent cu primul raport al Comisiei Europene post-aderare, acesta fiind, de asemenea, primul raport care nu mai menţiona necesitatea accelerării şi consolidării reformei în domeniul sănătăţii mintale.
   Sistarea monitorizării europene a determinat autorităţile române să-şi piardă interesul în susţinerea durabilă a reformei. Din cele 60 de milioane de euro bugetate pentru CNSM în 2008, echipa a aflat la începutul anului că vor fi alocate numai 3 milioane de euro. În acelaşi timp, constelaţia instituţională şi problemele birocratice aferente urmau să rămână neschimbate. La acest moment, personalul CNSM hotărăşte să-şi dea demisia în bloc, dând Ministerului Sănătăţii oportunitatea de a renegocia condiţiile rămânerii în funcţie timp de o lună, până la începutul lunii aprilie 2008. Nevenind nicio reacţie din partea ministerului, echipa a organizat o conferinţă privind întârzierea sistematică a fondurilor pentru reforma din domeniul sănătăţii mintale.7 Scandalul mediatic a fost ultima acţiune a primei echipe de la CNSM, demisiile au fost acceptate şi centrul a rămas închis pe întreaga durată a anului 2008.

Reforma psihiatrică – rămasă pe drum între aderarea la UE şi criza economic

   Centrul Naţional de Sănătate Mintală a fost redeschis abia în 2009, cu un număr considerabil mai mare de poziţii; cei cinci angajaţi erau atunci înlocuiţi de cincisprezece persoane, care aveau la dispoziţie un cadru instituţional independent. Această poziţie privilegiată nu a putut fi păstrată pentru o perioadă lungă de timp, în decursul reducerilor bugetare determinate de criza economică, personalul a fost redus la un număr inferior celui iniţial. Conform Ilenei Botezat Antonescu, noua directoare a CNSMLA (obiectivelor ambiţioase ale CNSM li s-a adăugat între timp şi lupta antidrog), pe timpul crizei, crearea de structuri noi de psihiatrie comunitară a fost sistată. De asemenea, nesiguranţa economică determină ca planificarea pe termen lung să devină un lucru aproape imposibil. Chiar şi în cazul în care resursele financiare ar fi disponibile, rămâne problema personalului adecvat, care în mare parte alege să părăsească România.
   Ileana Botezat Antonescu a adus o abordare nouă, susţinând că reforma nu mai poate fi gândită în termeni de centralizare. Importanţa majoră o are liderul local şi spiritul său de creativitate şi generativitate pentru a putea concepe şi implementa un sistem nou; directivele de deschidere a unui număr suplimentar de centre de sănătatea mintală nu sunt văzute ca o soluţie viabilă a problemelor din sistemul de sănătate mintală. Având în vedere contextul crizei economice, în centrul procesului de reformă trebuie să se găsească interiorul instituţiilor şi felul în care acesta poate fi schimbat.

Urmările încetinirii reformei

   Crearea de servicii comunitare de sănătate mintală nu se poate baza exclusiv pe tratament medicamentos. Totuşi, între laboratoarele de sănătate mintală înfiinţate în anii ’70 ai secolului trecut şi centrele de sănătate mintală pare să se fi instalat doar o diferenţă nominală, diferenţa substanţială rămânând încă să fie produsă prin traininguri şi angajări.
   Pentru a afla mai multe despre acest proces, am vizitat un centru de sănătate mintală din Bucureşti. În salonul de aşteptare se găseau aproape 40 de pacienţi, care păreau să aştepte vizita individuală la cabinetul ambulatoriu de psihiatrie. Din salon se întrezărea un hol, unde se afla o asistentă medicală, care completa reţete. Din biroul alăturat holului se puteau auzi frânturi de conversaţie dintre medic şi pacientă. Întrevederea a durat aproximativ cinci minute. La final, s-a auzit glasul doctoriţei, pronunţând diagnosticul „episod depresiv grav“, apoi a venit în hol însoţită de pacientă şi a cerut asistentei să completeze o altă reţetă.
   Mai sumbre sunt urmările a ceea ce nu a reuşit încercarea de a reforma sistemul psihiatric să realizeze pentru cei instituţionalizaţi. Aflăm asta prin intermediul CRJ, care a continuat monitorizarea respectării drepturilor umane în spitalele psihiatrice.
   În martie 2012, o vizită documentată a echipei CRJ din 2005 la salonul psihiatric al spitalului din Sighetu Marmaţiei, din judeţul Maramureş, a servit drept justificare pentru verdictul acordat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în favoarea lui Mihai Parascineti.8 Statul român a fost obligat să plătească 6.300 de euro lui Mihai Parascineti pentru faptul de a-l fi supus unui tratament degradant sau inuman. În 2011, o altă vizită a echipei CRJ la acelaşi salon psihiatric din Sighetu Marmaţiei a relevat că acolo continuau să existe nereguli grave. Georgiana Pascu îşi aminteşte de vizită:

 

În decembrie [2011] am văzut acolo 80 de oameni, toţi sub cheie. Doctorul nu se găsea în acel pavilion, ci în altul. L-am întâlnit şi ne-a adus înăuntru să vedem salonul, dar nu puteai rămâne acolo. A fost unul din cele mai rele pe care le-am văzut vreodată. Mirosul era oribil, totul era negru. Aproape toţi oamenii erau goi, nu aveau haine. Nu ştiu dacă pot supravieţui acolo, dar cel puţin nu era frig, deci în mod sigur nu vor muri prin hipotermie. Dar nici nu erau condiţii sănătoase.9

 

  Conform datelor obţinute de CRJ, faptul că România încă întreţine structuri cu peste cinci sute de paturi în timpul crizei economice cauzează probleme severe, exemplul de mai sus nefiind singular. După iarna 2011–2012, CRJ încerca să obţină informaţii de la spitalele psihiatrice din ţară asupra deceselor survenite din cauza temperaturilor joase.
   Două decese survenite în această primăvară au fost făcute publice acum câteva săptămâni devenind subiectul unui reportaj TV.10 În material apare şi povestea lui Dumitru Nistor, un pacient al Centrului de Recuperare şi Reabilitare Neuropsihică „Gheorghe Şerban“ din sectorul 2, Bucureşti, care, cu cinci ani în urmă (în 2008), arăta sănătos şi învăţa să-şi dezvolte abilităţile într-o excursie la mare cu voluntari străini. În 2012, filmarea pe care un voluntar a reuşit să o facă în incinta instituţiei mai sus-menţionate îl găseşte într-o stare de sănătate înspăimântătoare, alături de alţi copii legaţi cu fâşii rupte din cearceafuri vechi de pat.

De ce a dat greş Uniunea Europeană în reforma sistemului de îngrijire în sănătate mintală din România?

   Uniunea Europeană nu avea prerogativele necesare de a cere şi impune o reformă în sistemul psihiatric din România, de competenţa ei fiind numai dreptul de a solicita ca statul român să garanteze îndeplinirea Criteriilor de la Copenhaga. Pe caz concret, Comisia Europeană era mandatată în procesul de monitorizare preaderare să ceară din partea viitorului stat membru crearea unui cadru instituţional care să asigure respectarea drepturilor omului.
   În baza acestei mandatări, a fost creată presiunea politică, ce a făcut posibilă constituirea Centrului Naţional de Sănătate Mintală şi punerea la dispoziţie de resurse financiare pentru reformarea sistemului psihiatric de către guvernul României. De la nivelul nominal şi legislativ, cum a fost cazul Legii sănătăţii mintale din 2002, reforma a devenit o realitate prin crearea normelor de aplicare a legii sănătăţii mintale, prin conceperea unui sistem naţional de îngrijire comunitară, structurarea lui pornind de la centrele de sănătate mintală, precum şi prin traininguri care aveau ca obiectiv transformarea mentalităţilor din sistemul psihiatric.
 După aderarea la Uniunea Europeană, sănătatea mintală ar fi putut rămâne parte a noului mecanism de monitorizare postaderare (Mecanismul de Cooperare şi Verificare), care, în 2013, încă monitorizează progresele din ariile justiţiei şi luptei împotriva corupţiei. Acest lucru nu s-a întâmplat, închizând astfel fereastra de oportunitate pentru reformarea sistemului de sănătate mintală.
Prin reducerea bugetului CNSM în 2008 la 5% din valoarea stabilită iniţial, cât şi prin demisia întregii echipe şi întreruperea activităţii timp de un an, s-a întrerupt un important factor de continuitate necesar unei reforme substanţiale. Încercarea de a dota centrul cu un număr mai mare de angajaţi şi cu o infrastructură instituţională favorabilă ar fi putut reprezenta o şansă importantă pentru continuarea unei reforme de fond, dar şi acest episod a fost scurtat de reducerea fondurilor în urma crizei economice.
Speranţa că Uniunea Europeană va interveni din nou, pentru a pune presiune pe guvern să acorde prioritate unei reforme în acest domeniu, pare deşartă. Iniţiativa de a include sănătatea mintală în procesul de monitorizare preaderare nu a aparţinut în primul rând Comisiei Europene, ci societăţii civile, care a acţionat asupra acesteia. Comisia Europeană a fost mai uşor receptivă la denunţurile societăţii civile decât instituţiile naţionale. Acestea, la rândul lor au fost mai deschise faţă de presiunea internaţională decât faţă de cea a ONG-urilor active la faţa locului. Pentru Comisia Europeană, solicitarea ca guvernul României să desfăşoare o reformă în acest domeniu nu implica nici un fel de costuri şi presupunea o extindere a propriilor competenţe. Pe de cealaltă parte, pentru guvernul României, o reformă substanţială presupunea atât un efort financiar, cât şi unul instituţional, pe care, având în vedere avantajele scontate ale calităţii de membru UE, a acceptat să şi le asume. Odată atinse scopurile imediate (obţinerea calităţii de membru UE, la data de 1 ianuarie 2007), resursele financiare au fost realocate spre alte domenii.
 Lucrurile s-ar fi putut petrece şi altfel: Comisia Europeană, odată ce calitatea statului român de viitor membru fusese hotărâtă, ar fi putut pune la dispoziţia CNSM fonduri special destinate reformei, care să fi continuat şi după aderare. Această măsură ar fi putut garanta respectarea drepturilor omului în acest domeniu în România şi, implicit, în interiorul Uniunii Europene.

 

 

Textul are la bază lucrarea autoarei de masterat în etnologie europeană


Notă autor:

1. Raportul complet este disponibil în franceză aici: http://www.cpt.coe.int/documents/rom/1998-05-inf-fra-1.pdf

2. Memorandumul este disponibil aici în engleză: http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR39/003/2004/en/f2d3ad75-d5f7-11dd-bb24-1fb85fe8fa05/eur390032004en.pdf

3 Memorandumul AI adresat guvernului României, pag. 10–11, disponibil aici: http://www.amnesty.eu/static/documents/Memorandum_text_RO.doc

4. Mai multe detalii în cartea lui Tom Gallagher, „Romania and the European Union: How the weak vanquished the strong“, Manchester University press, Manchester and New York, 2009, pag. 155

5. Interviu cu Mugur Ciumăgeanu, decembrie 2012

6. Informaţiile privind bugetul CNSM provin dintr-un interviu cu Mugur Ciumăgeanu (decembrie 2012)

7. Un exemplu de articol redactat pe baza acestor declaraţii: http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/demisie-in-bloc-la-centrul-national-de-sanatate-mintala-120991.html

8. Un rezumat al deciziei în engleză îl puteţi găsi aici http://hudoc.echr.coe.int/webservices/content/pdf/003-3875481-4462205

9. Interviul s-a desfăşurat în limba engleză, în cadrul Colegiului de Studii de la Berlin 2011–2012, traducere personală

10. Disponibil aici: https://www.youtube.com/watch?v=xRW1dd0oYTc

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe