Newsflash

De la excepție la regulă

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - dec. 5 2016
De la excepție la regulă
    Foarte curând intrăm într-o nouă „epocă”. Aceasta își va pune cu siguranță amprenta și pe dramul de colegialitate care mai există. O problemă majoră este că la noi „epocile” durează foarte puțin. Predictibilitate? Planuri multianuale? Organizare eficientă? Construcția unei echipe sau a mai multor echipe? Strângerea legăturii între colegi? Nici pomeneală! Așa cum am mai spus, la noi contează în special politicul. Cred că în mai toate instituțiile statului de ceva vreme există o întrebare majoră: „Cine vine?” Este o întrebare la care răspunsul nu se cunoaște, dar activitatea este deja influențată de această întrebare cu toate că până în 11 decembrie mai sunt cam două săptămâni. Câte s-ar mai putea face în două săptămâni!
    După terminarea facultății am auzit multe noțiuni. Unele au avut și o reflectare în viața profesională de zi cu zi, altele nu. Încă din primii ani care au urmat sângerosului decembrie 1989, în România a intrat prescurtarea TOT. Când ne uităm la acest trei litere probabil că ne vine în minte semnificația cuvântului „tot”. Doar că TOT înseamnă acum altceva și anume training of trainers. Cât de colegial sună! Se organizează un atelier de lucru sau chiar o simplă conferință la care participă o serie de invitați. Cei care conferențiază apar în fața colegilor cu gândul de a transmite un mesaj, iar participanții, colegii, să-l transmită mai departe altor colegi. Niciun conferențiar nu poate ajunge într-o țară întreagă, nici măcar într-un cartier întreg, ceea ce înseamnă că mesajul nu poate să meargă mai departe decât prin intermediul colegilor.
    Cei care participă la atelierul de lucru sau la conferința respectivă sunt, de regulă, anunțați încă înainte de a se înscrie care este caracterul respectivei întruniri. Ei știu că ar trebui să participe doar dacă sunt dispuși să ducă mesajul mai departe. Uneori chiar semnează un act în care își asumă că vor îndeplini acest deziderat. Dar... În primii ani după 1989 au fost alocate resurse materiale în acest scop (pentru invitarea conferențiarilor, uneori din străinătate, închirierea spațiului dedicat acțiunii, pentru mâncare și lichidele necesare pe parcursul unei zile, uneori chiar și pentru plata deplasării participanților și un mic per diem). Am participat sau am văzut astfel de activități care aveau tot ce era necesar pentru a se încadra în definiția TOT. Însă, nu cunosc prea multe exemple de participanți care să fi mers acasă și să își asume rolul de a pregăti alți colegi.
    Am mai auzit, de nenumărate ori, o altă noțiune: capacity building. Nu doar că este o noțiune care sună cool, dar a fost inclusă în mai toate încercările de fund raising (alte cuvinte folosite excesiv în ultimii aproape treizeci de ani). Cum să speri că poți obține fonduri de la instituții despre care știi că pun bază pe creșterea capacității echipelor locale dacă nu pomenești cele două cuvinte sublime (atât de aplicate în viața reală cam ca și în scrierile despre acest tip de sublim a lui I. L. Caragiale)? Întărirea capacității, sudarea echipelor, stimularea colegialității, împământenirea muncii în colaborare... Da, așa ar trebui! Iar rezultatul? Cel mai adesea banii erau obținuți, dar aceeași „echipă”, într-un nou proiect cu solicitare de fonduri, introducea ca obiectiv important întărirea capacității.
    Cum să formezi și să întărești colegialitatea când nici măcar o carte obținută dintr-un proiect nu o pui la dispoziția colegilor? Cum să consideri că revistele (sau articolele) primite de la colegi din străinătate (prin amabilitate) îți aparțin atâta vreme cât sunt scrise de aceia, iar oferirea lor nu este chiar personalizată, ci în baza bănuielii că făcând parte dintr-o echipă vei permite accesul la informație și celorlalți colegi? Cum să te „plimbi prin lume” (în stilul asemănător noțiunii de turism științific), iar la întoarcere să nu încerci să aduci la cunoștința colegilor care sunt lucrurile noi despre care ai aflat, care sunt situațiile concrete în care noțiunile primite peste mări și țări ar putea fi utile și echipelor din instituția pe care ai reprezentat-o? Este o situație de tipul „noaptea minții”! Cum să îți închipui că ai ajuns să faci turism științific pentru că ai un grad de genialitate, când de fapt ajungi acolo doar pentru că aparții unei anumite instituții (pe care uiți, instantaneu, că o reprezinți). Cum să participi la întruniri în care fie că instituția ta nu este adusă în discuție (cu toate că reprezintă un punct central al subiectului), fie instituția ta este ponegrită în public și să taci, ca și cum nu te-ai afla în sala respectivă? Cum să crezi că ai toate meritele și că poți să ții totul în buzunarul propriu, de la articole, cărți, date obținute în cadrul unor proiecte desfășurate instituțional ș.a.m.d., când este evidentă eroarea în care te găsești? Cum să lucrezi într-o instituție și să „joci dublu” atât aparent pro-instituțional, cât și împotriva locului în care te-ai format și în cadrul căruia ai învățat tot ceea ce știi? Cum să ajungi ca după o activitate în acel loc să pleci cu informații, caiete de lucru, fișe tehnice și tot ce mai poate să ajute o altă instituție să preia și să încerce să elimine din activitate instituția în care ai lucrat? Cum să accepți sponsorizările unei entități care a contribuit la subminarea intereselor instituției în care lucrezi sau în care ai lucrat? Și câte și mai câte. Acest tip de „colegialitate” pare inepuizabil, iar această constatare este una cutremurătoare!
    Oare toată lumea procedează la fel? Cu siguranță că nu. Îmi aduc aminte de unul dintre cei mai îndrăgiți profesori (în același timp și extraordinar de bine pregătit) care primea înainte de 1989 o revistă inaccesibilă pentru majoritatea colegilor români, New England Journal of Medicine (NEJM). Sigur, după ce o primea întâi o citea aproape din scoarță în scoarță (pentru cei avizați se știe că nu e chiar ușor să faci asta când este vorba de NEJM – este o revistă foarte densă, cu articole adesea complexe și greu de înțeles fără o pregătire prealabilă și o cunoaștere bună a limbii engleze). Însă, după ce o citea, o aducea la clinică și o punea la dispoziția colegilor. De multe ori nu doar atât, ci ridica anumite probleme și ipoteze din NEJM în cadrul raportului de gardă. Raportul de gardă în clinica respectivă era aproape în fiecare dimineață o sursă (colegială) de învățătură. Chiar și studenții aveau acces. Nu este de mirare că respectiva clinică este o adevărată școală medicală și nici că acei colegi formați acolo sunt acum formatori și creatori de școală medicală în clinicile în care își desfășoară activitatea. Și dacă tot suntem la amintiri, săptămâna aceasta am început cursurile de imunologie cu studenții din anul doi. Ajungând să discut puțin despre interleukine mi-am adus aminte anul 1985. Eram studenți și ne aflam pe culoarul spitalului în care învățam medicină internă. De noi s-a apropiat doamna doctor care ne călăuzea, zâmbind. Am avut senzația (și o am și acum) că iradia de bucurie. Cred și acum că bucuria nu se datora doar veștii pe care urma să ne-o dea cât mai mult faptului că o împărtășea cu noi (iar noi eram doar niște copii, potențiali viitori colegi). Ne-a spus: „S-a descoperit molecula febrei”. Apoi, ne-a arătat și chiar permis să citim articolul apărut recent... tot în NEJM cu privire la Interleukina 1. Că astăzi nu mai vorbim despre IL-1, ci despre superfamilia IL-1 este una, dar că mesajul transmis nouă era unul cu adevărat colegial, este cu totul alta – acesta este subiectul discuției noastre de astăzi.
    Colegialitatea ar trebui să devină regula și nu excepția! Ce ne așteaptă după 11 decembrie, nu ne putem încă imagina. Doamne ajută!

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe