Newsflash

De vorbă cu cancerul

de Dr. Nicolae-Iordache IORDACHE - ian. 27 2017
De vorbă cu cancerul
     Ei bine, nu chiar cu cancerul, ci cu pacienții care îl trăiesc și cu familiile acestora. Comunicarea cu pacienții încercați de cancer are reputația de a fi între cele mai dificile și mai încărcate de emoție dintre toate provocările comunicării medicale. Fără o școală de comunicare cu pacientul, fără o atenție specială pentru comunicare în perioada de formare a viitorilor specialiști în oncologie, chirurgie și radioterapie, majoritatea profesioniștilor sunt ghidați de modelele care le-au inspirat cândva devenirea și de inspirație, de bun-simț sau de timpul și spațiul disponibile, pentru a face ceea ce ei cred că este omenește posibil.
     Medicii au de-a face cu pacienți care vor să privească adevărul în față și cu pacienți care speră că, dacă se uită în altă parte, acest adevăr nici nu există. Au de-a face cu aparținători care vor să ajute, să comunice și să discute onest adevărul sau cu alții care vor să protejeze excesiv (și adeseori inutil sau periculos) pacientul. Au de-a face cu pacienți care vor să le predea lor comanda și execuția tratamentului sau a vindecării, dar și cu pacienți care vor să ia propriile decizii referitor la sănătatea lor și la calitatea vieții pe care o mai au de trăit. Ca să fie și mai complicat, o mare parte dintre aceștia își pot schimba de câteva ori atitudinea pe durata tratamentului. Au de-a face cu pacienți care le dau credit total și au de-a face cu pacienți care se îndoiesc de adevăratele motivații ale medicilor și sunt vulnerabili la tonele de pseudosfaturi disponibile mai peste tot zilele astea.
     Întrebarea pe care o pun este: există vreun mod de lucru, vreun algoritm de comunicare care să ajute într-un astfel de context dificil și cu multă încărcare emoțională? Întâmplarea a făcut că am dat acum trei ani de un astfel de model de comunicare cu pacientul în oncologie. Este vorba de Patient-Centered Communication in Cancer Care; Promoting Healing and Reducing Suffering, publicat de American Cancer Institute, elaborat de Ronald Epstein și Richard Street. Această publicație poate fi găsită la o căutare simplă pe internet și poate fi descărcată gratuit. Pentru practicianul interesat de propria-i prestație și de rezultate, acest ghid de comunicare poate fi deopotrivă un bun instrument de management al pacienților și aparținătorilor, dar și o mare ușurare sufletească. Îl ajută să prevină momente de încărcare sufletească prea mare și să focalizeze toate resursele disponibile pentru obținerea celui mai bun (sau, mai ales, potrivit) rezultat cu putință.
     Este un ghid care pleacă de la cele șase funcțiuni de bază ale comunicării centrate pe pacient: încurajarea unei relații care să promoveze însănătoșirea, schimbul de informații, oferirea unui răspuns potrivit la emoțiile pacientului, administrarea incertitudinii, luarea deciziilor și abilitarea pacientului în administrarea măsurilor curative agreate. Acest ghid explică și stabilește obiectivele de comunicare potrivite pentru toate cele șase etape din continuumul luptei cu cancerul: prevenție, screening, diagnostic, tratament, supraviețuire (cu sau fără boală cunoscută) și final de viață. Ghidul este bine structurat, e scris într-o manieră ușor de urmat și, pentru o persoană care lucrează cu astfel de pacienți, este practic. Este întocmit pe baza multiplelor cercetări în domeniul comunicării cu pacienții bolnavi de cancer și aparținătorii acestora.
     Am adus frecvent în discuție acest ghid, în conferințele adresate medicilor oncologi, specialiștilor în radioterapie și asistentelor medicale care lucrează în oncologie, și am primit feedback de acceptare și, în unele cazuri, chiar de ușurare. Dacă aveți astfel de pacienți, dacă vreți să comunicați mai bine și mai ușor cu aceștia, dacă vă simțiți apăsați de povara lor la final de zi, dacă faceți față unor numeroase contradicții de opinie și de abordare care vă produc frustrare, poate că ar merita să aruncați un ochi peste acest document. Maximum ce veți avea de pierdut ar fi câteva ore. Dar, dacă veți câștiga, acest câștig va fi substanțial și, probabil, mai greu de măsurat. Chiar dacă nu sunteți oncolog, dar interacționați cu pacienți care suferă de cancer, poate că merită să aruncați o privire – fie și pentru faptul că, adaptând, ați putea face lumină într-un suflet de om al cărui oncolog poate nu a avut suficient timp sau pricepere pentru a comunica bine. În ultimă instanță, viața ne va pune apropiații în fața unor astfel de probleme de sănătate. Am putea fi de mare ajutor dacă am putea să-i înțelegem și să-i îndrumăm către parteneriatul potrivit pentru viață, indiferent cât a mai rămas din aceasta. Nu în ultimul rând, unul din șase cititori ai acestui articol va fi la capătul nefericit al acestei comunicări. Poate că ar merita să ne pregătim pentru asta. Pregătindu-ne, ne putem ajuta. Exact așa cum ne așteptăm ca pacienții noștri să se ajute singuri.
     În cele din urmă – ce-i drept, nu totdeauna și nu pentru toată lumea – această perioadă de luptă cu boala poate deveni o etapă însemnată, mai lungă sau mai scurtă, din viața unui om. În mod cert, nu cea mai dorită, dar una potențial plină de încărcătură emoțională de toate genurile, de armonie și, pe alocuri, chiar de momente de fericire și adâncă semnificație. Haideți să dăm o șansă reală unor astfel de momente.

 

 

PS: Dacă aveți un răgaz, puteți viziona documentarul doctorului Atul Gawande (autorul cărții Being Mortal) despre îmbătrânire, a muri și a fi muritor. Ați putea astfel să vedeți ușor diferit condiția noastră de muritori (http://www.pbs.org/wgbh/frontline/film/being-mortal/)

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe