Opinia mea este destul de fermă: atunci când cineva nu știe,
există o singură soluție corectă, să întrebe. În articolul „Scoate nasul din
pagini și din carnetul cu note“ (rubrica „Student la medicină“, „Viața medicală“
nr. 31/2015, pag. 12), apare următorul text: „Niciun cadru didactic nu îți va
spune cum să faci o lucrare, cum să o prezinți publicului sau cum să răspunzi
la întrebările unei comisii. Asta înveți pe cont propriu, făcând mai mult decât
ți se cere“. De două ori greșit!
Accesul în sfera „Cercului de microbiologie“ este universal și
fără obligații. La Cercul de microbiologie, de aproape 15 ani, se discută nu
doar lucruri legate de microbiologie, ci și cum trebuie prezentată informația
științifică, care sunt modalitățile de abordare din perspectiva
prezentatorului, cum se realizează o lucrare și cum se participă la o
activitate care se poate încheia prin realizarea și prezentarea unei lucrări
(la un congres științific studențesc ori la un congres național sau
internațional). Studenții (care doresc, bineînțeles, nimeni nu este silit să
învețe ce nu dorește) învață să scrie și chiar să publice o lucrare în reviste
științifice și... câte și mai câte. Accesul nu doar că este universal, dar și
foarte facil, la un clic distanță: www.microbiologie.ro. Sunt convins că
există și alte activități asemănătoare organizate de alte cadre didactice din
universitatea noastră. Ca atare, o expresie de tipul „niciun cadru didactic“
este nepotrivită și nu ar trebui să mai fie repetată.
Apoi, este incorect să discutăm despre „a face mai mult decât ți
se cere“. Atenție! Ne aflăm într-o zonă specială, care nu se poate numi
meserie, ci misiune, având la bază (așa ar trebui) o vocație. Ce înseamnă „mai
mult decât ți se cere“? Orice viitor medic trebuie să aibă tendința spre vârf,
spre ceea ce este mai nou și mai bun. Cursurile și lucrările practice ar trebui
să reprezinte un punct de plecare. Există bibliotecă reală și virtuală
(electronică). În ultimii patru ani, a existat și un efort material important
al universității pentru a permite accesul gratuit la zeci sau sute de mii de
articole, la cărți științifice, la conferințe și congrese (și materialele
produse în cadrul acestora).
Nu
îmi place să critic tinerii și viitorii colegi, însă am pretenția ca, în cadrul
comunității universitare, să existe comunicare, colaborare, colegialitate și
susținere reciprocă și tot ce este mai bun și necesar dezvoltării acesteia.