Newsflash

Educația pentru educație medicală

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - iul. 31 2017
Educația pentru educație medicală
     Încercând să trec în revistă nenumăratele subiecte „atacate” în această rubrică, am ajuns repede la concluzia că, în mod cu totul nedorit, am neglijat un teritoriu care face parte integrantă din profesia de medic, anume activitatea de dascăl. Îmi aduc însă perfect aminte că, într-unul din materialele publicate, am notat că medicul, de la începutul carierei sale, învață pe cei din jur. Căci ce reprezintă vizita la patul pacientului sau explicațiile oferite de chirurg în timpul intervenției decât o lecție practică, cu subiect legat direct de cazul ce se găsește în îngrijirea echipei medicale? Medicul predă în toate ocaziile și oferă lecții unui public foarte variat: studenți, asistenți și asistente medicale, rezidenți, medici vizitatori sau chiar pacienți, cărora explicațiile despre boală și remediul ei sunt deseori indispensabile pentru o mai bună cooperare între medic și cel ce are nevoie de tratament.
     Am mai scris despre celebrul triunghi ce caracterizează activitatea medicului: clinica, cercetarea și educația. În mod paradoxal, dacă pentru primele două laturi ale triunghiului nu există niciun semn de întrebare privitor la obligativitatea studiului și învățământului în scopul prestării unei activități la nivelul cerut, activitatea educativ-didactică e considerată de mult și încă de foarte mulți un dat cu care ne naștem, o calitate care se cere doar evidențiată, pentru că, de fapt, noi toți o posedăm într-o măsură suficientă pentru a ne achita cu conștiinciozitate de această sarcină inerentă meseriei.
     Dacă o facultate de medicină ce se consideră de succes expune studentul la clinică și la metodele de cercetare ce-l vor ajuta în viitor în activitatea de căutător de răspunsuri la întrebări provenite din practica sa, foarte puține școli de medicină au găsit cu cale să deschidă catedre de educație medicală, care să acopere stringenta necesitate de a învăța pe student cum se prezintă un subiect în fața unei audiențe profesionale. Nu întâmplător am categorisit acest tip de activitate ca făcând parte din arta meseriei. Pentru că ea răspunde în întregime termenului. E adevărat, ca și în alte domenii ale artei, e nevoie de existența unor calități înnăscute, dar, de aici până la atingerea unui nivel de prezentare care să acopere cerințele „publicului”, drumul e lung și deloc ușor de parcurs.
     Sunt convins că nimănui nu-i va fi greu să-și categorisească foștii dascăli în două mari grupe: profesori cu darul prezentării și cei care doar expuneau cele necesare, fără niciun dram de succes sau de menținere a atenției auditorului. Personal, am avut bucuria să fiu dăscălit de profesori de la ale căror lecții n-aș fi vrut pentru nimic în lume să lipsesc. Dar, în același timp, nu pot uita (povestea mi-a rămas în memorie ca un fel de traumatism intelectual) pe acel profesor care preda, în anul IV, și care nu reușea decât să-și adoarmă „publicul”, obligat să ia parte la lecții pentru că prezența (consemnată!) era o condiție sine qua non de trecere a examenului.
     Ca de obicei, voi puncta aceste gânduri cu o anecdotă aparținând unui celebru profesor american, care, ajuns acasă după o conferință ținută studenților, se plângea soției cum că studenții din acea grupă nu fuseseră în stare să priceapă cele predate: „N-ai să crezi, de patru ori le-am explicat același lucru, a patra oară chiar și eu am înțeles, iar ei... nimic!”.
     Lumea medicală se găsește în permanentă luptă cu situația în care majoritatea celor care țin lecții, conferințe, prezentări de cazuri, rapoarte la congrese dovedește un cras amatorism în ceea ce privește calitatea prezentării. În lipsa celui mai mic interes al școlilor de medicină de a include acest tărâm în programele analitice, comunitatea medicală încearcă să repare situația, căutând soluții sui generis, cu speranța de a reuși în îmbunătățirea calității prezentării științifice. Dar și aici se simte lipsa profesionalismului, pentru că, de cele mai multe ori, „dascălul” nu a fost pregătit pentru această activitate, iar ceea ce se întâmplă în realitate e un fel de amatorism, cu rezultate în cel mai bun caz parțiale.
     Educația medicală a devenit azi o specialitate de sine stătătoare. Există manuale care se ocupă de acest tărâm și periodice care publică studii extrem de interesante legate de arta educației și prezentării. La facultatea israeliană în care am predat până de curând a fost instaurată de la bun început tradiția unor cursuri concentrate la un sfârșit de săptămână, la care prezența noilor cadre didactice e obligatorie până în ziua de azi. Cu această ocazie, specialiști în domeniu oferă noțiunile necesare pentru reușita unei conferințe, dar și arta (da, încă o dată arta!) compunerii de întrebări cu răspunsuri multiple. Rezultatul examenului la sfârșitul cursului oferă fiecărui participant răspunsul la întrebarea: cât de bine pregătit ești pentru a reuși în viitoarea activitate didactică? Ba, mai mult, avansarea în grad academic ia în considerare, printre altele, capacitatea candidatului de a face față cu succes cerințelor activității de predare.
     Ca în orice domeniu, și pe acest tărâm e nevoie de continuitate. Una din metodele cele mai cunoscute este includerea obligatorie în raportul de dimineață a unei prezentări de numai 10–15 minute, ținută de un rezident sau un tânăr specialist. Aceste ocazii pot fi exploatate cu mult succes, nu numai pentru că tânărul medic e obligat să pregătească o conferință acceptabilă, dar și pentru că audiența îi poate oferi sfaturi pentru îmbunătățirea modului de prezentare.
     Nu intenționez să înșirui aici noianul de metode care au rolul să învețe pe cel neînvățat arta predării. Oricui interesat îi stă la dispoziție o vastă literatură de specialitate, manuale, tratate și studii. Mă voi limita doar să amintesc un proiect personal, a cărui origine a fost tocmai nevoia de a ajuta pe tinerii colegi în a-și însuși metodele moderne de prezentare și educație. În urmă cu zece ani, am inițiat, cu ajutorul societăților internaționale de specialitate, o școală de instructori pe tărâmul anesteziei și terapiei intensive. Spre surprinderea celor cărora m-am adresat pentru sprijin și finanțare, propunerea nu se referea la predarea noțiunilor de specialitate, ci la punerea participanților în contact cu experți în educația anestezică, adevărați specialiști în arta predării. Participanții erau tineri specialiști ATI, din diverse țări europene, dornici să acumuleze cunoștințe teoretice și practice în domeniul educației medicale. Cursurile au cuprins conferințe, prezentări practice, exerciții, simulări, urmate de examene și teste. Pentru nimic în lume nu aș fi vrut să creez o pătură de elită în rândurile tinerilor mei colegi europeni. De aceea, adevăratul succes al acestei inițiative a fost faptul că, după absolvirea fiecărui curs, în fiecare țară și sub egida societății naționale de ATI, s-au organizat cursuri la care noțiunile însușite în cadrul școlii internaționale au fost împărtășite participanților, dascăli fiind absolvenții școlii de trei săptămâni. Cu alte cuvinte, un fel de bulgăre de zăpadă care continuă să-și mărească dimensiunile și în ziua de azi.
     Sunt convins că, în multe colțuri ale lumii, educația medicală e încă neglijată la mai toate nivelurile. Supraîncărcarea muncii cotidiene, lipsa de timp asociată cu lipsa de interes, toate la un loc creează o realitate deloc încurajatoare, iar rezultatele nu întârzie să se arate. Particip adesea la congrese de anvergură și urmăresc conferințe și rapoarte de un înalt nivel științific, dar, din păcate, nedublate de o prezentare de calitate: diapozitive greu de descifrat, texte preluate cuvânt cu cuvânt din tratate, un conferențiar aflat tot timpul cu spatele la audiență, fără posibilitatea de a urmări efectul conferinței sale asupra publicului. Neglijarea modului prezentării nu e numai apanajul generației tinere, ea afectează deopotrivă și pe cei mai în vârstă și cu experiență, care plătesc tribut faptului că, la vremea lor, educația medicală era insuficientă sau chiar inexistentă.
     Și, la urmă, o încurajare. Timpul nu e pierdut, iar noțiunile de care aminteam mai sus se pot însuși oricând și cu un minimum de efort. Orice instituție medicală poate apela la un expert în domeniu și crea o catedră, cu scopul de a iniția o campanie de îmbunătățire a calității prezentărilor. A nu se uita, niciun început nu e ușor, indiferența și pasivitatea celor din jur reprezentând principalele obstacole. Dar, cum prea bine se știe, totul are un început și chezășia succesului e îndrăzneala și perseverența inițiatorilor.
     Un cuvânt și despre originea citatului alăturat. Fraza reprezintă, de fapt, textul ultimului diapozitiv al unei recente conferințe pe teme ATI. Subiectul ales a fost arid, se preta mai mult la o lectură acasă, în liniște, cu multă răbdare pentru însușirea unor noțiuni de fiziologie aplicată. Nu, conferința nu prea a fost înțeleasă de audiență, tocmai pentru că subiectul nu era potrivit pentru simpozionul în cadrul căruia a fost prezentat. Dar, personal, am ieșit din sala de conferință cu un citat care merita dezvoltat și acesta a fost beneficiul meu, pe care am încercat să-l împart cu cititorii rubricii de față.

 

 

„Nu există satisfacție mai mare decât cea produsă de faptul că prezentarea ta a fost înțeleasă de audiență.”
(preluat dintr-o conferință recentă)

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe