Newsflash

Etica ingineriei genetice

Etica ingineriei genetice
   Oamenii au folosit din vremuri străvechi ingineria genetică pentru a controla evoluţia plantelor şi animalelor. Prin urmare, nu este nicio îndoială că vom ajunge să o folosim pentru a da formă propriei noastre evoluţii. Până acum, eforturile noastre în acest sens au fost modeste: serviciile de întâlnire online încep să le caute abonaţilor o pereche pe baza compatibilităţii lor genetice; părinţii recurg la tot mai multe screeninguri ale embrionilor şi fetuşilor, permiţându-le doar acelora cu cele mai sănătoase gene să se nască; geneticienii îşi îmbunătăţesc treptat capacitatea de a manipula direct ADN; nimeni nu este interesat să opereze mutaţii ale liniei germinale umane, care să fie transmise generaţiilor viitoare.
   Ingineria evolutivă umană la scară largă nu este încă de actualitate, însă, într-un anumit moment din viitor, ar putea deveni chiar o rutină. Pentru umanitate, provocarea este dublă: să supravie­ţuiască suficient de mult pentru a ajunge până în acel punct şi să facă cât mai puţin rău pe parcurs. Cei mai expuşi riscului sunt copiii, deoarece materialul lor genetic poate fi manipulat în moduri nu tocmai benefice. Răul poate fi de natură fizică (copii născuţi morţi, cu malformaţii şi cu boli genetice); chiar şi ingineria genetică reuşită din punct de vedere tehnic poate dăuna copiilor, dintr-o perspectivă psihosocială, aceştia putând fi evitaţi sau respinşi de către colegii lor pentru că arată ciudat sau sunt, pur şi simplu, „diferiţi“.
   La nivel de societate, ingineria genetică pe care şi-o pot permite doar cei bogaţi va ameninţa coeziunea socială eliminând egalitatea şanselor. Plusurile şi minusurile genetice ar putea da naştere unor caste separate, reproducerea restrictivă putând provoca schimbări fizice care ar face imposibilă procrearea în afara unei caste sau a alteia. Şi, în final, aceasta ar putea duce la apariţia de specii umane distincte.
   Dat fiind că nicio specie umană în afara celei a noastre nu supravieţuieşte (Homo floresiensis a dispărut cu aproximativ 18.000 de ani în urmă), posibilitatea unei coexistenţe armonioase a viitoarelor specii umane nu este deloc reconfortantă. În cel mai rău caz, însăşi descendenţa genetică umană ar putea dispărea din cauza conflictelor dintre specii. Chiar şi în lipsa diferenţierii genetice în funcţie de specie, acelaşi rezultat ar putea fi înregistrat în urma pierderii diversităţii genetice: dacă toţi oamenii ar selecta aceleaşi trăsături pentru urmaşii lor, descendenţii acestora nu ar putea face faţă unei provocări bruşte, neaşteptate, din partea mediului.
   Geneticienii privesc adesea cu scepticism aceste previziuni. De exemplu, un critic al recentei mele cărţi „Transhumanist Dreams and Dystopian Nightmares“ a arătat, într-un articol din revista „Science“, cât de puţin va influenţa „o mână de indivizi proiectaţi genetic“ zestrea genetică umană. Însă, deşi este adevărat că o catastrofă rezultată în urma ingineriei genetice nu va prelua în viitorul apropiat conducerea asupra întregii rase umane, tehnologiile de proiectare genetică existente le pot deja face rău copiilor, luaţi individual: să ne gândim la creşterea numărului de naşteri premature şi la greutatea mică la naştere asociată cu fertilizarea in vitro. Iar deciziile de reproducere care reflectă o preferinţă culturală pentru băieţi încep să provoace probleme de ordin social în ţări precum China şi India.
   Pe scurt, în absenţa unor impedimente tehnice necunoscute şi imprevizibile, ingineria evolutivă umană poate deveni, în viitor, suficient de larg răspândită pentru a reprezenta o ameninţare la adresa speciei. Prin urmare, deşi este posibil să nu fie nevoie de aplicarea imediată de măsuri pentru a împiedica un rău viitor, este bine să identificăm măsurile care s-ar putea dovedi necesare, împreună cu modificările aduse normelor şi comportamentelor sociale, care se pot impune pentru implementarea acestora.
   Multe dintre riscurile asociate cu ingineria evolutivă apar în urma unei decizii părinteşti greşite. Din dorinţa de a le oferi copiilor lor anumite avantaje sociale, părinţii pot lua decizii de reproducere pe baza unor informaţii genetice eronate sau incomplete sau pot apela la transformarea genetică a urmaşilor lor înainte de efectuarea unor teste de siguranţă adecvate.
   Este greu de stabilit când este permis să se intervină în alegerile părinţilor, dată fiind consideraţia de care se bucură aceştia în general. Majoritatea ţărilor au legi menite să asigure protecţia copiilor împotriva abuzurilor şi neglijării. Însă legislaţia care asigură protecţia bunăstării copiilor nu tratează adecvat răul produs sau pus în mişcare înainte de naştere şi nici nu stabileşte ce tipuri de inginerie evolutivă sunt acceptabile.
   Majoritatea deciziilor de reproducere luate de părinţi nu pot fi puse în practică fără ajutorul profesioniştilor, adică al medicilor, prin urmare, reglementarea conduitei profesionale se poate dovedi, de asemenea, necesară. Deşi o parte din infrastructură (cum ar fi legile aplicabile obţinerii dreptului de liberă practică pentru medici) există deja, poate fi nevoie şi de alte etape, cum ar fi reglementarea mai strictă a clinicilor de fertilitate, unde urmează să aibă loc multe intervenţii de inginerie genetică. În plus, este nevoie de reguli pentru estimarea siguranţei şi eficacităţii noilor tehnologii în raport atât cu beneficiarii imediaţi, cât şi cu descendenţii acestora.
   Unele forme de inginerie evolutivă, care nu le fac rău direct indivizilor şi, de aceea, nu se supun acestor reglementări, cum ar fi decizia tuturor părinţilor de a aduce aceleaşi modificări genetice urmaşilor lor, ar putea ameninţa supravieţuirea descendenţei umane. Sistemele de sănătate publică s-ar putea implica în acest demers. Însă, în lumina eforturilor anterioare ale oficialităţilor, de a folosi genetica pentru a îmbunătăţi sănătatea publică – în special, mişcarea eugenică de la începutul secolului 20, cu îngrozitoarele sale campanii de sterilizare forţată – este important să ne asigurăm că o astfel de putere este exercitată cu prudenţă şi pe baza unor dovezi ştiinţifice solide.
   În sfârşit, dacă prea puţini membri ai societăţii se bucură de prea multe avantaje genetice, coeziunea socială şi instituţiile democratice ar putea fi ameninţate chiar şi în lipsa oricărui rău fizic direct. Dacă este ca ingineria genetică pe care o considerăm acceptabilă să aducă beneficii urmaşilor noştri, trebuie ca aceasta să fie cât mai disponibilă cu putinţă.

 

© Project Syndicate, 2013. www.project-syndicate.org

 

Traducere din limba engleză de Sorana Graziella Cornea

Maxwell J. Mehlman este profesor de drept, directorul Centrului de Drept-Medicină din cadrul Facultăţii de Drept a Universităţii „Case Western Reserve“ şi profesor de bioetică la Facultatea de Medicină a Universităţii „Case Western Reserve“ – Cleveland (Ohio, SUA).

 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe