Newsflash

Gărzi în spitale şi revenirea la institute

de Alexandru NEAGU - nov. 14 2012
Gărzi în spitale şi revenirea la institute
  Organizarea şi efectuarea gărzilor în spitale. Prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.067 din 23 octombrie 2012, publicat în Monitorul Oficial nr. 734 din 31 octombrie 2012, cu intrare în vigoare de la data publicării, a fost modificat şi completat Regulamentul privind timpul de muncă, organizarea şi efectuarea gărzilor în unităţile publice din sectorul sanitar, aprobat prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 870/2004.
   Se reglementează programul de şapte ore zilnic şi pentru medicii şefi de secţie, laborator sau serviciu medical şi se pune un accent mai mare pe consultaţiile interdis­cipli­nare pentru pacienţii internaţi în unitate, con­sul­ta­ţii care se acordă la recomandarea medicului curant, aprobată de medicul şef de secţie, medicul coordonator al compartimen­tului medical sau, după caz, a directorului medical, aceştia din urmă având obligaţia de a coordona şi de a controla acordarea cu prioritate a acestui tip de consultaţii.
   De asemenea, se explicitează mai bine programul medicilor încadraţi în structurile de primire urgenţe (UPU-SMURD, UPU sau CPU), în sensul că îşi desfăşoară activitatea în două ture, în sistem de 12 ore cu 24 de ore libere, iar, dacă numărul medicilor încadraţi în aceste structuri este insuficient, activitatea zil­nică se desfăşoară în două ture de câte şapte ore. Totodată, în aceste structuri cu personal insuficient, liniile de gardă au o durată de minimum zece ore în zilele lucrătoare şi în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători legale şi de maximum 24 de ore în zilele de sâmbătă, duminică şi sărbători le­gale. Medicul şef al structurii de primire urgen­ţe propune durata efectivă a liniilor de gardă, directorul medical avizează, iar mana­gerul unităţii aprobă, cu avizul Ministerului Sănătăţii. Medicul şef al structurii de primire urgenţe are obligaţia de a comunica la Ministerul Sănătăţii (Comparti­mentul me­dicină de urgenţă) atât modul de organizare a programului zilnic, cât şi modul de organizare a gărzilor şi durata acestora.
   A fost introdusă, prin acest act normativ, obligativitatea expresă a avizului Ministerului Sănătăţii pentru integrarea clinică, prin cumul de funcţii cu jumătate de normă, a medicilor şi farmaciştilor în unităţi publice din sectorul sanitar, aceasta fiind realizată de către con­du­­cerea fiecărei unităţi sanitare cu persona­­­li­tate juridică, în limita posturilor normate şi a nece­­sarului de servicii medicale şi universitare.
   Prin acest act normativ se mai stabileşte în mod expres că nu se organizează gardă la domiciliu în specialităţile clinice şi paraclinice în care este organizată linie de gardă continuă, iar refuzul medicilor de a respecta programul de lucru, de a acorda consultaţii interdisciplinare şi de a respecta graficele de gărzi întocmite lunar de conducerea secţiilor, laboratoarelor şi a compartimentelor şi aprobate de conducerea unităţii sanitare constituie abatere disciplinară.
   Reorganizarea unor spitale. În Monitorul Oficial nr. 735 din 31 octombrie 2012, au fost publicate ordinele ministrului sănătăţii nr. 1.071 şi nr. 1.072 din 24 octombrie 2012, primul privind reorganizarea unei structuri fără personalitate juridică din structura Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon“ Iaşi, celălalt pentru reorganizarea structurii Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş.
   Astfel, Centrul de gastroenterologie şi hepatologie, structură fără personalitate juridică, din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon“ Iaşi, se transformă în Institutul de gastroenterologie şi hepatologie, structură fără personalitate juridică, în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon“ Iaşi, condus de către un medic şef de secţie. Institutul coordonează programele de sănătate specifice bolilor gastrice şi hepatice, prin medicii specialişti din structura proprie.
   Centrul pentru boli cardiovasculare şi transplant, structură fără personalitate juridică, din cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, se transformă în Institutul pentru Boli Cardiovasculare şi Transplant, structură fără personalitate juridică, în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş, condus de un medic şef de secţie. Institutul coordonează programele de sănătate specifice bolilor cardiovasculare şi de transplant cardiac, prin medicii specialişti din structura proprie.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe