Newsflash

În boxa acuzaților

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - oct. 30 2015
În boxa acuzaților
     Autorul citatului alăturat e medic, cunoscut pentru capacitatea sa profesională (profesor de chirurgie la Yale), dar și pentru faptul că îmbină cu îndemânare mânuirea bisturiului cu cea a penei de scris. Selzer trăiește într-o atmosferă în care foarte greu găsești un medic care să nu fi fost acuzat de neglijență sau chiar de crimă. Statele Unite conduc detașat într-un clasament virtual al proceselor intentate medicilor și acesta e unul dintre motivele pentru care, de exemplu, numărul ginecologilor dedicați obstetricii a scăzut în mod simțitor în această țară.
     Situația nu e foarte diferită în țara mea, în care trăiesc și activez de aproape o jumătate de secol. Israelul se numără printre țările în care numărul plângerilor și al învinuirilor aduse îngrijirii medicale crește de la un an la altul. Pe primul loc, în „boxa acuzaților“, se află chirurgii esteticieni, apoi chirurgii generali, ginecologii, și nu la urmă medicii anesteziști. Zeci de avocați cunoscuți s-au specializat în malpraxisul medical și posedă suficiente cunoștințe pentru a înțelege un dosar de spitalizare și a găsi puncte slabe în tratament (sau în descrierea tratamentului!) și a le transforma în capete de acuzare. În absența unui colegiu al medicilor care să reprezinte o primă și importantă fază în drumul unei plângeri împotriva unui medic sau unei instituții medicale, calea cea mai simplă pentru cetățeanul israelian e să se adreseze direct justiției. Sistemul judiciar israelian obligă ca orice plângere judiciară să fie însoțită de referatul unui expert, ceea ce obligă și partea adversă să caute un specialist în domeniu care să poată contraargumenta și infirma acuzațiile aduse. Bineînțeles că, în ambele cazuri, experții sunt medici aparținând aceleași specialități, iar într-o țară mică precum Israelul lucrurile se pot complica substanțial, având în vedere că specialiștii se cunosc între ei și își știu slăbiciunile, așa că munca expertului devine dificilă și nu de multe ori avocații eșuează în găsirea unui medic reputat care să accepte sarcina de a pregăti expertiza și de a apărea în fața judecătorului.
     Am descris pe scurt situația oarecum specifică Israelului pentru a sublinia un fapt greu de contestat: noi, medicii, suntem într-un permanent pericol de a fi acuzați de comportare profesională incorectă și de eșecul tratamentului aplicat pacientului. Explicațiile sunt multiple, dar voi încerca să le reduc la doar trei, care mi se par corecte, chiar pe plan universal.
     Prima, fără discuție, se referă la citatul alăturat. În era medicinii moderne, în care progresul meseriei noastre afectează pozitiv aproape fiecare maladie, pacientul și familia sa se așteaptă în orice situație la un rezultat pozitiv, așa încât orice alt deznodământ implică, în concepția publicului, un anumit grad de neglijență. De aici și până la intervenția unui avocat și întocmirea actului de acuzare e doar un pas.
     Al doilea aspect care merită amintit e cel legat de tendința inerentă a pacientului sau a aparținătorilor de a profita de un rezultat negativ al tratamentului pentru a spera într-o compensație pecuniară. Nu am suficiente date pentru a discuta o situație oarecum ilară, pe care am găsit-o în presa laică americană, dar care trebuie amintită: o știre vorbea de un verdict judiciar ce oferea o importantă sumă de bani unui bărbat devenit văduv prin decesul soției sale după o intervenție chirurgicală, el plângându-se de imensa suferință morală și psihologică provocată în fiecare noapte, când se trezea și-și căuta în pat iubita parteneră dispărută! De fapt, se poate spune că imensa majoritate a acuzațiilor de malpraxis medical pretinde o compensație materială și doar extrem de puține sunt cazuri penale. De exemplu, medicii israelieni condamnați la închisoare, în ultimii 70 de ani, pot fi numărați pe degete. Și cele mai multe procese de malpraxis medical se încheie prin înțelegere între cele două părți, în afara instanței judiciare.
     Dacă m-aș opri în acest punct, sunt convins că cititorul și-ar pune, pe drept, întrebarea: cu ce mă ajută pe mine aceste noțiuni? Așa stau lucrurile azi, ne aflăm în permanent pericol de a fi trași la răspundere. Totul pare clar și de neclintit. Dar mai există o explicație pentru care numărul proceselor judiciare intentate medicilor e în continuă creștere: incapacitatea noastră de a comunica eficient cu pacientul sau cu familia acestuia. Lecția aceasta am învățat-o în urmă cu mai bine de 30 de ani, când, aflat într-o vizită profesională într-unul din cele mai mari spitale nord-americane, am asistat la conferința unui cunoscut avocat despre prevenirea proceselor judiciare în domeniul medical. Teoria sa, pare-se bazată pe o vastă experiență, susținea că aproximativ 90% din plângerile judiciare împotriva medicilor sunt urmarea lipsei de informare continuă, corectă și completă asupra situației pacientului.
     Una din prea cunoscutele tare ale medicinii moderne e reprezentată de lipsa de timp a medicului. Medicul zilelor noastre este în permanență presat de timp, iar o discuție comprehensivă cu pacientul sau cu aparținătorii se plasează foarte jos pe scara priorităților. În plus, se pare că suntem incapabili de a îl pune în gardă pe cel în suferință că nu întotdeauna, când totul se face așa cum trebuie, rezultatul este cel așteptat. După cum, similar, în medicină ca și în viață, nu întotdeauna ceea ce se face greșit produce rezultate negative.
     De multe ori discuțiile cu aparținătorii se poartă pe coridor, în picioare, în drum spre o ședință sau spre sala de operații. Și tot de atâtea ori limbajul folosit e pur medical, complet neînțeles de cel care ar trebui să primească toate informațiile necesare pentru a realiza în mod corect în ce situație se află el sau ruda sa internată. (Mă refer tot timpul la pacientul internat, pentru că până acum nu am întâlnit un caz judiciar împotriva unui medic care funcționează în ambulatoriu.) Ba, mai mult, nu sunt puține acele cazuri în care informațiile oferite de dimineață, de medicul responsabil pentru tratamentul pacientului, se bat cap în cap cu cele aflate din gura medicului de gardă, care poate nici nu a avut timp să afle situația fiecărui pacient din secție.
     În domeniul meu – ATI – m-am lovit deseori de încercarea nefastă de a trece vina pe seama unui confrate, în speranța că familia sau pacientul își vor îndrepta plângerile în altă direcție. Rezultatul e cunoscut: în loc de un singur acuzat, dosarul judiciar se „îmbogățește“ cu încă un împricinat!
     E nevoie nu numai de timp, dar și de talent – da, de talent! – pentru a convinge marele public că medicul nu e o ființă divină și că și el, ca toți ceilalți muritori, e supus greșelii, indiferent de bunele sale intenții sau de buna sa pregătire profesională. Și medicul poate fi obosit după o lungă noapte de gardă. Și operatorul poate lua o decizie greșită în fața unei catastrofe abdominale acute. Și pediatrul poate leza un nerv, în căutarea unei vene ce trebuie cateterizată. Și anestezistul poate produce un pneumotorax de tensiune în timpul ventilației artificiale a unui pacient aflat în bronhospasm. Dar, chiar în situația unei erori, cea mai bună soluție e de a explica cele întâmplate, de a încerca să te faci înțeles, cu simpatie, folosind o atitudine umană, în fața unui deznodământ neașteptat. În plus nu trebuie uitată obligația de a trece în foaia pacientului orice amănunt care poate explica și uneori justifica un rezultat negativ, o necesitate importantă în vederea prevenirii unei acțiuni legale.
     Nu cunosc îndeaproape situația medico-judiciară din România. Dar nu mă pot opri de la a-i pune cititorului câteva întrebări. Oare toate aceste noțiuni, astăzi banale, sunt cunoscute clinicianului? În ce măsură facultățile de medicină și programele de rezidențiat includ conferințe și seminarii pe această temă, provocând discuții bazate pe cazuri reale? În ce măsură jurnalele și revistele de specialitate abordează subiectul prevenirii plângerilor judiciare venite din partea pacienților și aparținătorilor? Aș dori ca paginile acestui eficient săptămânal să găzduiască opiniile cititorilor despre subiectul abordat și căile care ne stau la dispoziție pentru a îmbunătăți situația existentă.
 
„Dacă societatea ar înțelege că medicul nu e o ființă divină, atotputernică, atunci poate că și dorința de a-l acuza de neglijență ar scădea în mod substanțial.“
(Richard Selzer, n. 1928)
 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe