Newsflash

Iniţiativă şi curaj

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - apr. 25 2014
Iniţiativă şi curaj
  Întrebarea pe care şi-o poate pune oricine e următoarea: de când filozofii, fie ei şi antici, ne indică nouă, medicilor, conduita şi felul de a gândi? Filozofii sunt cei care teoretizează, care încearcă să încadreze lumea în care trăiesc în nişte reguli generale, aplicabile în orice situaţie şi în orice moment. Ei sunt consideraţi reprezentanţii inteligenţei umane şi în conştiinţa noastră ei se află cu mult deasupra semenilor lor. Dacă n-ar fi aşa, cum s-ar putea explica faptul că noi, muritorii de rând, îi cităm pe cei mai vestiţi dintre ei, ne aplecăm respectuos asupra celor scrise de marii filozofi ai civilizaţiei şi-i considerăm întemeietorii principi­ilor pe care se bazează logica, etica şi dreptatea, până în ziua de azi? Dar, pe de altă parte, noi, medicii, suntem la polul opus al gândirii. Medicul este cel mai pragmatic dintre toţi profesioniştii intelectuali. Noi încercăm să găsim coordonatele necesare pentru a înţelege condiţia fiecărui pacient în parte şi ne place să spunem că, deşi există maladii bine definite, un bolnav nu se aseamănă cu altul şi că judecata noastră clinică devine corectă şi îndrumătoare doar atunci când reuşim să împletim experienţa bazată pe o multitudine de cazuri cu obligaţia de a decela particularităţile fiecărui pacient aflat în faţa noastră.
  Cu toate acestea, citatul alăturat, aparţinând unuia din cei mai solizi şi geniali filozofi ai Antichităţii, conţine un precept pe care noi medicii ar trebui să-l cunoaştem, să-l respectăm şi, uneori, chiar să-l urmăm. Scriam mai sus că discernământul nostru clinic e o combinaţie între ceea ce deja am acumulat şi ceea ce e particular fiecărui pacient. Ei bine, activitatea noastră clinică pare a fi, cel puţin în ochii semnatarului acestor rânduri, o combinaţie între atitudinea bazată pe fapte dovedite şi un dram de curaj pentru a încerca metode, idei şi conduite noi, atunci când cele vechi şi bine cunoscute nu dau roade. Pentru că, de fapt, particularitatea fiecărui pacient se defineşte fie prin ciudăţenia simptomelor, fie prin modul neaşteptat de reacţie la tratamentul acordat. În aceste situaţii, ce-i rămâne medicului aflat în faţa pericolului iminent al agravării stării celui care i-a cerut ajutorul? Cutezanţa de a încerca o soluţie nouă, ceva care încă nu a dat rezultate clare şi dovedite, ceva logic, dar încă nerecunoscut şi evaluat după toate rigorile ştiinţifice.
  Exemplele nu lipsesc. Marea majoritate a tehnicilor chirurgicale apărute în perioada 1850–1950 au înscrise în certificatul de naştere iniţiativa şi cutezanţa chirurgului şi nicidecum studii efectuate după un protocol bine stabilit şi cu rezultate semnificative statistic. Unele, cum ar fi histerectomia (1874) sau colecistectomia (1879), şi-au găsit locul în arsenalul chirurgical în condiţii în care supravieţuirea postoperatorie era o excepţie. În prezent, nimeni nu mai pune sub semnul întrebării necesitatea acestor tehnici. În urmă cu mai bine de un secol, sir William Arbuthnot Lane a folosit pentru prima oară metoda tijei metalice centromedulare pentru tratamentul fracturilor oaselor lungi, cu rezultate foarte puţin încurajatoare, întrucât corpii străini erau rejectaţi cu regularitate. Oare îşi mai poate cineva închipui tratamentul fracturilor fără aceste tije?
  Să ne aducem aminte de Freud şi apariţia psihanalizei ca metodă de tratament bazată, de fapt, pe un singur caz, cel al celebrei Bertha Pappenheim, alias Anna O. Nu-mi închipui că în zilele noastre cineva ar avea curajul de a crea un întreg domeniu de tratament bazat pe o singură observaţie clinică.
  Şi, în sfârşit, un exemplu din specialitatea mea. Primele încercări de a utiliza masca laringiană, un substitut al sondei traheale pentru anestezia generală, au fost efectuate înainte de publicarea primului studiu bazat pe un protocol bine definit şi executat. Azi, masca laringiană introdusă de cutezătorul Archie Brain a devenit parte inte­grantă din echipamentul obişnuit al medicului anestezist şi ea rezolvă într-un număr mare de cazuri pro­blema intubaţiei tra­heale dificile.
  Îndrăzneala, cutezanţa, iniţia­tiva, dorinţa de a încerca stau la baza multora din tratamentele care şi-au câştigat, pe parcurs, un loc sigur în arsenalul cotidian al practicii medicale moderne. Îmi închipui opoziţia multora din cititorii acestor rânduri, care vor considera acest tip de încercări, nebazate pe fapte dovedite, ca fiind contrarii eticii medicale. Răspunsul meu la potenţialele critici e că există cazuri – e drept, puţine la număr – în care medicul, aflat în faţa neputinţei de a ajuta şi a ameliora, are dreptul să iniţieze un act terapeutic care nu are (încă) o bază ştiinţifică.
  Seneca nu a fost nici pe departe un tămăduitor, dar filozofia sa (el fiind unul din stâlpii stoicismului) s-a ocupat, printre altele, de efectul vătămător al furiei şi efectele patologice ale acestei stări extreme. În acelaşi timp, el considera suferinţa umană ca pe un fenomen absolut normal, ce ar avea un rol pozitiv asupra sufletului, prin faptul că-l întăreşte şi-l pregăteşte pentru momente extrem de dificile, cum ar fi moartea. În multe din celebrele sale scrisori, Seneca se referă la modalităţile de a înfrunta sfârşitul vieţii, abordarea acestui dificil subiect fiind de fapt o combinaţie între cunoaşterea pragmatică a realităţii şi abordarea filozofică a procesului morţii.
  Viaţa lui Seneca nu a fost nicidecum o splendidă grădină de trandafiri. El a trăit în preajma împăraţilor romani şi a suferit de pe urma intrigilor de palat, care, la un moment dat, l-au trimis în surghiun în Corsica. Odată întors la Roma, a primit sarcina de a se ocupa de educaţia unui tânăr de 12 ani, căruia i se promitea un viitor strălucit. Tinerelul se numea Nero şi se povesteşte că primii săi ani ca împărat au fost încununaţi de decizii înţelepte, tocmai pentru că se afla sub influenţa lui Seneca. Ulterior, dereglarea mintală a împăratului s-a însoţit şi de înrăutăţirea condiţiilor de trai ale lui Seneca la curtea imperială. El a devenit victima unor cumplite zvonuri şi comploturi, care, în final, l-au dus spre suprema decizie de sinucidere.
   Sinuciderea e un act controversat, în care mulţi găsesc o bună doză de pierdere, cel puţin temporară, a facultăţilor mintale, dar alţii văd în această tragică decizie o dovadă de curaj împins la extrem. Oricum am privi acest act disperat, luarea deciziei de a-şi pune capăt vieţii întăreşte pe deplin semnificaţia citatului de mai sus. Seneca a văzut în moarte un fenomen perfect natural şi hotărârea sa de a-şi decide momentul morţii poate fi interpretată ca o perfectă (deşi tragică) împlinire a gândirii sale filozofice, după care un lucru e greu de realizat până în momentul când găsim curajul de a-l duce până la capăt.

„Dacă nu îndrăznim, nu e pentru că lucrurile sunt dificile. Lucrurile sunt dificile tocmai pentru că nu îndrăznim.“ (Lucius Annaeus Seneca, 4 î.Hr. – 65 d.Hr.)
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe