Spitalele din România nu au pe statele de plată
interpreţi pentru surdomuţi. O studentă la medicină a convins câţiva
profesori de la Asociaţia Surzilor să-i înveţe pe colegii ei limbajul
semnelor.
Alina Vlase e studentă în
anul VI şi face muncă de voluntariat de când a intrat la Facultatea de
Medicină: vine să se joace cu copiii bolnavi din spitale, face campanii
de informare pe sănătate elevilor de liceu şi merge la gărzi de câte ori
are ocazia.
Acum un an şi jumătate, făcea practică la SMURD,
pe
urgenţe, şi într-o seară a fost adus cu salvarea un bolnav surdomut.
Medicii nu au înţeles ce gesticula bărbatul şi erau gata să îi dea
tratament greşit, dacă rudele pacientului nu veneau să traducă. O
asistentă i-a povestit Alinei că au fost cazuri de hipoacuzici care au
murit pentru că nu au putut să îi facă pe doctori să înţeleagă la timp
ce e în neregulă cu el.
Legile europene
spun că fiecare instituţie care lucrează cu oamenii trebuie să angajeze
un interpret mimico-gestual. În România sunt doar 34 de oameni cu
această profesie şi niciunul nu lucrează în vreun spital.
Măcar pentru rezidenţi şi studenţi
Când a ajuns acasă, Alina a dezbătut întâmplarea de la spital cu colega
de cameră – Ioana, o medicinistă care acum studiază neuroştiinţe la
Harvard – şi au decis să organizeze un curs de limbaj al semnelor măcar
pentru studenţi şi rezidenţi.
S-a dus
ţintă la ANSR – Asociaţia Naţională a Surzilor din România – şi i-a spus
preşedintelui, Mihai Grecu, că medicii şi studenţii la me
dicină trebuie
să înveţe limbajul semnelor ca să nu mai fie greşeli de-acum încolo.
Cei de acolo i-au cerut cam 17 milioane pentru certificatele de
interpret care se dau la terminarea cursurilor, dar au renunţat când
Alina i-a convins că e un câştig mare pentru comunitatea surdomuţilor
dacă mai mulţi studenţi la medicină vor învăţa lucruri de bază fără să
fie nevoie de un certificat de interpret şi de atât de mulţi bani.
Săptămâna următoare a dat mail-uri la mii de adrese că organizează
cursurile „Învinge tăcerea!“ pentru studenţi şi rezidenţi. A primit 100
de aplicaţii online de la persoane care voiau să fie în prima serie:
„Vreau să învăţ limbajul semnelor pentru că am rude care sunt surdomuţi
şi mereu mi-am dorit să ştiu cum să comunic cu ei. În plus, nu vreau să
fiu pusă în situaţia de a fi medic şi de a nu şti cum să vorbesc cu un
pacient surdomut“, spune o studentă în cererea de înscriere.
Au predat prin semne despre HIV
A selectat 40 de oameni care au învăţat, în mai puţin de două luni, de
la profesorii ANSR,
cum să comunice eficient cu un pacient hipoacuzic. Cursanţii au făcut
apoi practică în Bucureşti, la Şcoala Specială nr. 1 pentru elevii cu
deficienţe de auz – pe care i-au învăţat prin semne despre HIV şi
hepatită. „Copiii de aici au fost mult mai receptivi, au pus o mulţime
de întrebări şi păreau mult mai interesaţi decât elevii fără deficienţe
auditive cărora le-am vorbit despre aceleaşi boli“, povesteşte Alina.
După curs, ea şi o colegă de anul III, Oana Potinc, au început să facă
workshop-uri fulger de limbaj mimico-gestual cât de des au putut şi au
avut mereu sala plină. „Sunt foarte tari fetele astea şi e amuzant să
înveţi limbajul semnelor. E ca un cod secret“, a spus o studentă după
workshop-ul organizat anul acesta la Congresul de Studenţi şi Tineri
Medici din decembrie.
Alina e acum coordonator IFMSA (International Federation of Medical Students’ Associations) pe un program transnaţional cu Grecia – „Breaking the Silence“. Lucrează să construiască o platformă online care să înveţe personalul medical lucruri de bază din limbajul semnelor.
Începe a doua ediţie a cursului
Săptămâna
aceasta începe o nouă serie de cursuri „Învinge tăcerea!“, care se va
ţine în fiecare marţi, la Facultatea de Medicină din bd. Eroilor
Sanitari. Participanţii vor primi o atestare de la ANSR, după opt
cursuri şi un examen, care va costa 40 de lei.