Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă

Mai uşor cu sarea

Viața Medicală
Dr. Oleg CHESTNOV vineri, 19 decembrie 2014
Părinţi, fiţi atenţi: un pericol serios pentru sănătate pândeşte în casele dumneavoastră şi copiii sunt expuşi zilnic la el. Este vorba de un ingredient banal din bucătărie pe care îl folosiţi la mai toate mesele: sarea. Poate părea inofensiv, dar consumul excesiv de sare poate duce la hipertensiune, crescând riscul de a face boli cardiovasculare sau AVC.
Sarea se găseşte în aproape tot ceea ce mâncăm, de la pâine şi cereale la brânză şi mezeluri. Cele mai multe alimente preparate sau procesate conţin deja niveluri mari de sare şi adesea o adăugăm alimentelor pe care le pregătim noi înşine. Peste tot în lume, sarea se găseşte pe mesele din restaurante, în bucătăriile domestice sau comerciale, şi în aproape toate spaţiile comerciale în care se procesează alimentele.
Sodiul, prezent în sare, este necesar pentru a menţine volumul plasmatic, echilibrul acido-bazic, transmiterea impulsurilor nervoase şi funcţia celulară normală. Sarea iodată oferă iodina necesară pentru a preveni deteriorarea cerebrală la copii şi o gamă largă de alte probleme de sănătate.
Dar cei mai mulţi oameni consumă mult mai multă sare decât este nevoie pentru a oferi aceste beneficii de sănătate. La nivel global, oamenii consumă în medie aproximativ 10 g de sare pe zi – dublu faţă de maximul zilnic recomandat de OMS, de 5 g (sau aproape o linguriţă de ceai). OMS recomandă un conţinut şi mai mic de sare pentru copiii cu vârste între 2 şi 15 ani, în funcţie de necesarul lor energetic.
Consumul crescut de sare a contribuit la o creştere globală a bolilor netransmisibile, principala cauză a morţii premature în secolul 21. Două din principalele boli netransmisibile, boala cardiovasculară şi accidentul vascular cerebral, sunt adesea legate de sare. Dacă am reduce consumul global de sare la nivelul recomandat, aproximativ 2,5 milioane de decese – echivalentul populaţiei din Jamaica – ar putea fi prevenite anual. Şi aceste eforturi ar fi extrem de cost-eficiente – în special date fiind costurile de sănătate şi economice asociate cu o rată mai mare a bolilor netransmisibile.
Ţinând cont de asta, OMS a stabilit o reducere relativă cu 30% a consumului mondial de sare, ca ţintă pentru 2025, în planul său global de acţiune pentru a susţine eforturile guvernelor de a elimina bolile netransmisibile evitabile. OMS a creat şi o serie de recomandări pentru reducerea sării, care ar putea genera un an suplimentar de viaţă sănătoasă pentru costuri mai mici decât media venitului anual per capita în ţările cu venituri mici şi mijlocii.
Fiecare are un rol de jucat în această iniţiativă. Producătorii şi comercianţii de alimente ar trebui să reducă treptat conţinutul de sare din produsele lor. Politicile guvernamentale ar trebui să încurajeze reducerea cantităţii de sare în şcoli şi la locul de muncă. Iar societatea civilă poate îmbunătăţi impactul acestor politici lucrând cu comunităţile locale pentru a se asigura că oamenii înţeleg riscurile pe care sarea le prezintă pentru sănătatea lor. Dar familiile şi indivizii au cel mai mare rol de jucat, pentru că ei aleg ce cumpără, ce pregătesc şi ce consumă. E responsabilitatea lor să adopte câteva strategii simple pentru a reduce consumul de sare şi a îmbunătăţi şansele copiilor la o viaţă lungă şi sănătoasă.
1.Află câtă sare consumi. Citeşte etichetele alimentare când cumperi alimente procesate şi verifică nivelurile de sare. Cumpărând produse cu mai puţină sare, îi poţi face pe producători şi comercianţi să îşi extindă ofertele în acest sens.
2.Nu adăuga mai multă sare mâncării. Elimină solniţa de pe masă. Dacă vrei să foloseşti sare când găteşti, toarnă o cincime dintr-o linguriţă de ceai şi limitează-te la această cantitate pe parcursul unei zile.
3.Foloseşte pentru condimentare ierburi şi condimente naturale în locul cuburilor de supă, care sunt extrem de sărate.
4.Lasă alimentele foarte sărate pentru uzul ocazional. Limitează consumul de produse precum cărnuri procesate, brânzeturi, chipsuri de cartofi, alimente semipreparate, condimente ca sosul de soia sau ketchupul.
    5. Ghidează gusturile copiilor tăi. Obişnuieşte-i cu o dietă de alimente în principal natural, neprocesate, fără sare adăugată, care îi va învăţa să se bucure de mâncarea sănătoasă pe tot parcursul vieţii.
   Dacă toţi actorii relevanţi – inclusiv guvernele – vor face tot ceea ce este necesar pentru a reduce consumul de sare, beneficiile pentru sănătate nu vor întârzia să apară. Ba mai mult, aceste beneficii vor fi şi mai mari în timp, pe măsură ce obiceiul de a mânca sănătos va deveni o practică din ce în ce mai răspândită în întreaga lume.

 

© Project Syndicate, 2014, www.project-syndicate.org

Traducere din limba engleză de Alexandra Nistoroiu

 

Oleg Chestnov este director general adjunct pentru boli netransmisibile şi sănătate mintală al Organizaţiei mondiale a sănătăţii.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.