Newsflash

Medierea conflictelor din activitatea medicală

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - aug. 4 2017
Medierea conflictelor din activitatea medicală
     După citirea articolului care cuprindea fraza alăturată, am fost convins că autorul e medic de spital, posesor al unei vaste experiențe nu numai clinice, dar și în materie de colaborare între diversele profesiuni care formează ceea ce numim azi echipa terapeutică. Nu mică mi-a fost surpriza descoperind că, de fapt, e vorba de un foarte cunoscut specialist american în domeniul litigiilor profesionale și un campion în arbitraj și mediere. Și, nu întâmplător, Joseph Grynbaum este și autorul unui cunoscut aforism: „Un gram de mediere valorează mai mult decât un kilogram de arbitraj și o tonă de litigiu”.
     Istoria conflictelor din cadrul echipei terapeutice e destul de recentă, mai precis a început doar acum câteva zeci de ani, deși terenul propice conflictelor de muncă în lumea medicală exista de mult. Doar că, în urmă cu mulți ani, pe fiecare tărâm medical exista o personalitate care, prin forța simplei sale prezențe, își impunea punctul de vedere și prevenea disputele printr-o poziție de necontestat. În toată acea perioadă îndelungată, medicul a reprezentat figura dominantă a cărei opinie profesională nu putea fi pusă la îndoială. Aceasta e, poate, explicația faptului că, în istoria medicinii, figuri de surori/asistente medicale care să fi influențat în mod clar drumul profesiunii sunt foarte rare și singurul nume (sper să nu păcătuiesc!) care-mi vine în minte e Florence Nightingale, despre care se spune că, între altele, a pus bazele terapiei intensive aplicând ideea concentrării răniților grav în timpul războiului din Crimeea. Chiar și în sala de operații, unde sora/asistenta medicală ocupa un rol esențial, cel de a administra anestezia generală și a menține în viață pacientul, singurul individ cu drept de a lua decizii era chirurgul și nimeni nu îndrăznea să-i pună la îndoială punctul de vedere. În acea vreme nimeni nu vorbea de munca în echipă.
     Atmosfera de azi în instituțiile medicale s-a schimbat cu desăvârșire. În primul rând, e vorba de schimbarea poziției asistentei medicale, schimbare evidentă chiar la nivelul școlilor de cadre medii, unde cea mai mare parte a programei analitice e acoperită de asistente medicale, iar medicii sunt doar invitați să susțină conferințe pe teme speciale.
     Cel puțin în lumea medicală occidentală, poziția profesională a asistentei medicale a căpătat dimensiuni cu totul noi. În prezent, în orice spital, organizarea presupune într-o foarte mare măsură independența profesională, iar noțiunea de „cadre medii” (foarte mult utilizată acum o jumătate de secol) e pe cale de dispariție. Asistentele și asistenții medicali sunt organizați profesional într-un cadru practic independent. În fiecare spital există un serviciu de asistență medicală, condus de o asistentă medicală. Programul de lucru al fiecărei asistente medicale e produsul acestui serviciu (în colaborare cu asistenta șefă a secției sau clinicii), iar medicii din secția respectivă nu participă la acest proces. Ba, mai mult, din ce în ce mai multe „cadre medii” continuă să studieze în universități și obțin un grad academic superior, ceea ce le permite să funcționeze ca egali între egali în orice forum în care se iau decizii operative legate de activitatea zilnică.
     La toate aceste schimbări se adaugă faptul că, în această nouă epocă, echipa terapeutică include nu numai medici și asistente, ci și fizioterapeuți, farmaciști, asistente sociale, tehnicieni de aparatură. Toți acești practicieni ai unei profesii recunoscute, absolvenți ai unei școli speciale, și-au câștigat dreptul de a-și prezenta (și apăra!) punctul de vedere în orice subiect legat de îngrijirea pacientului. Cu alte cuvinte, organizarea sistemului medical a încetat de mult să mai fie similară cu cea a unei instituții militare, în care primul și ultimul cuvânt e rostit de cel mai înalt în grad și respectat de toți ceilalți. Într-un fel, e vorba de un continuu proces de democratizare, în care există loc pentru orice opinie, deoarece în același cadru funcționează profesii diferite, care și-au câștigat dreptul la opinii diferite de cea a liderului echipei, în cazul de față medicul.
     Această relativ nouă atmosferă e însoțită de câteva clare semne de întrebare. Primul se referă la dreptul ultimului cuvânt: cine trebuie să ia hotărârea definitivă, în absența unui acord general? Această întrebare e de fapt una dublă. Pentru că, în materie de decizii terapeutice clare, medicul e cel căruia i se cere decizia finală. A continua laparotomia, în prezența unei metastaze hepatice, e o situație clară, care nu necesită un vot obținut în mod democratic. Chiar în cazul unor argumente aduse, să zicem, de medicul anestezist, legate de riscul continuării intervenției din cauza situației precare a pacientului, decizia finală aparține chirurgului, care va fi nevoit să ia în considerare opiniile prezentate și să-și asume riscul deciziei sale. Am adus acest exemplu extrem tocmai pentru a puncta locul și rolul medicului în luarea deciziilor terapeutice. Exemple mai puțin evidente – dar nu mai puțin reale – pot fi întâlnite în orice secție spitalicească sau în orice policlinică în care lucrează cot la cot indivizi aparținând unor profesii diferite.
     Dar care e situația unui conflict de opinii legat de activitatea organizatorică a echipei terapeutice? De exemplu, cine hotărăște raportul dintre numărul de pacienți internați în terapia intensivă și cel al asistentelor/asistenților care se ocupă de îngrijirea acestora? Cine hotărăște transferul unei asistente medicale dintr-o secție în alta, în situația în care e nevoie de a întări forța de muncă într-o secție în detrimentul alteia? Iată un exemplu clasic de conflict la locul de muncă, nu numai între secții, dar mai ales între colectivul de medici și liderii unei alte profesii. Răspunsul nu e ușor de găsit. În mediul medical israelian, șeful serviciului de asistență medicală face parte din conducerea instituției, alături de directorul medical și cel administrativ. În acest caz, e vorba de opinia unei instanțe superioare din punct de vedere organizatoric și funcțional, chiar dacă în această ipostază se află un sau o profesionistă fără diplomă de medic. De-a lungul întregii mele activități clinice, m-am lovit nu o dată de situații similare, unele apărute spontan (de exemplu, nevoia de a lărgi numărul de paturi de terapie intensivă din cauza unui val de pneumonii rebele la tratament și necesitând ventilație mecanică), altele create din cauza lipsei cronice de echipament sau de personal.
     Sunt convins că niciunul dintre cititorii acestei rubrici nu se așteaptă să găsească soluția ideală. Dar, fără discuție, o referire la aforismul menționat la începutul acestor rânduri va avea darul să arunce o rază de lumină asupra unor posibile soluții. În primul rând, trebuie înțeles că ideea de bază a rezolvării oricărui conflict (inclusiv cel de la locul de muncă) constă în găsirea compromisului. Un cunoscut avocat israelian, specialist în rezolvarea conflictelor de muncă, definea compromisul de succes cel în care ambele părți se declară mulțumite sau (alternativa!) ambele părți își arată nemulțumirea față de soluția propusă. Cu alte cuvinte, compromisul nu poate favoriza (sau defavoriza) o singură parte a conflictului. Compromisul, așa cum indică Grynbaum, e rezultatul medierii, un proces în care inteligența și experiența își dau mâna pentru a găsi o soluție acceptabilă. Pentru că alternativa e mult mai dureroasă. Un conflict care iese din limitele colectivului nu poate aduce nimic pozitiv în atmosfera necesară pentru continuarea activității de zi cu zi. Soluția trebuie găsită în cadrul echipei, în cadrul colectivului. În imensa majoritate a cazurilor compromisul „intern” nu numai că stinge focul, dar și contribuie la o atmosferă sănătoasă și previne conflicte ulterioare. O amânare a rezolvării poate avea repercusiuni nu numai pentru atmosfera de lucru, dar și materiale, financiare. Cunosc o situație în care o serioasă dispută internă legată de deschiderea unui cabinet de medicină a muncii într-o policlinică de prestigiu a produs nu numai întârzierea activității cabinetului propus, dar și o serioasă pagubă materială, din cauza amânării semnării contractului cu unitățile industriale din regiune.
     Uneori, situația creată necesită intervenția factorilor „externi”, cum ar fi conducerea instituției. Cazul care-mi vine în minte e cel al pacientului suferind de maladia Alzheimer în ultimul stadiu, insuficiență cardiacă și renală cronică, adus la camera de gardă a unui spital cu diagnosticul de abdomen acut ca urmare a perforației de ulcer duodenal. Conflictul apărut la patul pacientului se referea la utilitatea sau inutilitatea actului chirurgical la un pacient al cărui prognostic era mai mult decât sumbru. Medicul ATI propune anularea ideii de intervenție chirurgicală, dar șeful secției de chirurgie insistă asupra necesității intervenției, declarând că, în prezența unei soluții terapeutice solide, nimic nu poate împiedica aplicarea ei, bineînțeles, spre binele pacientului. Divergența de opinii a fost adusă la cunoștința direcției spitalului, care se văzu obligată să hotărască în favoarea uneia sau alteia din părți. Decizia luată nu contează. Important e că, în mai orice situație, litigiile din cadrul echipei terapeutice și legate de activitatea cotidiană își pot găsi rezolvarea (chiar din afară), cu condiția recunoașterii dreptului fiecăruia de a-și expune punctul de vedere, dar și cu obligația căutării unei soluții cu șanse clare de a fi acceptată de toți cei în cauză.
     În fiecare situație se cere o continuă pregătire psihologică, exerciții teoretice bazate pe cazuri practice și o permanentă grijă pentru îmbunătățirea relațiilor în cadrul echipei. La prima vedere, acestea sunt sfaturi pur teoretice, dar ele vin din partea unui specialist în materie. Grynbaum vorbește despre pregătirea și implementarea unui program de acțiune în acest scop, dar în mod cert aplicarea unui asemenea sfat necesită intervenția unor factori profesionali, din afara meseriei noastre.
     Din păcate, soluția impusă de regele Solomon nu e valabilă decât în cazuri extreme. Din contră, cea propusă de Grynbaum, aplicată cu bun-simț și inteligență, are mari șanse de reușită. Sau oare iremediabilul meu spirit optimist îmi joacă încă o dată festa?
 
 

„Implementarea și utilizarea unui program de pregătire a echipei medicale în vederea rezolvării conflictelor din cadrul activității zilnice poate aduce enorme beneficii financiare, dar în mod special poate contribui la creșterea eficacității colectivului. Acest program e absolut necesar pentru orice instituție medicală.”
(Joseph Grynbaum)

 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe