Newsflash

Miloš Forman

de Madeleine KARACAŞIAN - feb. 21 2012
Miloš Forman
   În ultima jumătate de secol, numele cineastului american de origine cehă, Miloš Forman, s-a înscris în istoria cinematografiei mondiale printr-o întreagă serie de filme dintre cele mai variate, care i-au încântat pe spectatorii de pretutindeni, indiferent că ele au fost realizate în epoca sa cehă sau americană. Miloš Forman, pe adevăratul său nume Jan Tomáš Forman, s-a născut în orăşelul Cáslav, la 18 februarie 1932, într-o familie de protestanţi – Anna, directoarea unui hotel, şi Rudolf – profesor, care aveau să moară în lagărele de la Auschwitz şi Buchenwald, deoarece făcuseră parte din mişcarea antinazistă. Mai târziu, viitorul cineast avea să afle că tatăl său biologic fusese de fapt arhitectul evreu Otto Kohn. A fost crescut de rude şi prieteni, făcându-şi studiile, mai întâi, la liceul de stat „Regele George“ din localitatea Podĕbrady, unde a fost coleg cu regretatul Václav Havel, apoi la Academia de Muzică şi Artă Dramatică din Praga.
   Încă din anii studenţiei, a fost atras de cinematografie, scriind scenarii. Dar pregătirea cea mai serioasă a dobândit-o la celebra FAMU – şcoala de înalte studii cinematografice, pe care a absolvit-o în 1955. La început a lucrat ca asistent de scenarii şi regie. A realizat două scurtmetraje, pe care le-a reunit în „Concurs“ (1963), în care aborda, cu mult talent, una dintre temele favorite ale primilor săi ani de profesionist – comportamentul tineretului faţă de adulţi, de fapt, conflictul dintre generaţii. Foarte curând, în 1964, abordează această temă şi în „Asul de pică“. Raporturile unui adolescent cu părinţii, cu patronul, cu prietena şi cu lumea din jur nu răpesc nimic din poezia degajată din raporturile între fiinţe, dezvăluind totodată inteligenţa, sensibilitatea tânărului cineast. Încă de la acest film, Forman se situează în fruntea Noului Val cehoslovac şi obţine un prim premiu internaţional la Locarno. În „Dragostea unei blonde“, Forman schiţează unul dintre cele mai drepte portrete ale unui tineret supus, dar şi independent, responsabil al propriilor greşeli. Filmul este aplaudat la Cannes şi obţine un premiu la Veneţia. Ultimul film realizat în Cehoslovacia avea să fie „Balul pompierilor“ – povestea dramatică a doi bătrâni, deşi în film se râde, se dansează, dar se stăpâ­neşte şi un incendiu. Acest film a avut o notă reflexivă, dovedind matu­ritate, tratând totul cu amărăciune, dar şi cu ironie, chiar pe un ton caustic, propriu satirei practicate de autor. Personajele din aceste filme ale lui Forman par luate din viaţa cotidiană, unele dintre ele fiind interpretate de amatori, de unde şi o mare autenticitate.
   Evenimentele din Cehoslovacia anului 1968 îl surprind pe Milos? Forman în Franţa, de unde emigrează în SUA. Peste ocean, el realizează, în 1971, un prim film – „Desprinderea“ (Taking Off), una dintre realizările antologice ale comediei ameri­cane, în care autorul oferă un tablou ironic şi amar al comportamentului celor adulţi în faţa tineretului. Regizorul a mizat, din nou, pe improvizaţiile unor actori neprofesionişti, iar filmul avea să obţină Marele Premiu la Cannes. După o perioadă de inactivitate, în 1975, Forman regizează „Zbor deasupra unui cuib de cuci“ (One Flew Over the Cuckoo’s Nest), după romanul de debut din 1962 al lui Ken Kesey (care la noi s-a bucurat de o dramatizare de succes pe scena Naţionalului bucureştean). Filmul a fost o capodoperă – parabolă a umorului crud despre ordinea şi societatea americană, totul văzut prin dezordinile provocate de criminalul recidivist  McMurphy (Jack Nicholson), internat într-un spital psihiatric. Acolo, sora şefă îi umileşte, terorizează şi supune la tratamente chinuitoare pe el şi pe ceilalţi pacienţi. Prin extensie, filmul reprezenta o imagine a tuturor gulagurilor, ceea ce a avut ecou în rândurile spectatorilor de pretutindeni. Dintre cele nouă nominalizări la Oscar, filmul a confirmat la cele mai importante cinci categorii, dar şi la premiile BAFTA, Globul de Aur, Donald di Donatello, ceea ce a asigurat imediat reputaţia internaţională a  cineastului.
   În perioada următoare, Miloš Forman devine cetăţean american (1977) şi este numit prodecan al Facultăţii de Film de la Columbia University. În 1978, Forman realizează un proiect mai vechi, la care ţinea mult – „Hair“ – adaptarea unuia dintre cele mai celebre musicaluri din anii ‘60 de pe Broadway. În drumul său spre un centru de recrutare pentru războiul din Vietnam, un tânăr fermier întâlneşte în Central Park din New York un grup de tineri hipioţi, rebeli, care-l introduc în cercul lor neconvenţional, unde se consumă droguri şi relaţii neortodoxe, totul într-o exaltare dramatică a prieteniei şi eliberării moravurilor, prin intermediul muzicii şi dansului. Filmul obţine premiul David di Donatello. „Ragtime“, din 1981, pare singurul eşec al cineastului. Era o lungă şi dificilă superproducţie, adaptare după un roman al lui E. L. Doctorow, care nu convenea temperamentului lui Forman, acesta având prea puţin prilejul de a-şi pune amprenta personală. În 1984, Forman se încumetă să realizeze o altă superproducţie, de data aceasta memorabilă – „Amadeus“, adaptare după piesa de succes a lui Peter Shaffer, axată pe lunga confesiune a lui Antonio Salieri despre relaţiile sale cu genialul Mozart, prilej pentru melomani de a asculta pagini nemuritoare din „Nunta lui Figaro“, „Flautul fermecat“ sau din tulburătorul Recviem. Este considerat unul dintre cele mai bune filme ale cineastului, încununat cu opt Oscaruri, un César pentru film străin, patru Globuri de Aur şi premii la Berlinală. Celebrul roman „Liaisons dangereuses“ al lui Choderlos de Laclos nu putea să nu-l atragă şi pe Miloš Forman, care cu „Valmont“ face o adaptare modernă în 1989, în acelaşi an cu Stephen Frears, dar de o manieră foarte liberă şi privilegiind intenţionat seducţia în comparaţie cu cinismul, pus în valoare de regizorul britanic. Filmul a fost socotit o reuşită plăcută pe toate planurile, dar s-a bucurat de mai puţin succes la public, ceea ce l-a redus la tăcere pe regizor pentru lungă vreme.
   Forman redobândeşte succesul cu „Scandalul Larry Flynt“ (The People vs. L.F.), care obţine Ursul de Aur la Berlinală. Este un film consacrat editorului celebrei reviste pentru bărbaţi „Hustler“, implicat în procese răsunătoare, dar rămas paralizat în urma unui atentat. Un alt film biografic a fost „Omul din Lună“ (Man on the Moon), despre actorul comic Andy Kaufman, interpretat magistral de Jim Carrey, răsplătit cu un Glob de Aur. „Fantomele lui Goya“ (Goya’s Ghosts) este tot o biografie despre ilustrul pictor spaniol. Pentru anul acesta, Forman are în pregătire „The Ghost of Munich“, o dramă istorică după romanul lui Georges-Marc Benamou, având ca temă implicarea lui Édouard Daladier, preşedinte al Consiliului de miniştri al Franţei, în Conferinţa de la München din 1938, care a consfinţit anexarea regiunii sudete a Cehoslovaciei de către Germania hitleristă.
   Aşadar, acest cineast, ajuns la 80 de ani, se poate socoti un artist împlinit şi respectat pretutindeni, dar mai ales în ţara sa de origine, unde a fost onorat cu Medalia de merit în 1995, cu Globul de Cristal la Karlovy Vary pentru întreaga carieră şi cu locul 30 pe lista celor mai celebri cehi.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe