Newsflash

Noua realitate

de Prof. dr. Gabriel M. GURMAN - mai 12 2017
Noua realitate
     Dacă n-aș fi avut detalii despre activitatea clinică a primului dintre autorii citatului alăturat și despre cea beletristică a celui de-al doilea, aș fi putut crede că amândoi medicii sunt profesioniști aflați departe de atmosfera cotidiană legată de tratamentul pacientului. Dar lucrurile stau de fapt cu totul altfel. Rosenthal e profesor de radiologie oncologică și specialist în chirurgia ORL. Din cele peste 60 de lucrări publicate, se desprinde în mod clar o activitate clinică intensă și un interes deosebit pentru metode moderne de tratament. Abraham Verghese, medic internist de origine etiopiană, e și un cunoscut autor de volume și articole, unul din cele mai interesante și importante fiind cel publicat nu demult în New York Times și intitulat : „Tratează pacientul și nu aparatul CT!”.
     Continua și grava dependență a medicului practician de aparatura care îl înconjoară e rezultatul revoluției tehnologice la care asistăm în ultimele decenii. Se pare (și nu încerc să trag spuza pe turta mea) că schimbările radicale în tehnologia medicală au început în sălile de operații. Un articol publicat în urmă cu aproape jumătate de secol discuta noua realitate instalată în sala de operații, în care anestezistul se înconjurase de aparate, mai ales cele de monitorizare a pacientului, împingând operatorul într-un colț al sălii care-i fusese templu odinioară, de neîmpărțit cu nimeni. Radicala schimbare a continuat cu „cucerirea” altor domenii medicale de către industria tehnologică, iar ca rezultat beneficiem în prezent de o serie de aparate diagnostice și terapeutice fără de care nimeni nu-și mai poate închipui un tratament medical modern.
     Această evoluție, în marea ei parte benefică și mai mult decât binevenită, are, bineînțeles, și efecte secundare. Devine din ce în ce mai greu să convingi tânărul rezident ATI să se concentreze la ceea ce vede în plaga operatorie și să reacționeze în funcție de modificările clinice ale pacientului, cum ar fi transpirația, culoarea pielii sau modificările pupilei. În aparență, tot ce se întâmplă cu pacientul se observă pe ecranele aparatelor de monitorizare – cine are nevoie de mai mult?!
     Deunăzi, mi se plângea un pacient trimis la un consult preanestezic de maniera în care fusese primit de cardiolog: după două scurte minute de conversație și studiere a scrisorii de trimitere, i-a recomandat o probă ecografică de efort! „Nu mi-a venit să cred, am văzut stetoscopul într-unul din buzunarele halatului lui, oare de ce-l mai ține acolo dacă nu-l folosește?”
     Probele de laborator și testele funcționale au înlocuit de mult examenul clinic al pacientului, nemaivorbind de dezinteresul total față de anamneza maladiei și antecedentele heredo-colaterale, care și-au pierdut locul din prea scurta discuție dintre pacient și medicul său. Acest fenomen e rezultatul exploziei tehnologice descrise mai sus și ceea ce e mai dureros e faptul că dependența de aparatură și de informatica de calculator cuceresc cu extrem de mare ușurință un teritoriu care pe vremuri aparținea activității clinice.
     Acum vreun sfert de secol, la câțiva ani după căderea imperiului sovietic, am reușit să inițiez un program de vizite ale unor tineri medici anesteziști din Europa de Est în clinica pe care o conduceam în sudul Israelului. Timp de mai mult de un deceniu, zeci de medici ATI, proveniți din diverse țări ale fostului „lagăr socialist”, au petrecut perioade de timp variind între una și șase luni în acel spital și au avut șansa de a observa activitatea unui centru medical care acoperea aproape toate domeniile terapeuticii moderne. Marea majoritate a vizitatorilor venea pentru prima oară în contact cu tehnologia modernă, cu monitorizarea automată din sălile de operații și de la patul pacientului din secția de terapie intensivă. Dar, din discuțiile purtate zilnic, reieșea clar un avantaj pe care oaspeții îl aveau față de gazde: atitudinea aproape a fiecăruia dintre ei era eminamente clinică. Ei examinau pacientul, se interesau de comorbiditatea fiecăruia și discutau diagnosticul diferențial. După câteva luni, am înțeles fenomenul: în absența „jucăriilor” tehnologice, medicul est-european al sfârșitului de mileniu se adaptase perfect la realitatea acelor timpuri și găsise într-o bună măsură calea de a compensa lipsa mijloacelor auxiliare, de înaltă tehnologie, în materie de diagnostic și tratament.
     Vreau să cred că această realitate a rezistat „tentațiilor” vremurilor în care trăim și că, în această parte a Europei, medicul curant rămâne în primul rând clinician și doar apoi utilizator al tehnologiei moderne care îi stă la dispoziție din plin. Vreau să cred, dar nu sunt foarte sigur. Pentru că pericolul își are originea în modul de educație. Iar educația începe de pe băncile facultății de medicină, ceea ce nu înseamnă că ea se termină în amfiteatru. Ba, mai mult, educația „școlară”, oricât de bună și completă ar fi ea, nu poate face față singură realității de zi cu zi din instituțiile medicale.
     Aș dori să cer iertare colegilor care citesc aceste rânduri pentru intenția de a mă reîntoarce la propriile mele studii medicale, din urmă cu zeci de ani. Una din marile șanse ale promoției mele a fost faptul că anatomia era predată de celebrul profesor Emil Repciuc, unul din marii anatomiști ai vremii. El fusese martorul modificărilor nomenclaturii anatomice (așa-numita nomina anatomica de Basel), care folosea, de exemplu, „scapulă” în loc de „omoplat”, „patelă” în loc de „rotulă”, „ventral” în loc de „anterior” și „caudal” în loc de „inferior”. „Franțuzisme”, numea dascălul meu vechile denumiri, neuitând să menționeze opinia sa, după care „francezii iubesc poezia mai mult decât anatomia”. Noi, studenții, fuseserăm imediat îndoctrinați și ne însușiserăm în totalitate noile denumiri. Inutil de a aminti că, imediat după primul contact cu clinica, în anul al treilea, toți acești termeni s-au șters definitiv din memoria noastră, pentru că asistenții noștri din spitale și policlinici foloseau doar vechea nomenclatură.
     Reîntorcându-mă la subiectul acestor rânduri și extrapolând exemplul de mai sus, doresc să reamintesc tuturor acelora dintre noi care se ocupă cu educația medicală că ea trebuie făcută în permanență, cu fiecare ocazie și în orice instituție spitalicească. Noțiunea de dascăl trebuie înțeleasă în sensul ei complet și adecvat. Reîntoarcerea la clinică nu trebuie însă să se facă în detrimentul acordării importanței cuvenite mijloacelor tehnologice fără de care medicina modernă nu poate vindeca.
     Unde se află pericolul? După părerea mea, dușmanul atitudinii clinice rezidă în ceea ce numim azi presiunea de producție, o noțiune împrumutată de pe continentul nord-american și a cărei definiție e permanenta dorință a conducătorilor intereselor medicinii moderne de a „produce” cât mai mult, în cât mai puțin timp și la un cost cât se poate de mic.
     Ca de obicei, mă voi folosi de un exemplu din țara mea. În ultimele decenii, în Israel, a sporit în mod considerabil numărul de policlinici de tratament al durerii cronice. Originea acestei evoluții extrem de necesare și favorabile a fost faptul că cetățeanul israelian a aflat că durerea cronică, chiar dacă nu ucide, transformă existența pacientului într-un trai jalnic, și de aici nevoia de unități medicale care să se ocupe eminamente de tratamentul durerii a crescut în mod considerabil. Mai mult, odată cu această nouă stare de lucruri a apărut și o nouă supraspecializare medicală, recunoscută de autorități, și anume medicina durerii. Rezultatul nu a întârziat să se facă simțit. Numărul pacienților care apelează la policlinicile de tratament al durerii crește în mod continuu, perioada de așteptare a unui consult de specialitate devine incredibil de lungă, săptămâni și chiar luni, pacienții sunt nemulțumiți, se plâng casei de asigurare, care, de frica pierderii „clienților”, face presiuni asupra medicilor de a spori numărul pacienților tratați pe unitatea de timp. De aici și până la miezul citatului de mai sus nu e decât un singur pas.
     Sunt convins că nimeni nu se așteaptă ca aceste rânduri să fie un panaceu pentru problema legată de atitudinea medicului față de pacientul său. Realitatea e foarte complicată, ea prezintă nenumărate variații geografice și etice și de aceea rezolvarea trebuie să vină din partea celor direct implicați. Dar, pentru că această situație e caracteristică mai tuturor țărilor dezvoltate din punct de vedere economic și posesoare ale unor mijloace tehnologice avansate și moderne, ea trebuie pusă pe tapet, discutată și analizată, cu scopul de a-i găsi soluția. Rosenthal și Verghese au făcut exact acest lucru. Ei au atras atenția asupra noii realități. Acum a venit rândul fiecăruia dintre noi de a acționa în direcția cuvenită. Iar mie nu-mi rămâne decât să urez succes confraților mei în această campanie importantă, dar deloc ușoară.
 
 

„Cea mai mare parte din ceea ce noi numim «activitate profesională» are loc departe de pacient, în birouri și în fața calculatorului.”
(David I. Rosenthal și Abraham Verghese, în NEJM, 2016)

 

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe