Newsflash

O campanie de importanță națională

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - iun. 1 2018
O campanie  de importanță națională
    Uneori, actele de colegialitate au relevanță la nivel național și merită elogiate. În urma experienței acumulate în mulți ani, pot spune că acțiunea demarată de studenții facultății de medicină este cea mai importantă dintre cele care au fost realizate în favoarea înțelegerii corecte și pentru promovarea unei atitudini corespunzătoare față de vaccinare. Este foarte important și faptul că tinerii s-au organizat și s-au comportat colegial, campania propusă de ei reprezentând un model de urmat în domeniu. Pentru că realitatea nu poate fi contestată, am să mă rezum în a prezenta cu ghilimelele de rigoare spusele colegilor mai tineri.
     „Numărul alarmant de mișcări și campanii în spațiul public care încearcă, sub pretextul informării, să inducă frica față de vaccinuri în rândul cetățenilor români a dus la o scădere drastică a ratei vaccinării. Considerând acest lucru inacceptabil, studenții la medicină au dorit să tragă un semnal de alarmă asupra situației precare în care se află rata de imunizare a populației. Vaccinarea ar trebui să fie o datorie civică, care asigură nu doar protecția individului imunizat, ci și a întregii populații. Eficiența campaniei a depins de contribuția tuturor actorilor în sănătate, aceasta aducând laolaltă studenți, medici și numeroși profesioniști, atât din domeniul medical, cât și din afara acestuia.”
    La campanie au participat studenți din ani diferiți. Astfel, colegii noștri mai tineri nu s-au gândit că există lucrări de control, colocvii și că sesiunea se apropie cu pași repezi, ci au ales să își aloce „timpul liber” pentru a fi parte la o acțiune în favoarea informării corecte a cetățenilor români. Bravo lor!
    „Campania «Vaccinează-te informat!» a pus în lumină ideea de colegialitate, aducând împreună grupuri de oameni din medii profesionale variate, care au dovedit că nicio barieră nu este de nestrămutat atunci când se urmărește binele comun și o ideologie ce are la bază un fundament solid și științific. Fiind un subiect de interes public, la baza reușitei activității noastre a stat construirea unei echipe cât mai variate, pentru a putea cuprinde un public-țintă foarte variat. Am avut ocazia de a colabora cu personalități ale medicinei zilelor noastre, persoane din domeniul mass-media, instituții ale statului, studenți și activiști din mediul online. Activitatea noastră s-a conturat foarte armonios într-o campanie cu care ne-am mândrit cu toții și despre care credem că și-a atins scopul urmărit. Îmi place să cred că succesul pe termen lung al oricărui proiect poate fi cuantificat prin capacitatea acestuia de a aduce împreună oameni, energii și idei, pentru că doar așa putem aduce o schimbare în bine”, a declarat unul dintre principalii promotori ai campaniei, student în anul IV, coleg mai tânăr și fost student al meu cu care mă mândresc.
     „Campania noastră a început spontan. Îmi amintesc foarte clar momentul în care am decis să pornim mișcarea. Un coleg, student la Brașov, a observat în mijlocul orașului un banner cu un mesaj antivaccinare. Atunci am fost cu toții de acord că trebuie să acționăm. Am început la nivel de studenți, câțiva dintre noi realizând materiale grafice bazate pe studii științifice, menite să contracareze mesajele de dezinformare răspândite în mass-media. Am avut de la început susținerea profesorilor noștri și a unor personalități din domeniul medical, care au oferit credibilitate suplimentară campaniei. La scurt timp, Administrația Prezidențială și-a oferit sprijinul în inițiativa noastră. Echipa campaniei a crescut astfel, ajungând la dimensiuni nesperate la început. Privind înapoi, este incredibil cum totul a pornit de la o idee, o scânteie, crescând încet, aducând oamenii aproape și adunând forțe din toate colțurile, până a devenit capabilă de a face într-adevăr o schimbare.” Tânărul medicinist, coleg de generație cu președintele Federației Asociațiilor Studenților în Medicină din România (FASMR), vorbește despre reacția față de negativ, despre implicarea civică și medicală pe care am prețuit-o de la început.
    „Campania «Vaccinează-te informat!» a fost cel mai important proiect al FASMR și continuă să tragă un semnal de alarmă cu privire la o problemă sensibilă de sănătate publică. Poate pare greu de imaginat cum o campanie de informare este un exemplu de colegialitate, însă atunci când am început campania, la începutul anului 2018, eram o echipă nouă și neexperimentată, într-un sistem din care nu înțelegeam foarte multe. Inițial am fost câțiva oameni cu o idee comună, care au început să învețe și să construiască împreună. De acolo, muncind la campanie și împărțind principii și idei, echipa s-a extins considerabil și a dezvoltat capacitatea de a lucra într-o sinergie perfectă. Această colegialitate este una dintre cele mai de preț experiențe din cadrul campaniei, fiind un pilon important pentru viață și pentru viitoarea noastră carieră medicală.”
    Mi-am amintit astfel de vizita tinerilor cu ocazia realizării unui mic videoclip, la optimismul pe care ei mi l-au dat în timp ce vorbeam. Mesajul a fost construit pe baza unor întrebări și răspunsuri, dar, deși mi-au trimis întrebările înainte de a veni, nu am avut timp să le citesc (programul meu de lucru zilnic variază între 8 și 14 ore la birou, care se continuă și acasă). Prin urmare, totul a fost spontan. Inițial mi-a fost teamă că nu voi reuși să fac față așteptărilor lor, iar aceasta ar fi fost foarte necăjitor pentru mine. Să dezamăgesc viitorii colegi este, în opinia mea, de nepermis. Însă, cu toate că eram foarte obosit și îngândurat, prezența lor mi-a dat tăria de care aveam nevoie. Sigur că înainte de interviu m-am rugat să reușesc să exprim ceea ce este corect și util campaniei lor, o campanie pro-informare corectă, o campanie pro-România.
    „Campania «Vaccinează-te informat!» ne-a dovedit încă o dată că o inițiativă de o asemenea anvergură se poate contura din viziunea comună a câtorva persoane prin intermediul spiritului de colegialitate și înțelegere. Acestea au stat la baza formării unei echipe dedicate, capabilă să atragă în aceeași măsură personalități din sistemul medical românesc, studenți, instituții și cetățeni de pretutindeni. În afara acestor oameni, un aport semnificativ în demararea acestui proiect a fost adus prin sprijinul acordat de studenții străini și de Federația internațională a asociațiilor studenților la medicină (IFMSA). Prin intermediul programelor sale internaționale am reușit să conturăm o campanie care să atingă un grup-țintă cât mai numeros și ale cărei rezultate să fie nu doar vizibile, ci și măsurabile pe termen lung. Pot spune, așadar, cu încredere: ceea ce am realizat prin această campanie însemnă pentru noi atât un succes din punct de vedere medical, cât și o dovadă clară a ideii de colegialitate. Pe toată perioada muncii noastre am colaborat în vederea obținerii unor rezultate de cea mai bună calitate!” Acestea sunt cuvintele unui coleg aflat în primul an de studiu, însă toți colegii care au participat la proiect ar merita să fie prezentați și prețuiți. Sunt colegii de care avem nevoie și sunt acțiunile care trebuie prețuite și susținute, fără rezervă.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe