"> Omul care vorbeşte singur e urcat pe scenă de o echipă de medicinişti - Viața Medicală
Newsflash

Omul care vorbeşte singur e urcat pe scenă de o echipă de medicinişti

de Dr. Sorina VASILE - iun. 24 2011
Omul care vorbeşte singur e urcat pe scenă de o echipă de medicinişti

Studenţii se joacă cu teatrul absurd din piesa lui Matei Vişniec. Despre manipulare, medicină şi consumerism (...)
  

   Joi, pe la miezul nopţii, doi studenţi la medicină – Bogdan şi fratele lui geamăn, Dragoş (de care e aproape imposibil să-l deosebeşti) – s-au furişat în parcul Politehnicii şi au râcâit scoarţa unui copac mare şi bătrân. A mers lejer, în cinci minute au decojit exact cât aveau nevoie. A doua zi au uscat coaja de lemn la soare, au adunat câteva braţe de crengi verzi din parcul Operei şi au montat împreună un copac pe scena din „Preoteasa“ – Casa Studenţilor, unde se joacă teatru în seara asta.
   Sala e întunecată ca un dulap de haine, aşa că abia vezi că lângă copac e prinsă în şuruburi o bancă de lemn. În partea cealaltă a scenei e o masă cu ceainic şi scaune vechi cu spătar care parcă sunt scoase dintr-o cafenea veche franţuzească. La intrare poţi cere un bilet din teancul gri pe care scrie mare, cu alb: „omul care vorbeşte singur de Matei Vişniec“. Jos e o siglă cu două măşti care acoperă parţial un caduceu.
   Unul din gemeni e îmbrăcat în halat alb, iar celălalt într-un costum negru cu pălărie. Se ascund repede înainte de spectacol. Dintr-un colţ al sălii, se aude în surdină melodia lui Yann Tiersen, Le valse d’Amelie, de pe coloana sonoră a unui film franţuzesc – Le fabuleux destin d’Amelie Poulain. Se stinge şi dâra de lumină prin care vedeai scena. E linişte.
 
   Teatrul lui Juju şi Şerban

   Juju, adică Ioana (a primit porecla de la lucrările practice de anatomie, când a venit cu un halat brodat cu „Juju“), e anul II şi e din Brăila. Acolo era actriţă la trupa de teatru din liceu şi îi plăcea aşa de mult să joace, că s-a gândit serios să dea la UNATC. I-a trecut repede dorinţa pentru că: „teatrul îl poţi face în timpul liber, dar medicina nu“. Când a venit la sediul Societăţii Studenţilor în Medicină din Bucureşti, a aflat că facultatea nu are trupă de teatru şi s-a apucat să facă una.
   Aşa l-a întâlnit pe Şerban, boboc la Medicină, care voia şi el să facă trupă de teatru. Şerban face teatru din clasa a IX-a, are experienţă în organizare – în liceu a pus pe picioare un festival de teatru-concurs pentru tineri, ID Fest (Ingenious Drama Festival) – şi a ţinut training-uri despre dramaturgie pentru cei înscrişi la festival.
   Au anunţat pe toate reţelele de socializare că vor studenţi la medicină cărora le place teatrul, ca să-şi facă trupă. După ce s-au înscris cam 25 de oameni, Şerban şi-a rugat prietenii studenţi la UNATC să-i selecteze pe cei mai talentaţi dintre ei. Acum sunt zece oameni, iar trupa se numeşte M.D. Drama (Medical Doctor Drama).
   După selecţie, au urmat luni întregi de repetiţii, exerciţii de dicţie cu creionul în gură, pantomimă şi mişcare scenică. Şerban a regizat
piesa şi a ţinut permanent legătura cu studenţii de la UNATC pentru feedback profesionist.

   Fluturele se aşază pe ţigara mea

   Azi, sala e plină de studenţi – unii şi-au adus şi părinţii. Cei din primul rând luminează pereţii încăperii cu blitzurile orbitoare ale aparatelor de fotografiat.
   Pe scenă, o fată se uită prin fereastră la iubitul ei cu care nu a vorbit niciodată. Îl urmăreşte de zece ani şi crede că îi poate controla orice mişcare. Povesteşte prietenelor ei cum băiatul se mişcă doar la semnele ei. Îşi ţine respiraţia, masează umărul, şterge ochelarii. Roteşte mâna, ca băiatul să-şi arunce chibritul. Una din prietenele de pe scenă observă că băiatul vorbeşte singur şi îi spune: „Poate că-ţi spune cuvinte de amor. Poate că ratezi o mare dragoste“.
   Câteva minute mai târziu, băiatul îi zice unui prieten cum poate controla fiecare mişcare a fetei. Când îşi aruncă chibritul, fata se opreşte din rotit mâna. Pleacă după ce îşi termină ţigara şi lasă privirea în podea când prietenul îi spune: „A închis fereastra. (...) Poate că ratezi o mare iubire“.
  Povestea fetei şi a băiatului este întreruptă odată la câteva minute de scene-manifest care nu sunt prezente în piesa originală a lui Vişniec. Actorii încremenesc, iar câteva fete se ridică din sală şi încep să strige: „Karl Marx e un geniu!“, „McDonald’s!“, „Tu cu cine faci banking?“.
   În altă pauză se aude vocea răguşită a unui bărbat (o înregistrare a lui Vişniec): „E o zi când fluturele vine şi mi se aşază pe ţigara aprinsă. Eu îl privesc uluit cum se face scrum. Îmi dau seama că este vorba de o sinucidere cu substrat politic, dar nu înţeleg de ce a ales tocmai ţigara mea“.
   Ultima intervenţie care opreşte piesa e a gemenilor. Dragoş joacă rolul unui doctor impostor – din acela, cum spune fratele lui, „care păcăleşte oamenii prin bioenergie sau alte tratamente alternative fără niciun folos“.
   Bogdan, îmbrăcat la costum, trece prin parc să se întâlnească cu cineva, dar e prins de fratele său – doctorul cel rău – şi este hipnotizat. Impostorul încearcă să îi fure banii, dinţii şi portofelul. Când omul în halat alb pleacă, Bogdan rămâne în transă pe un scaun mimat. Face pantomimă.
 
   Ce-i cu piesa asta?
 
   La sfârşitul spectacolului, actorii şi spectatorii disecă înţelesurile piesei: „Sper că v-aţi dat seama că întreaga piesă e despre manipulare, nu?“, întreabă unul din actori. Sala scoate un da prelung.
   Dragoş strigă: „Pacientul îl duce pe doctor în braţe şi nu invers!“.
   Juju îmi explică mai încolo, pe un ton dulce: „Fiecare are senzaţia că îl poate controla pe celălalt, dar de fapt toţi sunt dintr-o rutină amestecată cu dragoste“.
   Şerban râde: „Ne învârtim toţi în jurul Pământului, devenind într-un sens nonsens contrasensul dublurii – încercând în perpendicularitatea perpendicularei ca să ne învârtim în jurul aceluiaşi ax“.
   Matei Vişniec a fugit din România în 1987 şi acum e jurnalist în Franţa, la RFI (Radio France Internationale). În Franţa, este al doilea dramaturg român care se impune în lumea selectă şi conservatoare a teatrului francez, după Eugen Ionescu. În România, e unul din cei mai jucaţi autori după ’89. Acum câteva luni, explica într-un interviu sensul pieselor sale: „Nu scriu ca să îi deprim pe oameni, scriu pentru ca ei să gândească, să găsească soluţii personale sau colective“.
 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe