La 1 ianuarie 2011 intra în vigoare Legea nr. 263/ 2010 privind sistemul unitar de pensii publice. O analiză a prevederilor referitoare la pensiile de boală sau invaliditate şi la efectele pe care acestea le-au produs în anul ce-a trecut, dar şi câteva sugestii pentru îmbunătăţirea sistemului, în articolul dnei dr. Ioana Soare.

 "> Pensiile de invaliditate în România - 2011 - Viața Medicală

Pensiile de invaliditate în România - 2011

de Dr. Ioana SOARE - mar. 7 2012
Pensiile de invaliditate în România - 2011

La 1 ianuarie 2011 intra în vigoare Legea nr. 263/ 2010 privind sistemul unitar de pensii publice. O analiză a prevederilor referitoare la pensiile de boală sau invaliditate şi la efectele pe care acestea le-au produs în anul ce-a trecut, dar şi câteva sugestii pentru îmbunătăţirea sistemului, în articolul dnei dr. Ioana Soare.

 

   La 1 ianuarie 2011 a început aplicarea Legii nr. 263/decembrie 2010, noua lege a pensiilor. Pensia de boală/invaliditate se acordă numai persoanelor care au lucrat şi au plătit la fondul de pensii/asigurări sociale, cu excepţia pacienţilor cu boli profesionale, sechele după accidente de muncă, SIDA, schizofrenie sau cancer. Pensia variază în funcţie de anii lucraţi şi de salariul obţinut.
   Legea nr. 263 a produs multe nelămuriri şi nemulţumiri. De exemplu, un pacient de 52 ani, cu diabet zaharat insulino-dependent, cu insuficienţă renală pentru care este tratat cu dializă cronică, nu se poate pensiona de boală dacă nu a lucrat cel puţin 22 de ani. Dar un om sănătos se poate pensiona la 65 ani, cu 15 ani vechime în muncă. Cum îl ajută societatea pe acel pacient diabetic, care a lucrat şi cotizat 18 ani? Le plângem de milă celor infectaţi cu HIV şi putem să-i pensionăm cu o zi lucrată. Dar cei cu tuberculoză nu mai au acest drept, în condiţiile în care România este în continuare pe primul loc în Europa ca incidenţă a tuberculozei (şi ca număr de fumători).
   Ce-i drept, a scăzut foarte mult numărul pacienţilor care au cerut pensionarea de invaliditate, din cauză că nu au destui ani vechime în muncă. Au dispărut şi miile de cereri de pensie de invaliditate din străinătate, restante din 2005. La nivelul Bucureştiului, remarcăm o scădere cu aproape 28,6% a cazurilor noi de pensionare de boală, faţă de 2010 (3.251 faţă de 4.556). Se observă o creştere de 11% a numărului cazurilor grave, pacienţi pensionaţi cu gradul I. A scăzut cu 24% numărul pacienţilor care nu puteau să lucreze deloc (capacitatea de muncă total pierdută), pensionaţi cu gradul II. A scăzut cu 22% numărul pacienţilor care nu puteau să lucreze decât patru ore (capacitatea de muncă jumătate pierdută), pensionaţi cu gradul III. Atragem atenţia că foarte mulţi oameni bolnavi lucrează încă, ceea ce nu este neapărat un lucru rău, dar îi expune la complicaţii ale afecţiunilor deja prezente. Dovada este faptul că vin mulţi pacienţi să se pensioneze în ultimele stadii de boală, cu o speranţă de viaţă de câteva luni. 11,5% din cei pensionaţi au decedat înainte să primească prima pensie.
   A crescut foarte mult numărul cazurilor de cancer, fiind prima cauză de invaliditate în Bucureşti, urmată de bolile neurologice (în special hernii de disc, operate la pacienţi între 18 şi 30 ani!), boli psihice şi boli cardiovasculare. Această tendinţă se menţine din 2007 încoace.
  Tragem un semnal de alarmă – în toate ţările dezvoltate ale Europei, pe primul loc la pensionare sunt bolile musculo-articulare. Suntem prima ţară în Europa ca incidenţă a cancerului, de plămân la bărbat şi de sân la femeie. În SUA s-a obţinut o scădere constantă a incidenţei şi deceselor din 1990 încoace, prin programe de depistare precoce şi tratament rapid. Această situaţie în România datează de câţiva ani şi se va înrăutăţi dacă nu vom lua măsuri drastice contra fumatului, consumului de alcool şi chimicalelor din alimentaţie. Ar trebui să se înfiinţeze magazine speciale pentru ţigări şi alcool, asa cum sunt în multe ţări civilizate. Nu ca la noi, unde se pot cumpăra la orice benzinărie, supermarket, chioşc de pe stradă, chiar lângă şcoli. Statului român nu îi convine să scadă consumul de tutun şi alcool, pentru că astfel scad taxele care intră direct la bugetul de stat. Dar creşterea cheltuielilor de sănătate generate de consumul de tutun şi alcool, mult mai mare decât aceste taxe, nu a fost observată de niciun economist? Dar grija pentru sănătatea cetăţenilor unde este? 30% din bărbaţii acestei ţări, o mare parte a forţei de muncă, sunt principalii consumatori, fapt care creşte direct numărul de îmbolnăviri/incidenţa afecţiunilor grave – cancer, ciroză. Există legi în privinţa fumatului la locul de muncă şi în spaţii publice (restaurante), dar nu se aplică. România este a patra ţară din lume ca număr de fumători. Medicii ar trebui să fie primii care renunţă la ţigări. Vedem încă medici care fumează în cabinet, iar la orice conferinţă sau congres colegii se înghesuie în pauze să fumeze. Ce exemplu dăm pacienţilor? Ce grijă avem de sănătatea noastră? Şi aşa avem prea mult stres cu toată legislaţia care se schimbă de la an la an şi cu condiţiile de viaţă. Din păcate, noi, medicii de expertiză medicală, vedem şi foarte mulţi colegi medici afectaţi de cancer, pe lângă accidentele vasculare, care ar trebui sa fie declarate boală profesională. Colegiul Medicilor din Marea Britanie a făcut, din proprie iniţiativă, în urmă cu câţiva ani, statistici privind relaţia dintre sănătatea medicilor şi fumat. Poate ar fi bine ca şi Colegiul Medicilor din România să facă astfel de studii.
   Nu există o comunicare între Ministerul Muncii şi cel al Sănătăţii, între Casa de Pensii şi Casa de Asigurări de Sănătate, de aceea nu există încă statistici referitoare la impactul economic al cazurilor de îmbolnăviri prin boli cronice, prevenibile.
   Conform paginii de internet a Ministerului Muncii, faţă de cei 903.000 în 2010, în decembrie 2011 avem 822.900 de pensionari de boală înregistraţi la casele de pensii, deci o scădere de 8,84%, efectiv, cu 80.100 mai puţini pensionari de invaliditate.
  Care ar putea fi cauza acestei schimbări majore? Aceste date ar putea fi accesibile oricăruia din doctorii implicaţi, în acest secol al tehnologiei, prin implementarea unui simplu program de evidenţă a dosarelor. Mulţi pacienţi au murit. S-ar putea lua în considerare şi cei trecuţi la pensie de limită de vârstă. Să zicem că nu suntem singurii în Europa care nu s-au organizat, dar noi, cel puţin, nu ne permitem să pierdem mulţi bani din neglijenţă. Adevărul este că programul de informatizare al casei de pensii, plătit de Banca Mondială, a demarat în 2000. În 2007, computerele sosiseră în cabinetele de expertiză medicală. Programul există, gata încă din septembrie 2007, dar nu este aplicat nici azi la nivel naţional. Şi încă nu s-a făcut complet ordine! Sunt foarte mulţi pensionari decedaţi, transferaţi dar raportaţi/număraţi în continuare. Câţi şi cum, sperăm că vom afla când vom primi evidenţa completă, în decembrie 2012.
   Pensia/ajutorul de handicap se acordă oricărei persoane care are o boală dobândită până la angajare, deci în copilărie, sau pacienţilor cu boli grave. Acest ajutor este o sumă fixă. Mulţi fac confuzie între cele două forme de prestaţii sociale, pensia de boală şi ajutorul de handicap. Tot pe pagina web a Ministerului Muncii găsim şi date privind situaţia celor cu handicap – în septembrie 2011 erau în evidenţă 688.199 de persoane, 23.019 cu probleme auditive şi 113.130 cu probleme de vedere. Aproximativ 60.000 sunt copii şi 17.155 sunt persoane instituţionalizate. Din restul de 601.044 de persoane, doar 27.654 lucrează.
  În funcţie de grupa de vârstă, cei mai afectaţi sunt între 55 şi 65 de ani, suprapunându-se perfect peste perioada de apariţie a bolilor cronice din populaţia generală. Se mai remarcă o creştere cu aproximativ 30% a numărului de persoane cu handicap între 2006 şi 2010.
   În continuare, Ministerul Muncii acordă ajutoare de handicap indiferent de veniturile persoanei. De vreme ce acest ajutor financiar are o justificare pe bază de necesitate, ar fi, probabil, preferabil să se adopte modelul australian, respectiv ca acest ajutor să fie acordat doar persoanelor cu venituri lunare mai mici de 2.000 lei, de exemplu. În condiţiile socioeconomice de faţă, o astfel de persoană este capabilă să plătească pentru îngrijiri fără a-şi schimba drastic stilul de viaţă şi nivelul de confort.
   Revenind la Legea 263, sunt mulţi pacienţi care primesc atât ajutor de handicap, cât şi pensie de invaliditate. Mi se pare mult mai eficient din punct de vedere financiar ca ajutoarele să fie adaptate, pentru a se completa doar în cazul pacienţilor bolnavi din copilărie şi, mai ales, pentru a complementa nevoile individului. De asemenea, în cazul ajutoarelor de handicap s-ar putea împrumuta modelul folosit deja de majoritatea ţărilor UE, de a le acorda doar pentru bolile dobândite până la 18 ani. Alţi pacienţi cu boli grave au dreptul la alte prestaţii sociale, acordate şi la noi în ţară, cum ar fi îngrijirea la domiciliu.
   Prin Programul naţional de evaluare a sănătăţii populaţiei, în urma evaluării riscurilor, au fost identificate 4.114.969 de persoane cu risc de îmbolnăvire, reprezentând 37% din persoanele evaluate. Deci 4.114.969 de persoane au risc de îmbolnăvire, avem foarte mulţi bolnavi care lucrează şi ce observăm? – avem doar 822.900 de pensionari de boală.

   Concluzii

   1. Se impune o nouă concepţie în adoptarea unor noi criterii pentru pensionarea de boală sau pentru acordarea ajutorului de handicap, criterii medico-sociale. Fiecare pacient trebuie evaluat în cadrul locului său de muncă şi al mediului de viaţă – de exemplu, un profesor care a suferit un infarct miocardic va merge repede înapoi la şcoală, pentru că are muncă fizică uşoară, în mediu protejat, pe când un măturător cu aceeaşi afecţiune, care lucrează în ture de noapte, în frig, muncă fizică medie, se va pensiona de invaliditate.
   2. Rugăm să se permită pensionarea tuturor pacienţilor care au lucrat mai mult de 15 ani, dacă au boli care nu le permit să lucreze nici măcar jumătate de normă.
   3. Este necesată informatizarea sistemului de pensii şi de ajutoare pentru persoanele cu handicap, cu o statistică efectuată transparent. Nu este normal să ai o diferenţă de 80.100 de cazuri şi să nu o faci publică, cu scuzele de rigoare.
   4. Medicii din reţeaua sanitară nu cunosc legislaţia de protecţie socială şi nu ştiu să îndrume pacientul. Ei lucrează fără să ştie ce semnează. Este imperios necesar ca fiecare student la medicină să facă măcar o lună pregătire obligatorie în domeniul legislaţiei de acordare a concediului medical, pensiei de invaliditate, ajutorului de handicap etc. Propunem să se introducă medicina de asigurări/ expertiza medicală ca modul obligatoriu în anul VI la facultăţile de Medicină.
   5. Medicii din reţeaua sanitară nu au un model-tip de scrisoare medicală, pentru fiecare specialitate. Astfel, pacienţii vin, de exemplu, cu examene oftalmologice incomplete, fără a se nota acuitatea vizuală, tensiunea oculară, diagnosticele sunt scurte şi incomplete – de exemplu DZ tip II, fără a fi specificate complicaţiile, dacă este echilibrat sau nu, pacienţii cu epilepsie sau cu crize de angină pectorală nu au menţionată frecvenţa crizelor etc.
   6. Statul încurajează în continuare consumul de alcool şi tutun. Trebuie legiferată comercializarea acestor produse în magazine separate.  
   7. Se pot face în continuare economii – prin acordarea unui singur tip de ajutor social, prin informatizarea sistemului de acordare de prestaţii sociale, prin aprobarea unor noi criterii medico-sociale, prin crearea unor comisii unice pentru pensii de boală şi ajutoare de handicap, prin abordarea unui plafon de venituri peste care nu se mai acordă ajutor social şi, nu în ultimul rând, prin reducerea nivelului de îmbolnăvire al populaţiei, prin măsuri de educaţie şi profilactice.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe