Registrul
naţional de boli cardiovasculare. În Monitorul Oficial nr. 873 din 20
decembrie 2012, a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.293 din 18
decembrie 2012 privind înfiinţarea şi funcţionarea Registrului naţional de boli
cardiovasculare. De asemenea, prin centralizarea datelor aferente
Subprogramului de tratament invaziv al infarctului miocardic acut, se
constituie şi Registrul naţional de tratament invaziv al infarctului miocardic
acut, parte integrantă a Registrului naţional de boli cardiovasculare.
Actul normativ se adresează cu precădere
unităţilor care derulează Programul naţional de boli cardiovasculare, inclusiv
cele aparţinând ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii,
precum şi medicilor de specialitate care îşi desfăşoară activitatea în cadrul
acestora şi care sunt obligaţi să raporteze datele în Registrul naţional de
boli cardiovasculare. Astfel, datele aferente Subprogramului de tratament
invaziv al infarctului miocardic acut trebuie transmise începând cu 20
decembrie 2012, iar celelalte date din cadrul Programului naţional de boli
cardiovasculare vor fi transmise imediat ce programul informatic va permite
transmiterea şi centralizarea datelor respective.
Coordonarea ştiinţifică a Registrului naţional
de tratament invaziv al infarctului miocardic acut este asigurată de Comisia de
cardiologie a Ministerului Sănătăţii, care colaborează cu Societatea Română de
Cardiologie, iar coordonarea tehnică la nivel naţional este asigurată de
Spitalul Universitar de Urgenţă Bucureşti (SUUB). În acest sens, SUUB răspunde
de realizarea, implementarea şi managementul Registrului, îndeplinind următoarele
atribuţii: • administrează componentele hardware şi software alocate şi baza de
date a Registrului • coordonează şi organizează colectarea datelor la nivel naţional
• coordonează, monitorizează şi evaluează la nivel naţional modul în care se
realizează raportarea datelor de către unităţile care derulează Subprogramul de
tratament invaziv al infarctului miocardic acut • analizează trimestrial
stadiul raportării datelor de către unităţile care derulează Subprogramul şi
transmite această analiză Ministerului Sănătăţii în primele cinci zile lucrătoare
ale lunii următoare perioadei pentru care se face raportarea • calculează
indicatorii de evaluare specifici Subprogramului • transmite Ministerului Sănătăţii,
trimestrial, anual şi ori de câte ori este nevoie, indicatorii realizaţi în
cadrul Subprogramului, centralizaţi la nivel naţional.
Raportarea de către unităţile sanitare va fi
efectuată lunar, până la data de 15 a lunii următoare celei pentru care se face
raportarea, iar indicatorii realizaţi în cadrul Subprogramului, precum şi
analiza stadiului raportării se publică pe site-ul Ministerului Sănătăţii, la
adresa www.ms.ro, în termen de cinci
zile lucrătoare de la data transmiterii acestora de către SUUB.
Unităţile de
supraveghere şi tratament avansat al pacienţilor cardiaci critici. Prin Ordinul
ministrului sănătăţii nr. 1.322 din 20 decembrie 2012, publicat în Monitorul
Oficial nr. 879 din 21 decembrie 2012, a fost aprobat Regulamentul de
organizare şi funcţionare a unităţilor de supraveghere şi tratament avansat al
pacienţilor cardiaci critici din unităţile sanitare cu paturi. Actul normativ
se aplică unităţilor sanitare din reţeaua Ministerului Sănătăţii, din reţeaua
ministerelor şi instituţiilor cu reţea sanitară proprie, unităţilor al căror
management a fost transferat autorităţilor publice locale, dar şi unităţilor
sanitare private.
Prin definiţia unităţii de supraveghere şi
tratament avansat al pacienţilor cardiaci critici (USTACC) se înţelege acel
compartiment care îndeplineşte criteriile de spaţiu, dotare tehnică şi de
personal pregătit pentru îngrijirea pacienţilor cardiovasculari critici, adică
a pacienţilor cu o afecţiune cardiovasculară care a debutat brusc sau a celor
cunoscuţi cu afecţiune cardiovasculară cronică a cărei evoluţie se agravează
brusc şi a cărei evoluţie imediată poate conduce la deces sau la o disfuncţie
cardiovasculară şi/sau multiorganică severă.
USTACC sunt echivalate cu unităţi de terapie
intensivă de categoria a doua şi sunt obligate să încheie protocoale de
colaborare cu secţia de anestezie şi terapie intensivă (ATI) a spitalului, care
să asigure îngrijirea intensivă a pacienţilor în situaţia în care suferinţa
acestora se agravează, necesitând suport ventilator avansat, suport hemodinamic
avansat şi/sau epurare renală sau hepatică ori dacă dezvoltă o suferinţă
organică multiplă.
Numărul paturilor din USTACC este cuprins
între patru şi 16, dar nu mai puţin de 8% din numărul total al paturilor secţiei/secţiilor
de cardiologie din spital; în unităţile sanitare incluse în programul de
tratament intervenţional al infarctului miocardic, acest număr poate fi mai
mare, adaptat la numărul pacienţilor trataţi prin program.
Atribuţiile principale ale medicului
coordonator al USTACC sunt: • coordonarea întregii activităţi a USTACC din
punct de vedere medical, administrativ şi educaţional • decizia asupra modului
de triaj al pacienţilor trimişi către USTACC sau internaţi în USTACC • întocmirea
pentru medicii USTACC a programului de activitate, în vederea asigurării
continuităţii asistenţei medicale • verificarea stării tehnice a aparaturii
existente în dotarea USTACC şi întocmirea referatelor de necesitate privitoare
la medicamentele, materialele, dispozitivele medicale, aparatura necesară
USTACC, precum şi cu privire la întreţinerea şi repararea acestora • elaborarea,
adoptarea şi actualizarea protocoalelor şi procedurilor terapeutice specifice •
asigurarea calităţii actului medical din USTACC • evaluarea anuală pentru
personalul din USTACC • evidenţa la zi a datelor statistice referitoare la
activitatea USTACC, în conformitate cu formularele de raportare a activităţii
USTACC.
Recomandăm
persoanelor interesate lecturarea cu atenţie şi integrală a actului normativ,
pentru a aprofunda dispoziţiile privitoare la: • patologia cardiovasculară care
poate fi internată în USTACC • caracteristicile structurale, arhitecturale şi
tehnice ale USTACC • dotarea minimă cu echipamente şi aparatură medicală a
USTACC • normativul minimal referitor la categoriile de personal din USTACC şi
evaluarea USTACC.