Newsflash

Perle dezamăgitoare

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - iul. 14 2017
Perle dezamăgitoare
     Ne pregătim să tragem linie după un nou an universitar. Este o perioadă cu destul de mult stres (negativ) atâta vreme cât continui să privesc studenții precum viitorii noștri colegi și nu-mi pot stăpâni dorința de a pune în catalog numai note de zece. Aș dori să văd nu doar că noțiunile sunt înțelese și aplicate, ci și că modul în care sunt tratate subiectele la examen demonstrează responsabilitate, dorință clară de autoperfecționare și dezvoltare pe tărâmul medical, chiar și colegialitate.
     Nu sunt de acord cu evaluarea activității unui student doar prin „grile”. Sunt multe contraargumente în privința utilizării acestui sistem de evaluare, preluat din Occident. Acest tip de examinare permite evaluarea unor aspecte și se poate utiliza complementar altor variante (examenul scris, cu subiecte la care viitorii colegi să demonstreze că se pot exprima clar, fără echivoc și discuția directă, „examenul oral”).
     Până în urmă cu doi ani am realizat evaluarea prin toate cele trei metode. Cu nemulțumire de sine recunosc că am renunțat la examenul oral nu din cauza oboselii fizice, ci pentru că examenul se transforma într-un microcurs, iar oboseala intra în zona sufletească din cauza durerii provocate de lipsa răspunsurilor de la cei evaluați, chiar și atunci când întrebările nu erau complicate. După zeci sau sute de ore de discuții am constatat că mesajul nu era recepționat. Nu am inventat eu acest sistem de examinare. Și în acest caz am avut profesori de la care am învățat. Mesele rotunde din ziua examenului organizate de domnii profesori Teodorescu-Exarcu (la fiziopatologie) sau Leonida Gherasim (la medicină internă) sunt între momentele memorabile. În aceste examene (din care ieșeai „stors”) treceai prin toată materia, înțelegeai și ceea ce părea neînțeles și în mod cert lucrurile legate de materia respectivă nu dispăreau în a treia zi, ci se mențineau ani și ani.
     Cu ajutorul profesorilor noștri am înțeles și mai bine importanța discuțiilor, importanța sesiunilor de întrebări și răspunsuri organizate într-un sistem în care participă toată grupa. Acesta este unul din mesajele pe care încerc să îl transmit (aparent fără succes) viitorilor colegi. Nu aștept să vină ziua examenului, ci încă din primele întâlniri îi îndemn să uite pseudoconcurența și să lucreze împreună, să formeze mici grupe de studiu.
     Revenind la „grile”, studenții nu vor să înțeleagă cât de important ar fi să exerseze modul de învățare confecționând personal astfel de întrebări și punându-le în discuție, colegial. Le-ar fi de ajutor nu doar la examen, ci și complementar modului propriu de învățătură. Le-ar fi de ajutor pe parcursul facultății, dar și la examenul de rezidențiat. Dar ei vor să rămână școlari, în ciuda noastră. Apoi vine momentul examinării și, dacă nu le spui cheia exactă, erorile sunt multe și mari. Ca atare, la examenul final le-am spus exact: „Aveți cinci variante de răspuns din care trebuie să alegeți un singur răspuns, răspunsul corect”. Cu toate acestea, unii au pus două, trei, patru sau chiar și toate cele cinci variante de răspuns. Cum să punctezi așa ceva? Iar serile trecute am corectat o teză în care la răspunsul 25 nu a fost aleasă o variantă, ci s-a scris următorul text „nu am nici cea mai vagă idee”. Să nu se aștepte cititorul să fi fost vorba de cine știe ce fantasmagorie sau cine știe ce chițibuș de procent sau cifră fără sens (din păcate la examene sunt și „grile” care nu verifică nimic în afară de o eventuală capacitate de a învăța pe de rost). Nici pomeneală de fantasmagorie! Era vorba despre intradermoreacția cu tuberculină, subiect discutat și în semestrul I, într-o țară în care tuberculoza este încă endemică. Dacă nu ar fi de plâns, ar fi de râs.
     Majoritatea studenților se plâng că „nu am avut timp destul”. Ai putea înțelege că un student examinat scrie pe scurt, face prescurtări, listează noțiuni, nu are timp să scrie mai mult dacă ar scrie două–patru pagini la un subiect. Dar atunci când scrie mai puțin de o pagină cum să mai existe nemulțumiri legate de timp? Totul este organizat colegial și bine cunoscut de studenți încă din primul curs, apoi pe aproape tot parcursul anului. Dacă durata de timp ar fi mai mare, ar duce la câteva elemente de necolegialitate: ar fi timp pentru suflat, vorbit pe îndelete („la cască”), copiat, iar toate acestea ar reprezenta acte de necolegialitate pentru studenții care învață. În fiecare an urmăresc modul în care studenții scriu pentru a adapta examenul în funcție de cum ar fi mai bine pentru ei. Într-un an însă, am făcut un mic „experiment”. Cu zece minute înainte de încheierea timpului de examen i-am rugat pe studenți să tragă o linie sub ultimul rând scris. Când am corectat tezele, m-am uitat să văd cât s-a mai scris în ultimele zece minute și în multe cazuri am citit două–cinci rânduri suplimentare, foarte rar o jumătate de pagină sau un pic mai mult decât atât. Un student care învață bine, din timp, care se organizează în așa mod încât în sesiune să aibă cel puțin o zi pentru a repeta (preferabil două zile), are timp să trateze toate subiectele foarte bine, dar și să recitească teza pentru o ultimă evaluare înainte de a o preda.
     Studenții continuă, eronat, să numească subiectele pe care trebuie să le trateze drept „subiecte de sinteză”. În ciuda faptului că este evident că nu este adevărat, în ciuda explicațiilor pe care le primesc (repetat), nu doar că le consideră așa, dar spun și colegilor mai mici că sunt dificile, că implică efort extenuant, derutându-i necolegial. În funcție de ceea ce trag la sorți, sunt și unele subiecte pe care le-ar putea trata ca subiecte de sinteză. Iar eu, dacă aș citi așa ceva m-aș bucura mult și aș considera că evaluez teza unui viitor coleg și nu a unui student care procedează școlărește. Iată spre exemplu un tip de subiect: „Genul Streptococcus, factori de patogenitate și principalele afecțiuni produse”. Având în vedere că de vreo patru-cinci ani nu am mai avut ocazia să citesc teze foarte bune, nu prea mă mai aștept la astfel de prezentări și mă mulțumesc cu teze, măcar, rezonabile. Cum însă să consider că este vorba de o prezentare rezonabilă atunci când se alege o specie și nu un gen (așa cum cere subiectul) și când despre factorii de patogenitate nu se vorbește deloc, iar selecția principalelor afecțiuni este foarte strictă (cum sunt și învățătura, și amintirea noțiunilor).
     Cum își poate închipui cineva că pentru un subiect tratat din start pe jumătate, dar și cu lipsuri numeroase în jumătatea scrisă, ar putea obține o notă mai mare de 7? Oare colegialitatea prost înțeleasă înseamnă că este bun coleg profesorul care oferă note mai mari decât cele meritate? Dacă ar fi să ne referim la adevărata colegialitate, subiectul scris ar trebui să ne ofere nouă, corectorilor, noțiuni clare, ușor de găsit și de punctat, să ne ofere posibilitatea de a da note mari și foarte mari și bucuria că vom avea colegi cu adevărat buni odată ce noi și noi generații vor absolvi studiile facultăților de medicină.
     Am să citez câteva dintre „perle”: „Mecanismul de producere a botulismului este prin secreția unei toxine, neurofizina. Neurofizina are un efect toxic asupra sistemului nervos periferic. Inhibă secreția Ach și determină o superflexie a mușchilor, convulsii, ducând la o paralizie flască”. Iată cum, în numai trei rânduri, se pot amesteca noțiuni de endocrinologie (numele „toxinei”), mai multe boli și mai multe mecanisme rezultând o altă microbiologie.
     „Există vaccin anti-toxina botulinică, și în urma contaminării cu C. botulinum se face un rapel.” „Clostridium botulinum este strict patogen prin multiplicare și invazivitate. Factorii de patogenitate fiind reprezentați de exotoxina botulinică prezentă în peretele acestuia. Sursa de infecție cu C. botulinum sunt reprezentate în special de conserve care prezintă capac bombat. Această bacterie poate fi distrusă prin fierbere timp de 20 minute. Clostridium botulinum poate fi patogen găsindu-se la nivelul unor plăgi mici, deoarece acest Clostridium este și o bacterie telurică.”
     „Există 2 tipuri de enterobacterii: cele condiționat patogene, care se găsesc în flora microbiană saprofită, dar prin portaj pot deveni patogene (Klebsiella, Proteus) și cele care nu se găsesc în mod obișnuit în flora microbiană și sunt doar patogene.” „Majoritatea entero Toate enterobacteriile sunt glucoză negative.”
     „Botulismul se poate manifesta prin faringită, laringită și pacientul poate muri prin asfixie, datorită contracției prelungite a mușchilor aflați de-a lungul tractului respirator. Aceasta se întâmplă deoarece bacteria acționează la nivelul sinapselor cu acetilcolină. Principala cale de contaminare este cea nazală (respiratorie).”
     Cele de mai sus sunt rezultatul citirii a circa 200 de teze. Pentru că am avut câteva surprize plăcute, inclusiv pe tărâmul colegialității, am să continui să le discut în numărul următor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe