Într-un loc mirific din Alpii francezi, unde
cei puţini care ajungeau nu aveau altceva de admirat decât frumuseţea lumii şi
splendoarea tăcerii înălţimilor, într-un loc al liniştii, parcă destinat păcii şi
serenităţii, dimineaţa zilei de 24 martie 2015 a adus macularea lor printr-o
crimă abominabilă. Copilotul zborului 9525 al companiei Germanwings a zdrobit
deliberat avionul de un munte, omorând întreaga suflare de la bord.
Sunt profesii în care talentul şi
îndemânarea trebuie să stea sub controlul responsabilităţii şi al moralei.
Doctorul care începe o operaţie chirurgicală este în întregime răspunzător de
indicaţia ei, de desfăşurarea actului, de eliminarea oricăror greşeli şi de stăpânirea
complicaţiilor ivite pe parcurs, el trebuie să scoată bolnavul din sala de
operaţie într-o condiţie mai bună decât cea cu care a intrat. Profesorul care
are în grijă zeci de elevi are menirea să-i înveţe, dar şi să-i supravegheze cu
grijă părintească, prevenind orice ar putea periclita binele lor. Căpitanii de
vapoare, mecanicii de tren, şoferii din transportul în comun au în grija lor
vieţile şi integritatea pasagerilor şi se comportă arătând cât de bine înţeleg
imperativul siguranţei celor pe care îi au în grijă şi pe care vor să-i aducă
la destinaţie nevătămaţi.
Istoria lumii moderne, nu arareori violentă şi
nevoită adesea să plătească preţul marilor energii de care dispune, a dus la
creşterea victimelor în timp de pace, prin catastrofele industriale şi de
transport, despre care am învăţat că nu pot fi eliminate complet. Dar ceva nou
s-a inventat în transporturile aviatice: terorişti sau indivizi dezaxaţi cu
intenţii criminale au început să transforme aeronavele, asupra cărora stabilesc
un control total, fie în arme pentru distrugerea altora, fie în vehicule prin
care îşi caută moartea, dar numai asociată cu bucuria sadică de a lua cu ei
sute de alte vieţi inocente. De la ziua neagră de 11 septembrie 2001, mai mulţi
piloţi au distrus deliberat avioanele pe care le conduceau, iar motivaţiile
descoperite de analişti sunt departe de a anula gravitatea actelor lor
criminale. Deprimaţi sau nu, aceşti nemernici cărora le încredinţăm neştiutori
vieţile noastre, îşi calculează cu grijă mişcările şi îşi plănuiesc cu
abilitate diabolică detaliile înfăptuirii lor. Prin ei, cei cu sindrom
Herostratos s-au mutat în cer şi au transformat călătoria prin zbor într-un
potenţial sfârşit tragic de viaţă. Din 1976 şi până în prezent s-au înregistrat
15 cazuri de omor-sinucidere prin pilotaj şi numărul celor ucişi a depăşit
1.000 de victime.
Transportul aerian, denumit multă vreme „cea
mai sigură cale de a călători“, încetează să mai fie astfel. Piraţii aerieni,
uciderea pasagerilor cu sau fără distrugerea avioanelor, plasarea de
explozibile la bord şi – mai nou – existenţa unui criminal în echipa de zbor
sunt pericole a căror realitate creşte. Adăugând şi faptul că în mai multe ţări
instabile s-au semnalat terorişti care iau la ţintă avioane civile cu rachete
sol-aer transportabile, nu putem să nu ne gândim dacă vrem sau nu să ne mai
asumăm riscul unei călătorii aeriene, care ne poate periclita şi pe noi, şi
familiile noastre.