Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă

Predictori ai aptitudinilor de citire

Viața Medicală
Dr. Mihail CĂLIN joi, 25 octombrie 2012

 

Potrivit unui studiu recent publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, tiparul de creştere a conexiunilor la mare distanţă din creier prevesteşte felul în care se vor dezvolta abilităţile de citire ale copiilor. Instruirea necesită integrarea activităţii ariilor cerebrale implicate în vedere, auz şi limbaj, distribuite pe tot cuprinsul creierului, citirea depinzând deci de comunicarea eficientă dintre acestea. Autorii studiului comentat de revista Natureau cercetat felul în care capacitatea de citire este legată de creşterea tracturilor de fibre nervoase ce realizează aceste conexiuni. Ei au testat timp de trei ani evoluţia aptitudinilor de citire a 55 de copii cu vârste între şapte şi 12 ani, diferenţele considerabile dintre aceştia persistând de-a lungul studiului. De asemenea, cercetătorii au scanat de cel puţin trei ori creierele a 39 dintre copii, pentru a vizualiza creşterea a două mari tracturi de substanţă albă – fasciculul arcuat şi fasciculul longitudinal inferior. Diferenţele în creşterea acestora au prezis variaţiile în aptitudini: în timp ce cititorii performanţi au avut la început semnale slabe în ambele tracturi în partea stângă a creierului, care au devenit mai puternice în următorii ani, cititorii mai slabi au prezentat un tipar invers. Procesele de pruning (îndepărtarea fibrelor nervoase şi a conexiunilor neuronale neesenţiale) şi mielinizare, care contro­lează creşterea tracturilor de substanţă albă, sunt influenţate la rândul lor de experienţă şi se petrec cu viteze şi la momente diferite între persoane. Autorii cred că, la cei cu aptitudini bune de citire, ambele procese se desfăşoară simultan şi cu aceeaşi rată, fiind desincronizate la cei cu aptitudini mai slabe, unde are loc o creştere rapidă şi precoce, tracturile dezvoltându-se înainte ca aceştia să înceapă să citească. Conform cercetătorilor, copiii ar putea beneficia de pe urma lecţiilor de citire individualizate, care să ţină cont de tiparele proprii de dezvoltare cerebrală. Lor le-ar putea fi mai uşor să înveţe să citească în perioadele de pruning, când există un mai mare potenţial de remodelare a creierului.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.