Newsflash

Puterea exemplului

de Adrian GHEORGHE - iun. 23 2017
Puterea exemplului
     Exemplul cubanez a fost invocat des, pe parcursul ultimului deceniu, drept un model de eficiență pentru sisteme de sănătate, atingând rezultate de sănătate publică impresionante, cu resurse extrem de limitate. În anul de grație 2014, a fost lăudat public de Margaret Chan și Ban Ki-moon, Cubei oferindu-i-se inclusiv rolul formal de gazdă a Adunării Generale OMS. Proximitatea de Statele Unite și performanța mediocră, în medie, a sistemului de sănătate american în statisticile internaționale au contribuit la acoperirea generoasă a subiectului. Printre motivele de mândrie ale cubanezilor se numără cele mai scăzute rate ale mortalității materne și infantile din lume, o speranță de viață printre cele mai înalte, industrie farmaceutică activă și cu activitate puternică în cercetare-dezvoltare (inclusiv în aria terapiilor inovative) și o educație medicală recunoscută în regiune. Medicii cubanezi, în cuvintele lui Ban Ki-moon, „sunt primii care vin și ultimii care pleacă” în situațiile de criză internațională, intervenind inclusiv în controlul recentei epidemii de Ebola din Africa de Vest.
     Există, desigur, și alte exemple de succes, mai generale sau mai specifice. Tema „lecțiilor de învățat” este omniprezentă în literatura globală a sănătății publice și a sistemelor de sănătate. Par să fie atât de multe lecții de învățat, însă prea puține chiar sunt asimilate. Se pun, așadar, două întrebări: ce pot învăța sistemele de sănătate unele de la altele? Și, mai ales, cum?
     Răspunsul la prima întrebare a primit în mod consistent atenție din partea comunității de cercetare încă din deceniile 8 și 9 ale secolului trecut. Principalul rezultat al acestei atenții a fost că două poziții extreme și intuitive au fost invalidate: prima, că pentru o problemă dată există o soluție ideală care funcționează în toate instanțele. De exemplu, că există un model ideal de organizare a finanțării serviciilor de sănătate sau de organizare a spitalelor. De cele mai multe ori, nu există, contextul determină în mare măsură șansele de reușită a unui model sau altuia. Un exemplu imediat este promovarea intensă, de către Banca Mondială, a rolului benefic al sectorului privat pentru creșterea eficienței furnizării serviciilor de sănătate, care a condus la susținerea unui val de reforme „de piață” în anii ʼ80 în multe țări africane, reforme retrase masiv ulterior, cu scuzele de rigoare. Actualmente, poziția pe subiect este mai nuanțată: există, fără îndoială, un rol pentru sectorul privat, dar nu și o rețetă bătută în cuie pentru specificarea mixului cu sectorul public. A doua poziție extremă reprezintă opusul primei, anume că nu se poate învăța nimic din experiențele altora tocmai pentru că rolul contextului nu este doar substanțial, ci determinant, în așa măsură încât nu se pot desprinde principii universal valabile. „Ce știu alții ce e aici la noi?” Ei bine, din când în când, știu, pentru că există și principii univoce. Păstrând exemplul anterior, e clar că un sector privat poate contribui substanțial la atingerea obiectivelor de sistem atât timp cât sectorul public are capacitatea de a trasa și menține direcția de politică aplicabilă tuturor actorilor din sistem. Atât în teorie, cât și în practică, așadar, adevărul se află pe undeva pe la mijloc, mai degrabă o plajă largă decât un punct bine definit, ceea ce nu face mijlocul să fie mai ușor de găsit. Există deci lecții care se pot desprinde și folosi din experiența altora, însă este nevoie de analiză și discernământ pentru a le identifica și formula astfel încât să fie folositoare.
     Studiul Good Health at Low Cost, finanțat de Fundația Rockefeller și efectuat pentru prima dată în 1985, cu a doua iterație în 2011, și-a propus tocmai să identifice principalii determinanți ai succesului în sistemele de sănătate cu resurse limitate. Rezultatele generale au fost previzibile și, întrucâtva, dezamăgitoare: studiul a reconfirmat empiric, inclusiv reexaminând exemplele evaluate în 1985, că nu există o „rețetă de aur”. Există, totuși, ingrediente din ce în ce mai complexe, care se regăsesc în majoritatea experiențelor de succes. Printre ele: lideri politici care își doresc schimbare și se luptă pentru ea, procese active de dialog și implicare a tuturor actorilor pentru formularea direcțiilor de politică, birocrații profesionale eficiente și stabile; nu în cele din urmă, exploatarea ferestrelor de oportunitate oferite, de exemplu, de perioade de creștere economică.
     A doua întrebare-cheie („cum învață sistemele de sănătate unul de altul?”) este încă și mai grea decât prima. Răspunsul este înșelător de simplu: prin oamenii care alcătuiesc sistemele. Mecanismele care pun în contact acești oameni sunt însă puțin sofisticate în prezent și un subiect fertil pentru dezvoltare în viitor. Cel mai la îndemână și utilizat instrument este cel al vizitelor de studiu: delegații de lucru de la cutare minister sau autorități publice își vizitează colegii din țări care se confruntă cu provocări similare, pentru a se inspira reciproc asupra a ce este de făcut. Nu cunosc un studiu care să evalueze eficiența acestei abordări, însă îmi vine greu să îmi închipui că beneficiile sunt demonstrabile în absența unui mecanism sistematic de învățare – ceea ce am stabilit anterior că nu e cel mai la îndemână lucru. Adesea, vizitele sfârșesc în turism și strângeri de mână. În cel mai bun caz, un oficial e inspirat sincer de o anumită măsură, adesea extrasă din context, și, la întoarcere, face tot ce poate pentru a o „planta”. Sistemele informatice sunt printre eternele candidate ale acestor extravaganțe, fără a se ține seama că, în absența unor linii de responsabilitate clare și îndelung exersate, orice tip de digitalizare mută haosul de pe teren în server fără a îl desțeleni în vreun fel. Un exemplu mai sofisticat sunt rețelele de învățare precum Joint Learning Network for Universal Health Coverage, care aduce împreună practicieni și decidenți din 27 de țări africane, asiatice, latino-americane și din Orientul Mijlociu, pentru a învăța din experiențe comune și a genera produse de cunoaștere care răspund nevoilor de reformă cu care se confruntă aceste state.
     Chiar dacă exemplele și lecțiile sunt disponibile în abundență, unele mai puternice decât altele, internalizarea lor presupune mai mult efort și disponibilitate decât se arată la prima vedere. Totul poate începe cu o întrebare, dar se poate sfârși rapid în deziluzie dacă deprinderile de învățare și asimilare ale sistemului „receptor” sunt limitate. Puterea exemplului în sănătate publică e, așadar, înșelătoare: așteptarea „lecțiilor potrivite” care să se implementeze singure poate amâna ad infinitum învățarea, până când devine prea târziu.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe