Newsflash

Reformă sau schimbare?

de Adrian GHEORGHE - aug. 9 2016
Reformă sau schimbare?
     „Reforma“ și „schimbarea“ sunt crescute la același club, dar evoluează în ligi diferite. Reforme fără schimbări sunt greu de gândit, dar puține schimbări reprezintă cu adevărat reforme. A face reforme în sănătate înseamnă mai mult decât a aduce schimbări pozitive după gust și oportunitate – o listă nouă, un contract nou, un spital nou. Acestea sunt schimbări circumstanțiale, adesea reactive, în cel mai bun caz manifestări salvatoare de pompierism strategic. Sunt necesare și pot fi decisive, însă rareori transformă felul în care funcționează sistemul. Cel mai adesea îl perpetuează.
     La începutul anului 1990, cercetarea academică globală în servicii de sănătate a propus definiții ale „reformei sistemelor de sănătate“, pentru a facilita monitorizarea efectelor și învățarea din programele deja demarate în sistemele de sănătate din America Latină, fostul spațiu sovietic și Africa Subsahariană. Mai exact, s-a dorit formalizarea distincției între reforme și alte tipuri de inițiative cu diferite grade de amploare și finalizare.
     Trei sunt, așadar, caracteristicile reformei: este sustenabilă, este rațională și este fundamentală. Sustenabilitatea vizează stabilitatea schimbărilor în timp, anume dacă au fost aplicate complet și au avut suficient timp pentru a produce rezultate. De exemplu, măsurile legislative trecute și neaplicate sau trecute și abrogate nu pot fi considerate reforme, pentru că nu produc efecte și nu pot fi evaluate. Raționalitatea se referă la faptul că reformele sunt informate de analize, evaluări și planuri formulate pentru a atinge obiective și priorități. În legătură cu pompierismul invocat mai sus, o idee bună care descurcă o criză nu reprezintă o reformă. În cele din urmă, „fundamental“ se referă la caracterul strategic al schimbărilor, mai precis la natura strategică a obiectivelor pe care acestea și le propun.
     Subfinanțarea sistemului este un exemplu facil pentru a analiza reformele în sănătate: nedisputată, în principiu, drept cauză a tuturor relelor, nicio încercare de reformă nu a țintit explicit acoperirea deficitelor de finanțare la scara la care sunt clamate. Bucla cu raționalitatea lipsește: în absența unei analize cantitative a punctelor în care și motivelor pentru care subfinanțarea urlă (prea multe) și în fața ignorării punctelor în care suprafinanțarea e discretă (relativ mai puține, dar sesizabile), nu se poate construi nicio strategie. Efectele fracturii se văd și se repetă constant: toată lumea cere bani și toată lumea are, în principiu, dreptate să ceară, până la proba contrarie. Alte priorități au aceeași soartă confuză. Epitomul înțelegerii locale a dimensiunii strategice a reformei este Strategia națională de sănătate, atât de bogată în priorități și direcții încât transmite ușor mesajul că „totul este important“. Dar dacă totul este important, nu se cheamă strategie. Și dacă nu este o strategie, nu poate constitui bază pentru reformă.
     Poanta e previzibilă. Dacă cea mai mare parte a eforturilor de până acum nu prea au fost, de fapt, reforme, atunci ce au fost? Cum au trecut anii în care s-au schimbat atât de multe (și continuă, încă, schimbarea), dar parcă nu s-a schimbat, de fapt, nimic? Au lipsit, de fapt, toate condițiile pentru a face o reformă: stabilitate politică, un mecanism de fundamentare a deciziilor bazat pe dovezi și viziune strategică. S-a adăugat, de un an, un element – strategia. Celelalte două așteaptă. Aproape că nu mai e nevoie de nicio explicație pentru absența reformelor în orice sens formal.
     Chestiunea distincției dintre reformă și schimbare pare una de semantică – ce atâta încolo și-ncoace, s-o numim cum s-o numi, numai bine să iasă. Nu vorbim de reformă de dragul artei, e mai mult decât atât. „Mergem după sistem“ este un slogan bun, pentru că atrage atenția asupra dinamicii relației dintre sistem și indivizi, fie ei pacienți, medici sau politicieni. De la distanță, sistemul pare un blănos adormit și inert, care se apără de muște (sic) și pe care îl poți ocoli dacă știi să îl iei cu ușurelul. Nu e așa: sistemul merge singur și din proprie inițiativă, în fiecare zi, după noi. Că observăm doar când avem nevoie, asta e cu totul altceva. Numai o reformă asumată și centrată pe obiective poate reseta relația asta de tip vânător–vânat. Celelalte schimbări modifică doar viteza cu care putem fi prinși din urmă.
     Ce face reforma posibilă, atunci când ea este necesară? Să vrei, să poți și să ai cu cine sunt elemente de bază, dar mai trebuie ceva. Așa cum nu există sistem fără instituții, nu poate fi imaginată reforma de sistem fără instituții puternice și implicate în reformă. Când acestea lipsesc, reforma este silită să înceapă cu reconfigurarea instituțiilor deja existente în speranța că, odată reorganizate, acestea vor funcționa mai bine și vor da un impuls întregului sistem. În acest punct se strică toate calculele și speranța rămâne, de cele mai multe ori, speranță.
     Există suficiente exemple pozitive. Analizele sistematice ale inițiativelor de reformă din țările în curs de dezvoltare arată constant că polii în jurul cărora se cristalizează încercările reușite sunt leadershipul și oportunitatea. Mai exact, omul și contextul. Crizele economice, eșecurile instituționale majore și schimbările de regim favorizează resetarea cadrului strategic fără de care nicio încercare nu poate reuși. Efortul uriaș depus în jurul reformei „Obamacare“ pentru schimbări, în definitiv, puțin substanțiale față de scara problemei, arată că sunt și situații în care omul poate bate contextul. Asemenea cazuri sunt însă rare. În condiții normale, cei care au puterea preferă cu lejeritate schimbarea în locul reformei, mai ales când cele două dau cam la fel pe camere – o franciză cu scenariu previzibil și reluări fără sfârșit.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe