Newsflash

Regândirea modelului de afaceri din industria farmaceutică

de Joseph JIMENEZ - mar. 21 2014
Regândirea modelului de afaceri din industria farmaceutică
  Nevoia de servicii de sănătate se schimbă dramatic în întreaga lume. Evoluţiile demografice, schimbarea patologiei şi finanţarea publică precară fac tot mai dificilă funcţionarea sistemelor de sănătate. Atât pentru ţările dezvoltate, cât şi pentru cele aflate în curs de dezvoltare, noile cerinţe nu vor putea fi satisfăcute dacă sistemele vor continua să funcţioneze ca până acum. Este nevoie de noi modele, care să împartă riscurile financiare într-un mod mai echilibrat, să aibă o vedere mai largă asupra sănătăţii şi să răspundă nevoilor celor mai săraci locuitori ai planetei.
   Schimbările demografice se vor transforma într-o adevărată provocare pentru planificarea pe termen lung a serviciilor de sănătate naţionale. Până în 2050, în lume, numărul persoanelor în vârstă de 60 de ani sau mai mult va depăşi numărul copiilor sub 15 ani. În plus, clasa de mijloc va creşte numeric, la nivel global, cu trei miliarde de oameni în următorii 20 de ani, modificând tipurile de probleme de sănătate cu care ne vom confrunta, dar şi modul de finanţare a serviciilor de sănătate.
   În acelaşi timp, bolile netransmisibile – precum cancerul, afecţiunile cardiovasculare şi diabetul – sunt tot mai frecvente, în timp ce afecţiunile anterior letale (cum ar fi infecţia HIV/SIDA) au ajuns, sub tratament, să fie considerate boli cronice.
   Este greu să ţinem pasul cu toate aceste schimbări, chiar şi în vremurile cele mai prospere. În prezent însă, economia mondială stagnează şi bugetele alocate serviciilor de sănătate sunt împinse la limita inferioară. Guvernele, companiile de asigurări şi contribuabilii la serviciile de sănătate sunt tot mai îngrijoraţi de faptul că banii din sistem nu se regăsesc în beneficii pentru sănătate. La rândul lor, companiile farmaceutice şi decidenţii caută soluţii inovatoare pentru a reduce presiunea, nu doar prin crearea de noi medicamente, ci şi prin regândirea modului de funcţionare a industriei.
   În acest sens, compania pe care o conduc a testat trei planuri de afaceri care au generat rezultate încurajatoare. Unul dintre acestea se referă la partajarea riscurilor, prin care utilizatorul achită costul unui medicament sau al altuia numai dacă tratamentul urmat dă roade. În caz contrar, compania farmaceutică rambursează costul acestuia. Am folosit programe de partajare a riscurilor în Germania, unde cooperăm cu doi contribuabili majori în ceea ce priveşte costurile acidului zoledronic pentru tratamentul osteoporozei. Dacă pacientul suferă o fractură după tratament (ceea ce arată că medicamentul nu a funcţionat), Novartis este obligată să ramburseze costul acestuia. Contribuabilul obţine beneficii de pe urma acestui sistem, deoarece partajarea riscurilor minimizează costul eşecului. Compania farmaceutică este, la rândul său, avantajată, deoarece garanţia eficacităţii alimentează încrederea publicului în produsele sale. Cu toate acestea, planul de partajare a riscurilor prezintă şi inconveniente. Unii contribuabili consideră că sistemul este prea complicat, mai ales atunci când se pune problema definirii unui rezultat pozitiv, şi că trebuie să aştepte prea mult pentru rambursare. În pofida acestor limitări, partajarea riscurilor este un bun punct de plecare pentru a dezvolta un plan de afaceri mai onest şi mai eficient, care poate fi perfecţionat sau simplificat în timp.
   Un al doilea plan de afaceri îi include pe pacienţi, pe contribuabili şi pe profesioniştii din domeniul sănătăţii într-un program integrat, pentru ca aceştia să contribuie la tratamentul unei anumite boli. În Brazilia, de exemplu, programul nostru Vale mais saúde foloseşte această abordare pentru a trata boala pulmonară obstructivă cronică (BPOC), o afecţiune care se estimează că va fi a treia cauză de deces în întreaga lume până în 2030. Pe lângă faptul că distribuie indacaterol, programul asigură un pachet terapeutic complex, care acoperă toate simptomele. Pacienţii pot beneficia de vaccinuri antigripale la preţ redus, de terapii de substituţie a nicotinei, pot participa la şedinţe de reabilitare pulmonară şi pot beneficia de informaţii de sănătate. Aceste intervenţii atenuează simptomele, previn exacerbarea lor prin afecţiuni intercurente şi îi ajută pe pacienţi să îşi continue activităţile de zi cu zi.
  Însă noile planuri de afaceri sunt cel mai necesare în ţările cele mai sărace, cu sisteme de sănătate cel mai puţin dezvoltate şi cu infrastructura cea mai slabă. Acţiunile caritabile pot produce unele schimbări, însă o astfel de abordare nu este sustenabilă şi nu poate fi aplicată pe o scară largă. Companiile care vor să se implice trebuie să găsească modalităţile optime de a lucra pe termen lung cu sistemele de sănătate existente. O cale de a face asta este prin parteneriate sociale. De exemplu, programul nostru Arogya Parivar („Familia sănătoasă“) ajunge la milioane dintre cei mai săraci locuitori ai Indiei. Este axat pe patru principii: conştientizare, acceptabilitate, disponibilitate şi adaptabilitate. Programul îi ajută pe cetăţeni să conştientizeze existenţa şi importanţa problemelor de sănătate, prin formarea de educatori care să le vorbească celor din mediul rural despre prevenţia şi tratarea diverselor boli. În 2012, a reuşit să ajute aproximativ 2,5 milioane de locuitori de la sate. Programul înglobează peste 45.000 de medici locali, printr-o reţea de 90 de distribuitori medicali, asigurând medicamente pentru 28.000 din cele mai izolate farmacii ale Indiei. Pentru ca locuitorii să şi le poată permite, vindem ambalaje cu un număr redus de doze, fără prescripţie medicală. Programul este flexibil, adaptând medicamentele, ambalajele şi instruirea personalului în funcţie de nevoile de sănătate şi de obiceiurile culturale specifice ale diverselor comunităţi din India.
  Aceste trei exemple demonstrează că, atunci când există idei inova­toare, putem răspunde adecvat nevoilor de sănătate în schimbare. Companiile farmaceutice depun eforturi în acest sens, dar au nevoie şi de ajutor. Cel mai important: guvernele, con­tribuabilii şi medicii trebuie să se alieze pentru a testa, promova şi implementa ideile cele mai bune şi mai eficiente economic. Doar atunci vom putea ameliora sănătatea tuturor oamenilor, fie ei bogaţi sau săraci, indiferent de locul în care trăiesc.

 

© Project Syndicate, 2014. www.project-syndicate.org

Traducere din limba engleză de Sorana Graziella Cornea

 

Joseph Jimenez este directorul general executiv (CEO) al companiei Novartis.
 
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe