Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă

Registrul donatorilor

Viața Medicală
Alexandru NEAGU miercuri, 9 ianuarie 2013
   Registrul naţional al donatorilor de organe, ţesuturi şi celule. Prin Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului justiţiei nr. 1.158/3.793/C din 19 noiembrie 2012, publicat în Monitorul Oficial nr. 847 din 14 decembrie 2012, a fost reglementată înfiinţarea Registrului naţional al donatorilor de organe, ţesuturi şi celule (RND) la nivelul Ministerului Sănătăţii, datele cuprinse în acesta fiind centralizate pe suport electronic, prin Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Scopul RND îl reprezintă formarea unei baze de date pen­tru gestionarea informaţiilor în scopul realizării trans­plantului de organe, ţesuturi şi celule, cu respectarea voinţei şi drepturilor persoanelor care în timpul vieţii consimt la donarea acestora post-mortem, în scop terapeutic.
   Prin intermediul acestui act normativ au fost adoptate Normele metodologice privind organi­zarea şi funcţionarea RND, acestea cuprinzând atât Procedura de înscriere a datelor, cât şi cea a consultării datelor, precum şi modelele necesare: • registrul în sine • declaraţia de donare de organe, ţesuturi şi celule • declaraţia de revocare a declaraţiei de donare de organe, ţesuturi şi celule • formularul electronic pentru înscrierea declara­ţiilor de donare de organe, ţesuturi şi celule în RND • certificatul care atestă înscrierea declaraţiilor de donare de organe, ţesuturi şi celule în RND • for­mularul pentru consultarea RND • certificatul privind rezultatul consultării RND.
   Înscrierea în RND a datelor de identificare a donatorilor şi a declaraţiilor prin care aceştia consimt la donarea post-mortem, în scop terapeutic, a organelor, ţesuturilor şi celulelor se face de notarul public, consimţământul donatorului dându-se prin act autentic notarial, iar obiectul donării poate fi constituit de următoarele organe, ţesuturi şi celule umane: cord, plămân, cord-pulmon, rinichi, ficat, pancreas, intestin, piele, cornee, insule Langerhans, os, vase de sânge şi celulele umane. Voinţa de a dona poate fi revocată oricând, tot prin declaraţie autentică. Minorii, persoanele fără discernământ, precum şi interzişii judecătoreşti nu pot consimţi la donarea post-mortem, în scop terapeutic, a organelor, ţesuturilor şi celulelor.
   Dacă, în timpul vieţii, s-au înregistrat mai multe declaraţii prin care o persoană fie donează, fie revine asupra voinţei sale de a dona, revocând declaraţiile anterioare sau modificând tipurile de organe, ţesuturi şi celule pe care doreşte să le doneze, cu ocazia consultării RND în vederea demarării procedurilor de prelevare de organe, operatorul va putea vizualiza doar ultima declaraţie autentificată şi înscrisă în RND.
   Consultarea Registrului se face numai de către operatorii autorizaţi de Ministerul Sănătăţii, această atestare fiind necesară inclusiv pentru a asigura confidenţialitatea datelor înscrise în RND în vederea logării. Accesarea RND se va face numai de către angajaţii Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă, din cadrul Ministerului Sănătăţii, la solicitarea coordonatorilor de transplant, solicitare ce se face prin serviciul IC (intercomu­nicaţii) din unităţile de primiri urgenţe, fie prin apelare directă, la telefoanele Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă, după verificarea prealabilă a identităţii coordonatorului regional de transplant.
   Gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale. În Monitorul Oficial nr. 855 din 18 decembrie 2012, a fost publicat Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.226 din 3 decembrie 2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea de­şeu­rilor rezultate din activităţi medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţi medicale. Prevederile intră în vigoare la 17 ianuarie 2013.
   Prin acest act normativ, a fost desemnat Institutul Naţional de Sănătate Publică, din subor­dinea Ministerului Sănătăţii, ca autoritate respon­sabilă pentru gestionarea bazei naţionale de date privind deşeurile rezultate din activităţi medicale, aprobându-se totodată condiţiile de colectare prin separare la locul producerii, pe categoriile stabilite, a deşeurilor rezultate din activităţile medicale, pre­cum şi conţinutul-cadru al planului de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale, acesta fiind obligatoriu inclusiv pentru obţinerea vizei anuale a autorizaţiei sanitare de funcţionare. Până la 18 iulie 2013, toate unităţile în care se desfăşoară activităţi medicale trebuie să se conformeze acestor norme privind elaborarea planului, iar până la 18 octombrie 2013, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti elaborează şi transmit Ministerului Sănătăţii planurile de gestionare a deşeurilor me­dicale la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti, întocmite pe baza planurilor de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale primite de la unităţi. Planurile de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale la nivel judeţean şi al municipiului Bucureşti sunt elaborate în colaborare cu persoanele desemnate să coordoneze activitatea de gestionare a deşeurilor rezultate din unităţile sanitare existente în judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti.
   Având în vedere complexitatea şi specifi­citatea normelor cuprinse în acest act, imposibil de tratat în cadrul rubricii noastre, recomandăm persoanelor direct interesate lecturarea integrală şi în amănunt a acestuia.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.