Recent, a fost publicată Metodologia privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos. Mai multe detalii ne oferă dl Alexandru Neagu, la rubrica Update legislativ.

 "> Sănătatea preşcolarilor şi a elevilor - Viața Medicală

Sănătatea preşcolarilor şi a elevilor

de Alexandru NEAGU - feb. 1 2012
Sănătatea preşcolarilor şi a elevilor

Recent, a fost publicată Metodologia privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos. Mai multe detalii ne oferă dl Alexandru Neagu, la rubrica Update legislativ.

 

   În Monitorul Oficial nr. 25 din 12 ianuarie 2012, a fost publicat Ordinul comun al ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 1.668/5.298/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind examinarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile de învăţământ de stat şi particulare autorizate/acreditate, privind acordarea asistenţei medicale gratuite şi pentru promovarea unui stil de viaţă sănătos. Metodologia intră în vigoare la 10 februarie 2012 şi este elaborată în baza Legii nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 162/2008, aprobată prin Legea nr. 174/2011 cu modificările ulterioare, şi a Ordinului ministrului sănătăţii şi familiei nr. 653/2001, cu modificările ulterioare.
   În privinţa studenţilor, asistenţa medicală se asigură în continuare în baza Ordinului ministrului sănătăţii şi familiei nr. 653/2001 privind asistenţa medicală a preşcolarilor, elevilor şi studenţilor, cu modificările ulterioare.
   Scopul examinării stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor din unităţile şcolare de stat şi particulare autorizate/acreditate este îmbunătăţirea stării de sănătate, prin evaluarea sănătăţii colectivităţii de copii, prevenirea îmbolnăvirilor şi depistarea precoce a unor afecţiuni, deficienţe sau factori de risc, prin iniţierea rapidă a acţiunilor necesare ori a măsurilor adecvate de educaţie pentru sănătate. Prin această procedură nu se elimină şi nu se dublează examinarea stării de sănătate a copilului în calitate de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare.
   Metodologia defineşte mai multe componente, cum ar fi: • serviciile de asigurare a unui mediu sănătos pentru comunitatea de preşcolari şi/sau elevi – identificarea şi managementul riscurilor pentru sănătatea colectivităţii, gestionarea circuitelor funcţionale, verificarea respectării reglementărilor de sănătate publică • serviciile de menţinere a stării de sănătate individuale şi colective – imunizări, triaj epidemiologic • serviciile de examinare a stării de sănătate a elevilor – evaluarea stării de sănătate, monitorizarea copiilor cu afecţiuni cronice, eliberarea documentelor medicale necesare • serviciile de asigurare a stării de sănătate individuale – acordarea de scutiri medicale, acordarea de îngrijiri medicale pentru afecţiuni curente care nu necesită apelarea la serviciul unic de urgenţă, până la preluarea copilului de către medicul de familie sau în colaborare cu acesta • serviciile medicale de asigurare a stării de sănătate – acţiuni medicale curative, acordarea de consultaţii medicale la cerere, eliberarea de bilete de trimitere în regim special şi de reţete gratuite şi acordarea de prim ajutor în caz de urgenţă • activităţile de educaţie pentru sănătate şi de promovare a unui stil de viaţă sănătos.
   Etapele examinărilor medicale periodice sunt cele anuale, pentru toţi preşcolarii din colectivităţi şi pentru toţi elevii, iar cele de bilanţ ale stării de sănătate sunt efectuate pentru toţi elevii din clasele I, a IV-a, a VIII-a/a IX-a, a XII-a/a XIII-a şi din ultimul an al şcolilor profesionale. Copiii şi tinerii depistaţi astfel cu boli sau deficienţe vor fi luaţi în evidenţă specială şi, după caz, vor fi dispensarizaţi de medicul colectivităţii împreună cu medicul de familie şi/sau cu medicii de alte specialităţi, în vederea recuperării stării lor de sănătate.
   Examinarea are în vedere, în mod prioritar, ca obiective pentru preşcolari, evaluarea stării de dezvoltare fizică şi neuropsihomotorie şi aprecierea stării de sănătate; depistarea diverselor deficienţe sau boli psihofizice, organice, senzoriale, de vorbire, congenitale ori dobândite şi aplicarea precoce a tratamentelor recuperatoare medicale şi educative, în vederea integrării viitoare în unităţi de învăţământ; consilierea părinţilor/reprezentanţilor legali ai copiilor în vârstă de 6–7 ani, în raport cu starea lor de sănătate, după caz, şi îndrumarea spre învăţământul special (pentru deficienţii mintal, senzorial şi motor) şi formarea unor deprinderi şi abilităţi de viaţă sănătoasă.
   Pentru elevi, se urmăreşte evaluarea stării de dezvoltare fizică şi neuropsihomotorie şi aprecierea stării de sănătate; depistarea precoce a bolilor, depistarea precoce a factorilor şi comportamentelor cu risc, orientarea şcolară şi profesională în funcţie de starea de sănătate individuală şi formarea unui stil de viaţă sănătos.
   Cu atribuţii multiple, partajate pe fiecare categorie în parte, conform Anexei 1 a Metodologiei, persoanele implicate în asigurarea stării de sănătate a preşcolarilor şi elevilor, sunt: • personalul medical din unitatea de învăţământ şi, după caz, medicul de familie care deserveşte unitatea • personalul din direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti • personalul din administraţia publică locală cu competenţe partajate în învăţământul preuniversitar de stat, cu excepţia învăţământului special • directorul unităţii de învăţământ • dirigintele sau profesorul pentru învăţământ primar/preşcolar al clasei/grupei respective • personalul didactic, personalul didactic auxiliar şi nedidactic din unitatea de învăţământ • personalul din inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
   Pe lângă asigurarea condiţiilor necesare examinării şi evaluării stării de sănătate a elevilor, unităţile de învăţământ au obligaţia să informeze părinţii sau reprezentanţii legali ai elevilor că semnarea contractului educaţional include responsabilitatea faţă de sănătatea propriilor copii şi în afara şcolii, în vederea asigurării unui climat sănătos la nivel de clasă/grupă şi a evitării degradării stării de sănătate a celorlalţi elevi/preşcolari din colectivitate/unitatea de învăţământ, dar şi să includă în regulamentul de ordine interioară aspecte legate de asistenţa medicală şi promovarea stilului de viaţă sănătos.
   Deoarece adresabilitatea acestui act normativ este foarte mare, prin multitudinea factorilor implicaţi în realizarea dezideratelor sale vizând sănătatea şi modul de viaţă ale unei categorii foarte importante a societăţii, recomandăm lectura cu mare atenţie şi în amănunţime a acestei metodologii.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe