Newsflash

Se poate și mai bine de atât?

de Dr. Nicolae-Iordache IORDACHE - aug. 18 2017
Se poate și mai bine de atât?

     Desigur, să nu fi murit sau, la modul sarcastic, să nu regretăm. Inspirat recent de o experiență personală nefericită și, mai ales, proastă, detaliată parțial în cadrul acestei rubrici în urmă cu câteva săptămâni, am căutat să aflu dacă există și modalități mai umane de a-i spune cuiva că cineva drag s-a prăpădit. Așa cum bine mi-a spus un medic, nu prea poți face proceduri referitor la felul cum se anunță rudele unuia dintre pacienții care tocmai a încetat din viață. Și asta pentru că nicio situație nu seamănă cu alta, niciun aparținător nu este ca altul și niciun medic nu este ca altul. Dar de aici până la a nu ne bate capul cu felul în care facem anunțul este o cale foarte lungă.

 

Lucruri de luat în calcul

 

     Moartea era iminentă, așteptată sau este o surpriză, ia familia pe nepregătite. Rudele se află deja în spital (cum ar fi în cazul unei intervenții chirurgicale) în proximitate sau departe. Care este medicul sau persoana cu care familia a comunicat cel mai bine sau în care a avut cea mai mare încredere pe durata spitalizării.

 

În caz de moarte așteptată

 

     În unitățile de îngrijiri paliative, de exemplu, după perioade lungi de instabilitate, agravare cunoscută a stării, pot fi gândite câteva strategii. Pregătirea din timp a familiei pentru primirea veștii. Familia trebuie să știe la ce să se aștepte și, mai ales când pacientul este conștient, sfătuită cum să se poarte cu el, știind că acesta cel mai probabil își petrece ultimele zile din viață. Oamenii se confruntă destul de rar cu astfel de situații, fiecare are doi părinti, unul-doi frați și unul-doi copii. Situațiile sunt mereu diferite, așa că nu strică un sfat de genul: să-i aducă ce-i place dacă poate mânca, să cheme apropiații să-l viziteze și să-și ia rămas bun, să îl întrebe de „ultimele” dorințe.
     Trebuie cunoscută atitudinea familiei față de posibilitatea ca pacientul să moară. De multe ori, în cazurile cu îndelungi suferințe sau come prelungite, moartea este văzută ca o izbăvire. Nu sugerez aici să vă adresați pacientului, în astfel de situații, la modul: „Hei, am o veste bună pentru tine!”. Dar, cunoașterea acestei atitudini poate ușura destul de mult comunicarea. Pe de altă parte, chiar dacă decesul este cumva așteptat, concretizarea acestuia poate stârni reacții dramatice în rândul familiei. Medicii pot întreba din timp familia cum preferă să procedeze (și pe cine să anunțe) atunci când va fi să fie.
     În lipsa unei astfel de pregătiri prealabile, ar fi de preferat ca persoana cea mai de încredere, din perspectiva aparținătorilor, să își asume rolul de a informa familia. În cazul meu bunăoară, m-a sunat un medic cu care nu am interacționat niciodată. Aș fi preferat să fi fost unul dintre cei pe care i-am întâlnit în repetate rânduri și cu care am avut experiențe pozitive chiar și în contextul dat. Sunt aproape sigur că, în baza interacțiunilor avute, ar fi avut cuvinte mai bune și o atitudine mai potrivită decât cel care a făcut-o.
     În cazurile în care moartea este așteptată și acceptată de familie, anunțul poate fi făcut și telefonic, cu rezerva ca cel care face anunțul să se asigure cumva că cel care primește vestea nu este singur sau nu este la volan (cum era cazul meu) ori în situații periculoase care necesită concentrare.

 

În caz de moarte neașteptată, la persoane tinere, după accidente…

 

     Este bine ca un medic care a fost foarte aproape de momentul respectiv să își asume responsabilitatea și să discute cu familia. Dacă reprezentanți ai familiei sunt în spital, aceștia trebuie invitați într-o cameră neutră, unde s-ar putea descărca eventual. Dacă sunt mai mulți aparținători (frecvent în unele situații pe coridoarele spitalelor) trebuie invitați doar doi dintre cei mai apropiați membri ai familiei. De preferat este ca cel care face anunțul să nu fie singur în cameră cu ceilalți. Camera ar fi bine să fie pregătită cu pahare cu apa și șervetele. În unele cazuri, merită să fie luate măsuri suplimentare de securitate a personalului medical.
     Dacă a fost vorba de o deteriorare rapidă a situației sau au intervenit lucruri neașteptate, acestea trebuie menționate înainte. Au rolul de a pregăti aparținătorii pentru primirea veștii. Anunțul trebuie făcut cu înțelegere pentru suferința celor de față, cu părere de rău și empatie, dar fără exprimări echivoce. Putem spune: a murit, a decedat, a încetat din viață mai degrabă decât, ne-a părăsit, s-a dus într-o lume mai bună, Dumnezeu l-a chemat la el. În astfel de momente, oamenii nu înțeleg sută la sută ce li se spune, iar exprimările echivoce pot lăsa loc interpretărilor, care pot face și mai mult rău.
     După comunicarea veștii, ar fi bine ca medicul să tacă. Să lase timp interlocutorilor să digere informația, poate să și înțeleagă mai bine starea acestora după primirea veștii. În plus, cam orice ar zice, mai ales dacă nu știe bine familia, poate avea un potențial înalt iritant. Se oferă apoi să răspundă tuturor întrebărilor, după care îi îndrumă către ce urmează făcut: să vadă defunctul, când și cum pot lua corpul, îi pune în legătură cu cei care vor îndeplini formalitățile următoare.
     Dacă aparținătorii nu sunt în spital, cel care anunță va încerca să comunice cu ei telefonic și să îi invite la spital. Dacă aceștia întreabă însă dacă pacientul mai este în viață, le va spune adevărul, ce s-a întâmplat, ce eforturi au făcut și care este finalul. Tot așa, după ce se asigură că persoana respectivă nu este singură și nu este la volan sau în situații cu risc care necesită concentrare. În asemenea cazuri, îi roagă pe aceștia să sune înapoi când sunt în siguranță. Acestea sunt doar idei, care se pare că prin alte părți sunt de rutină. Probabil că o pregătire a medicilor din spital referitor la cum se pot face astfel de anunțuri ar face multora (atât medici, cât și aparținători) viața mai ușoară.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe