Sediul cunoaşterii este creierul. Interesul crescut al lumii faţă de tot ce are legătură cu el a determinat şi apariţia unor manifestări, la nivel mondial, precum Brain Awareness Week. Ce urmăreşte ea şi ce au făcut tinerii medicinişti la Bucureşti, aflăm din relatarea semnată de Dan Dumitru Mihalache.

"> Ştiinţa lumii în care trăim - Viața Medicală

Ştiinţa lumii în care trăim

de Dan Dumitru MIHALACHE - apr. 18 2013
Ştiinţa lumii în care trăim

Sediul cunoaşterii este creierul. Interesul crescut al lumii faţă de tot ce are legătură cu el a determinat şi apariţia unor manifestări, la nivel mondial, precum Brain Awareness Week. Ce urmăreşte ea şi ce au făcut tinerii medicinişti la Bucureşti, aflăm din relatarea semnată de Dan Dumitru Mihalache.

Când se vorbeşte despre Brain Awareness Week (BAW), gândul te duce la o înşiruire de manifestări ştiinţifice, simpozioane, prelegeri, workshopuri, fără alte implicaţii sau interacţiuni. Cu acest gând am pornit şi eu anul acesta, spre prima întrunire a Săptămânii creierului. În mare parte era aşa cum anticipasem, ştiinţa era la ea acasă. Parcurgând însă programul BAW 2013, am constatat că o mare parte din timp a fost alocat interacţiunii cu societatea, acea zonă a ei neangajată în studierea creierului.
Cum s-au gândit să facă acest lucru organizatorii tradiţionali (ne aflăm deja la a zecea ediţie a BAW) – Grupul Studenţilor Medicinişti cu Activitate Ştiinţifică din cadrul UMF „Carol Davila“ Bucureşti (SOMS), alături de Societatea Naţională de Neuroştiinţe (SNN) – în acest an alăturându-li-se şi British Council, vom vedea în cele ce urmează.

 

   Ce urmăresc de fapt aceşti tineri inimoşi? „Sperăm ca printre medicinişti să existe, la un moment dat, oameni care pot schimba lumea cu studiile lor“, spunea Alexandru Călin, preşedintele SOMS. „Conştientizarea faptului că există oameni care se ocupă cu studiul creierului şi al sistemului nervos în general“, spune şi dr. Mihai Moldovan, preşedintele SNN şi profesor asociat la Copenhaga.
   Una peste alta, scopul Brain Awareness Week, în toată lumea, este de a informa, nu în primul rând pe oamenii de ştiinţă, ci societatea însăşi despre semnificaţia cunoaşterii creierului. Este o manifestare mondială, pornită la iniţiativa unei fundaţii americane – Dana Alliance – care are ca scop popularizarea neuroştiinţelor la nivel mondial, un pretext prin care domeniul să poată fi comunicat societăţii, atenţionând totodată forurile şi persoanele cu funcţii de decizie în ceea ce priveşte evoluţia civilizaţiei. Din 1997, fundaţia are un reprezentant şi pe bătrânul continent – European Dana Alliance for the Brain (EDAB), ce cuprinde peste 200 de membri din 29 de ţări, unii dintre ei chiar laureaţi ai premiului Nobel.

Neuroştiinţele şi Royal Society

   Este foarte important cum priveşte lumea un economist, un genetician, un afacerist etc. „Gândiţi-vă numai la organismele modificate genetic, care s-ar putea să aibă un impact foarte mare asupra dezvoltării în continuare a speciei umane şi a economiei, ce reprezintă pentru societate“, explică prof. dr. Leon Zăgrean, preşedinte onorific al SNN. Tot el mai spune că, de fapt, acesta este şi sensul BAW: „Lumea trebuie să devină conştientă că de modul în care gândim şi ne comportăm în relaţiile noastre imediate, dar şi în cele mai îndepăr­tate în timp şi spaţiu, depind evoluţia şi stabilitatea sau sus­tena­bilitatea pla­netei“.
Cu siguranţă, trebuie că aţi auzit de Royal Society. Este una dintre cele mai vechi organizaţii ştiinţifice. A fost înfiinţată încă de pe vremea lui Newton, acum 350 de ani. Este considerată o organizaţie ştiinţifică de prim rang atât în ceea ce priveşte durabilitatea, cât şi pentru implicarea ei la interfaţa dintre ştiinţă, societate şi filosofie. În cadrul acestei Societăţii Regale, a fost elaborat raportul „Neuroscience and the law“, parte din mai amplul proiectBrain Waves; scopul: realizarea conexiunii dintre cunoaşterea creierului şi societate.
Necazul lumii de astăzi însă este că, în ciuda interesului pentru creşterea foarte mare a numărului de boli ce au legătură cu creierul, prea puţine investiţii se fac în zona cunoaşterii mecanismelor şi – mai ales – a prevenirii afecţiunilor. Concentrarea cea mai mare rămâne pe tratament. De ce? Pentru că tratamentul a devenit un business. Sigur că aspectul financiar nu poate fi separat de cunoaşterea ştiinţifică, de cercetare, dar oare fondurile sunt orientate spre interesul societăţii sau doar al unor indivizi din societate? Este un aspect foarte important, la care se pare că lumea deja a început să se gândească.
Plecând de la aceste premise, raportul Royal Society din decembrie 2011 consideră creierul ca fiind cheia minţii şi a comportamentului uman. Cel puţin până la acest moment. Sigur, pentru a dobândi ceea ce înţelegem prin „minte“, este nevoie de educaţie. Profesorul Zăgrean punctează, în acest sens, faptul că educaţia este tot mai mult orientată, inclusiv de societate, către ceea ce înseamnă activitate strict productivă; omul este tot mai mult îndreptat spre a produce, nu-l interesează, de multe ori, impactul produsului. Se urmăreşte în special venitul financiar, de putere sau poziţie, lucru care „se anunţă tot mai nefavorabil pentru evoluţia civilizaţiei noastre“.
În opinia profesorului de fiziologie, există două posibilităţi logice. Una ar fi ca evoluţia sau organizarea materiei în univers să se facă haotic, fără sens, fără ţintă; a doua, să existe un program, o ţintă de atins. „Consider că, indiferent din ce punct de vedere privim, filozofic, religios, poate şi ştiinţific, evoluţia sau organizarea materiei în univers s-ar putea să aibă un sens, adică să respecte nişte legi pe care nu le putem contesta şi neglija. Şi, aşa cum fiecare lege are o finalitate, s-ar putea ca şi însumarea lor să aibă o finalitate. Prin urmare, singurul lucru care ne-ar putea ridica, în ceea ce priveşte organizarea materiei pe Terra, ar fi cunoaşterea, elementul superior, conştiinţa de sine. Prin acest fenomen, materia se poate întoarce asupra sieşi şi se poate autoorganiza. S-ar putea ca această ipoteză să fie elementul care să permită perpetuarea societăţii umane“ crede profesorul Zăgrean.

Creierul în mişcare

   Creierul este un sistem important pentru viaţa noastră şi chiar pentru viaţa planetei; creierul este sediul minţii, sediul cunoaşterii. Pentru că, indiferent de ce parte a filosofiei ne-am situa, cunoaşterea rămâne principalul element de organizare şi evoluţie a materiei în Univers.
   De altfel, „relaţia dintre creier şi mişcare este biunivocă“, spune prof. dr. Ovidiu Băjenaru, preşedintele Societăţii de Neurologie din România. Potrivit acestuia, neurologia, neuroştiinţele clinice ar fi de fapt o ştiinţă de sinteză. Neurologia clinică înseamnă empirism în afara înţelegerii prin prisma neuroştiinţelor fundamentale, iar sursa ideilor de cercetare şi rezultatele se află în neuroştiinţele clinice, în neurologie, cu aplicaţii în neurochirurgie.
   Creierul este principalul generator de mişcare, iar mişcarea este expresia comportamentului fiecăruia dintre noi. De fapt, sistemul nervos central ne opti­mizează activitatea musculară şi activi­tatea motorie. Mişca­rea diferă de la individ la individ, în funcţie de perso­nalitatea fiecă­ruia, exprimă compor­ta­mentul individului. Întreaga noastră acti­vitate motorie este legată de cogniţie, de motivaţie, de raţiune, de toate funcţiile su­perioare ale creierului. Creierul nostru este organizat în module specializate, dar care nu funcţionează schi­zoid: au o anumită independenţă, dar sunt interconectate.
   Pornind de la înţelegerea la care ne-a adus medicina translaţională, s-a constatat că, în ce priveşte aspectele legate de neurorecuperarea non-medicamentoasă, există o cale directă, care şuntează substanţa neagră, ce ne permite să realizăm comportamente motorii habituale. „Este foarte important de ştiut că, astăzi, neuroreabilitarea şi neurorecuperarea reprezintă o problemă a neurologului. Mai întâi, trebuie înţelese subtilităţile în funcţionarea creierului, ca mai apoi să se poată face o neuroreabilitare adaptată patologiei pacientului şi nu simple proceduri de terapie fizică“, explică profesorul Băjenaru. Chiar şi kinetoterapeutul trebuie să lucreze cu neurologul, mai spune acesta: „Doar bazându-te pe ştiinţa neurologică, pe modul de a înţelege cum funcţionează creierul, mişcarea şi cogniţia, se pot rezolva aceste probleme“.
   Apoi, ceea ce înţelegem curent prin „memorie“ reprezintă doar un mic segment din ceea ce este memoria în realitate, mai aflăm de la profesorul de neurologie. Când spunem că am uitat ceva, de fapt ne referim doar la un mic segment din memorie, memoria declarativă, explicită, în care recunoaştem în mod conştient că ne aducem aminte sau uităm. Întreaga noastră activitate şi comportamentul nostru sunt legate de memorie. Dar care memorie? Memoria non-declarativă, procedurală, implicită. De-a lungul vieţii învăţăm diverse modalităţi de a ne mişca, de a ne comporta. În diverse circumstanţe, ne comportăm aşa cum am învăţat. Recunoaştem, aşadar, un model care ne permite o activitate motorie memorată. Orice sportiv, spre exemplu, care face o activitate ritmică, prin antrenament, îşi dezvoltă această memorie implicită. Face asta ulterior pentru că deja are engrama acestor comportamente. De fapt, întreaga performanţă motorie, că tot vorbim de mişcare, reprezintă o formă de memorie foarte bine pusă la punct. Şi că aşa ar fi ne-o spune profesorul Băjenaru, referindu-se la cea mai frecventă boală neurodegenerativă. În demenţa Alzheimer, în cele din urmă, este pierdută rezerva structurală cerebrală, printr-un determinism genetic şi metabolic multiplu. Lucrurile sunt complicate şi în plan funcţional, unde se pierde rezerva cognitivă.
   Lăsând la o parte factorii vasculari – ştim că activitatea fizică în bolile cardiace reprezintă un factor de protecţie cu implicaţie majoră în terapia non-medicamentoasă a pacienţilor coronarieni – observăm că activitatea fizică (şi, respectiv, lipsa ei) poate fi un factor de protecţie (sau de risc). Lipsa activităţii fizice, de exemplu, grăbeşte manifestările clinice ale bolii Alzheimer. Aşadar, avem de-a face cu o relaţie biunivocă, în care „creierul este generator de mişcare, într-un mod foarte complicat, iar mişcarea, în acelaşi timp, este factor de protecţie pentru creier“, după cum afirmă preşedintele SNR.

Neuronii nu mor de bătrâneţe

Prima condiţie, pentru a reţine ceva în memoria de scurtă durată, este să fii atent. Practic, în fiecare zi, suntem bombardaţi cu zeci-sute de mii de informaţii de toate tipurile. Nu putem însă să ne concentrăm atenţia simultan asupra tuturor, ci doar asupra celor pe care creierul nostru le consideră importante. Prin urmare, ca o informaţie să ajungă în memoria de lungă durată, va trece mai întâi, prin atenţie, în memoria de scurtă durată, iar prin repetiţie, în cea de lungă durată. Este suficient să intervină o tulburare de atenţie şi poate apărea senzaţia de lipsă de memorie.
Care ar putea să fie cauzele tulburărilor de atenţie? Conf. dr. Bogdan O. Popescu spune că una dintre ele ar fi depresia. Atunci când eşti deprimat, nu te mai interesează informaţiile din jurul tău. Anamneza contează foarte mult în diagnosticarea acestor cazuri. „Cu cât avansezi în experienţă, cu atât anamneza devine mai de importantă“, spune specialistul. Medicul trebuie să fie bine antrenat în descifrarea acestor cauze, ca să se poată orienta asupra unui posibil diagnostic, în interiorul vastei categorii a tulburărilor cognitive.
Îmbătrânirea fiziologică nu atrage după sine şi moartea neuronilor, spune medicul neurolog, implicat şi în cercetare fundamentală. Şi totuşi, de ce scade performanţa cognitivă? Tot conf. dr. Bogdan O. Popescu răspunde: scăderea numărului de sinapse şi plasticitatea ar fi principalele cauze. De aici apare şi atrofia cerebrală relativă. Prin urmare, în îmbătrânirea fiziologică, neuronii nu mor, ci pierd sinapse. Cu toate acestea, foarte rar întâlnim o îmbătrânire perfect fiziologică. Practic, cam toată lumea are leziuni vasculare, mari cauzatoare de moarte neuronală.

Universalitatea neuroştiinţelor

   Mihai Moldovan, preşedintele SNN, îşi împarte activitatea între Bucureşti şi Copenhaga. La Copenhaga, cercetează excitabilitatea sistemului nervos periferic, în principal relaţia dintre activitatea neuronală (conducerea de impulsuri electrice) şi metabolismul energetic neuronal. În Bucureşti, împreună cu studenţii de aici, studiază aceeaşi problemă, numai că investigaţia o face la nivelul sistemului nervos central, la pacienţii comatoşi. În România, este implicat în mai multe proiecte, în care abordează metode neurofiziologice de prognostic al comelor. S-a implicat şi în BAW: alături de studenţii de la SOMS, a reuşit să antreneze în activităţile derulate aici o pleiadă de specialişti din ţară şi de peste hotare. Tot el a fost şi cel care a făcut posibil workshopul despre telemetrie (Wireless brainwave recording), susţinut de dr. Marco Boscaro (Italia). Tânărul preşedinte SNN ne-a oferit cu amabilitate mai multe detalii despre BAW 2013.
   Ştiu că la Bucureşti există un grup de cercetare în neuro­ştiinţe, unde lucrează şi studenţi medicinişti. Se pare că mulţi din preşedinţii SOMS pro­vin din acest grup. Despre ce este vorba?
   – Avem un grup de cercetare în neuroştiinţe, în cadrul UMF „Carol Davila“ Bucureşti – Grupul Român de Iniţiativă pentru Neuroştiinţe (GRINS), iniţiat de pro­fe­sorul Leon Zăgrean, unde acum şi eu sunt parte, coordonez pro­iecte în calitate de profesor asociat. Întâmplător sau nu, preşedinţii SOMS din ultimii ani au fost studenţi care au lucrat cu noi în grupul de cercetare din facultate, o pepinieră de studenţi interesaţi de neuroştiinţe. Paradoxul a făcut ca ultimii trei studenţi care au fost preşedinţi şi care au lucrat cu mine să obţină câte o bursă la Oxford, unde au fost selectaţi din 200 de candidaţi: Alexandra Constantinescu, apoi Alexandru Călin, preşedintele de acum al SOMS, care tocmai a obţinut aceasta bursă, şi Andrei Ilie, care deja şi-a terminat doctoratul.
   Se poate spune, din câte văd, că sunteţi exportatori de creiere?
   – Da, ni se cam impută că facilităm exportul de creiere, dar noi considerăm că sădim aceşti tineri în mediile universitare, pentru ca apoi să se întoarcă în ţară şi să ne ajute. După cum vedeţi, exemplul lui Andrei Ilie şi chiar al meu: am ţinut legătura în toţi aceşti ani cu colegii din România, desfăşurându-mi o parte a activităţii la Copenhaga. Se poate şi merită să folosim un standard internaţional în ceea ce facem.

Creierul este cool

   Înţeleg că există interes din partea studenţilor pentru acest domeniu. Ce îi atrage?
   – Există un mare interes. Toata lumea este interesată de creier. Creierul este un lucru cool. Tuturor li se pare că atunci când vorbeşti despre creier este mult mai interesant decât dacă ai vorbi despre alte domenii. Din acest motiv există noţiunea de neuroştiinţe şi nu se face mare caz de cardioştiinţe sau de gastroştiinţe. Dar, întrucât creierul este mult mai complicat, trebuie să facem deosebirea între ştiinţă şi filozofie. Ştiinţa înseamnă abordarea pe bază de experiment; noi folosim creierul ca să cunoaştem creierul, ceea ce este un paradox, nu se întâmplă în alte specialităţi. Există o mare tentaţie pentru mulţi studenţi, să afle cât mai multe despre creier, noi însă ne luptăm să străpungem o barieră şi anume să aducem un student interesat de filozofia creierului sau de creier ca interfaţă cu lumea, la ideea de experiment ştiinţific asupra sistemului nervos, lucru care nu este întotdeauna foarte uşor. În momentul în care un student realizează că trebuie să stea multe nopţi în laborator, să facă multe experimente pentru a progresa un pic cunoaşterea creierului, i se pare mult mai puţin interesant decât să citească într-o revistă că cine ştie ce nou concept a apărut despre creier. Însă avem marele noroc că de fiecare dată găsim studenţi interesaţi, care reuşesc să străbată acest prag şi să lucreze cu noi.
   Cum îi găsiţi, cum îi recrutaţi?
   – Anual, profesorul Zăgrean face un interviu în care este asaltat de studenţi pentru a intra la noi în grup. Li se dă ocazia să participe, dar, cu timpul, unii dintre ei realizează că e prea multă muncă şi renunţă. Sistemul din România funcţionează încă strict pe bază de entuziasm. În ultimii ani, însă, aş putea spune că avem marele noroc ca, prin câştigarea unor proiecte de cercetare naţionale, să reuşim să mai ajutăm financiar studenţii care lucrează cu noi, însă motivaţia de a lucra cu noi nu poate fi nici pe departe cea financiară. Este nevoie de cineva care realmente este automotivat şi pasionat, pentru a-şi găsi timp, să vină la sfârşitul zilei măcar o oră la laborator, unde să progreseze cu experimentele lui. Avem totuşi marele noroc că se găsesc studenţi interesaţi, care fac asta, rămân alături de noi, termină universitatea cu articole publicate în reviste internaţionale. Unii dintre ei, aşa cum v-am spus, ajung să fie căutaţi de universităţi foarte bune din lume.

Un job internaţional

Staţi mai mult pe afară. Cum se vede activitatea acestor studenţi de acolo?
– Întotdeauna am plecat de la ideea că nu există cercetare românească. Cercetarea este un job internaţional. Pentru că tu, cercetător, doreşti să faci ştiinţă, să faci experimente reproductibile, care să poată fi reproduse şi în Anglia, şi în Spania, şi în America. Deci cercetătorii pot să fie români, dar cercetarea este un lucru al lumii în care trăim. Din acest motiv, dacă noi păstrăm aici un nivel internaţional, un nivel normal, să zicem, ei pleacă, ajungând să constate cu surprindere că sunt foarte competitivi la nivel internaţional. Mecanismul se reglează foarte simplu în ştiinţă, pentru că rezultatele cercetărilor noastre trebuie să devină accesibile întregii lumi. Şi acest lucru se face prin publicarea lor în reviste internaţionale, citite de toată lumea. Se vorbeşte mai recent de conceptul e-mortalitate. E de la electronic, pentru că, odată ce ai scris un articol, el ajunge pe internet şi toată lumea de acum încolo va avea acces la el, deci munca ta devine e-mortală. Noi încercăm să promovăm această imagine, faptul că ştiinţa nu este românească, ci a lumii în care trăim.

Interacţiunea cu societatea

   Interacţiunea socială este nouă în programul Brain Awareness Week. „Nouă, dar foarte încurajatoare“, spune studenta Aldebarani Gonzalez, vicepreşedinte SOMS.
   Cum aţi reuşit să implicaţi societatea în acţiunile voastre?
   – În primul rând, am mers la o şcoală, să vorbim cu copiii şi să le povestim ce înseamnă a fi cercetător, la ce te uiţi în laborator şi ce să faci dacă decizi să devii cercetător. Mulţi nici nu ştiau că există această posibilitate, de a deveni cercetător. De data aceasta a fost vorba de o singură şcoală primară la care am mers. Sperăm că anul viitor să deschidem mai multe porţi. Apoi, am încercat să antrenăm societatea, în parteneriat cu British Council, prin organizarea unei conferinţe – Introducere în neuroştiinţe – susţinută de prof. dr. Mihai Moldovan şi dr. Andrei Ilie. Conferinţa s-a ţinut la British Council, pentru publicul larg, fiind pentru prima dată când SOMS organizează o conferinţă în afara Facultăţii de Medicină. Am dorit să explicăm publicului nemedical ce înseamnă neuroştiinţele, să găsim noi adepţi, oameni interesaţi, care să conştientizeze faptul că neuroştiinţele sunt într-adevăr un lucru în care merită să-şi investească viaţa şi timpul, să găsească structurile organizaţionale care să îi ajute să-şi îndeplinească acest vis. Un alt eveniment prin care am dorit să atragem lumea alături de noi a fost cursa „Running Brains“, care s-a desfăşurat în Parcul Herăstrău şi a constat în alergarea pe o distanţă de 5 km pentru adulţi şi 1 km pentru copii. Am optat pentru această metodă, la care am primit şi sprijinul atletei Gabriela Szabo şi al Primăriei Bucureşti, deoarece multe persoane fac deja sport şi am dorit să le atragem într-un joc în care să îmbinăm sportul cu ştiinţa.
   Cum aţi reuşit această îmbinare?
   – Pe lângă cursa amintită, am făcut şi un experiment, în care le-am testat memoria. Le-am arătat, cu această ocazie, relaţia dintre puterea memoriei şi condiţia fizică. Testele au fost atât în română, cât şi în engleză şi au durat circa şase minute. Câştigătorii de la cros au primit premii şi diplome.

FameLab

   Implicarea British Council alături de SOMS în cadrul BAW 2013 s-a manifestat prin organizarea competiţiei FameLab şi prin găzduirea conferinţei SOMS.
   Gabriel Ivan, reprezentantul British Council din România, spune că FameLab este cea mai importantă competiţie internaţională de comunicare a ştiinţei pentru public; comunicare nu în simpozion, congres sau mani­festare ştiinţifică, ci pe scenă, pentru public sau pentru televiziune.
   Competiţia a debutat în Marea Britanie în cadrul unui festival de ştiinţe şi, după implicarea British Council, a continuat prin FameLab Inter­national, care anul acesta se desfăşoară pentru a şasea oară – în România, dar şi în alte 23 de ţări. Marele premiu va fi reprezentarea României într-un concurs internaţional, care va avea loc în iunie, în Marea Britanie. British Council va acorda şi alte premii, atât câştigătorilor finalei naţionale, cât şi ocupanţilor primelor trei locuri în selecţiile regionale, mai spune Gabriel Ivan. Din rândul participanţilor la Brain Awareness Week, s-au desemnat deja trei câştigători, care au avut curajul să încerce să-şi demonstreze talentul în a vorbi despre ştiinţă – pe un subiect din medicină, mai exact, din neurologie – pe înţelesul publicului larg, vreme de trei minute.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe