Newsflash

Tanatologia în dezbatere multidisciplinară

de Dr. Constantin BOGDAN - dec. 9 2011
Tanatologia în dezbatere multidisciplinară
   Tanatologia (disciplina care studiază moartea şi fenomenele legate de moarte) – în pofida realităţii inexorabile a morţii în lumea biologică, în existenţa umană – este rareori aleasă ca temă pentru o reuniune ştiinţifică. Există o diferenţă între preocupările de studiu al fenomenului morţii la noi, comparativ cu alte ţări, în special din lumea occidentală, unde, în ultimele cinci-şase decenii, s-au realizat din ce în ce mai multe studii cu abordări multidisciplinare.
   Deşi problema morţii este, prin excelenţă, multidisciplinară, în acord cu dimensiunile sale multiple, o abordare din perspectiva medicului se impune, ţinând cont de prezenţa acestei realităţi în activitatea sa: alături de preot, este personajul care se confruntă cel mai des cu moartea, indiferent de specialitatea pe care o are. În realitate, medicul păstrează o anumită distanţă faţă de fenomenul complex al morţii, exceptând studiul cadavrului ca suport pentru disecţiile anatomice şi studiile morfologice de anatomie patologică şi medicină legală, abordări post-mortem, moartea nefiind însă doar un moment, ci un proces care „se construieşte“, prin mecanisme insuficient cunoscute, din momentul instalării ireversibilităţii organo-funcţionale, celulare, infracelulare, moleculare; în această perioadă a instalării şi evoluţiei ireversibilităţii se adaugă modificări şi trăiri psihologice, studiate, între alţii, de Elisabeth Kubler-Ross şi, la noi, de Ion Biberi. Dimensiunea acestora a legitimat delimitarea unei subdiscipline a tanatologiei, tanatopsihologia, care, împreună cu altele (tanatogeneza, tanatosofia ş.a.), conferă complexitate fenomenului pluridisciplinar al morţii.
   „Este un fapt constatat că medicilor nu le place să vorbească despre moarte“, observa, cu peste trei decenii în urmă, dr. Pierre Delore, unul din marii umanişti ai medicinii. Într-adevăr, relativ puţini medici au consacrat studii morţii – medicale, psihologice, sociologice, tanatosofice, printre aceştia, V. Kastenbaum, Claud Veil, G. Condrau, Cicely Saunders, Cl. Kebers, Bernard Wary, Renée Selag-Lanoë, iar la noi – Ion Biberi, Victor Săhleanu, M. Belaşcu, subsemnatul.
   De-a lungul timpului, au fost analizate cauzele rezervelor medicilor faţă de problemele morţii. Ar fi vorba, pe de o parte, de un reflex general de protecţie al oamenilor, de îndepărtare de lucrurile triste, grave, care rămân, ca urmare, mai puţin cercetate şi insuficient cunoscute. Pe de altă parte, societatea modernă este preocupată să valorifice tinereţea şi sănătatea şi să respingă, prin contrast, bătrâneţea, moartea şi muribunzii, iar medicul este şi el un membru al acestei societăţi. În general, atitudinea faţă de moarte este de ordin strict personal şi depinde de concepţia fiecăruia despre lume. Cultura, educaţia, toate acţiunile formative ar putea modela şi concepţia, percepţiile şi atitudinile noastre faţă de moarte. În mod necesar, medicul are (sau ar trebui să aibă) o dublă poziţie faţă de moarte: a omului obişnuit care se supune acestui destin biologic ineluctabil, dar şi a medicului care se opune, neagă, luptă să îndepărteze moartea. Dar refuzul cercetării morţii sugerează predominanţa primei poziţii. Medicul se poate retrage din faţa morţii, din instinctul său de fiinţă umană, dar prezenţa morţii poartă şi semnificaţia unui eşec al activităţii sale, o insultă la adresa medicinii. O altă explicaţie a atitudinii mai rezervate a personalului medical faţă de bătrân, de bolnavul grav, de muribund, tocmai în situaţiile când s-ar impune mai multă apropiere suportivă, alinătoare, poate fi că medicul, ceilalţi membrii ai echipei de îngrijire văd în bătrân, în muribund, proiecţia propriului lor destin biologic, mai apropiat sau mai îndepărtat, de care, instinctiv, încearcă să se îndepărteze. Unii medici consideră că, în raţiunea profesiei, moartea nu este percepută ca un fenomen natural, ci ca un eşec; în orice moarte se vede o probă implicită de vinovăţie, ineficacitate sau incompetenţă; cei care aplică profesiunii lor criterii de valoare şi de eficacitate consideră decesul bolnavului ca un duşman personal (şi chiar mai mult decât duşmanul bolnavului), sentimentul de neputinţă în faţa morţii schimbându-se în act de acuzare. Alţii consideră, analizând această atitudine, că nu este vorba numai de o atitudine profesională, dificultatea de a accepta moartea bolnavilor lor fiind în strânsă legătură cu motivaţiile care i-au împins să îmbrăţişeze profesia medicală, să aibă dorinţa de a controla, să învingă sau să nege moartea. Învăţământul intervine în acelaşi sens, conferind viitorului medic un statut de „atoatevindecător“.
   La întrebarea: „la ce bun să cercetăm moartea, ce beneficii ar putea aduce aceasta?“, răspunsul potrivit ar fi: „o cercetare mai atentă a morţii, sub toate dimensiunile sale, poate ajuta vieţii“.
   Astăzi se vorbeşte de noile condiţii ale morţii. Multiplele mutaţii din societatea contemporană – biomedicale, psiho- şi sociofamiliale, demografice, urbanistice au influenţat nu numai modul de viaţă, ci şi pe cele de moarte. Acest proces al morţii se petrece astăzi mai discret şi una din explicaţii o constituie urbanizarea. La sat, individul care moare este decedatul tuturor şi glasul care anunţă evenimentul răsună în toate inimile. În urban se extinde şi concepţia, mai bine-zis percepţia morţii ca un incovenient care generează ruşine, care jenează, ca un incident nedorit şi nu ca un fenomen natural. Moartea e deci ascunsă, exilată şi „internată“ în spitale şi cămine, chiar atunci când nu mai este necesar şi muribundul ar dori să se sfârşească la el acasă, vegheat de cei dragi. Aceasta face ca, în prezent, 60–70% din decese să se producă în spitale şi cămine.
   Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia a fost recent gazda conferinţei internaţionale Dying and Death in the 18th–21st Century Europe, manifestare ajunsă la a patra ediţie; parteneri: Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică, Asociaţia Română pentru Studiul Morţii, Consiliul Judeţean Alba – Directoratul pentru Patrimoniul Cultural Naţional, Asociaţia Română pentru Incinerare „Amurg“ şi Centrul Cultural Italian Alba „G. M. Visconti“. Reuniunea a mobilizat un număr mare de participanţi, reprezentând 15 ţări într-o paletă multidisciplinară, puţin obişnuită în orice reuniune ştiinţifică. Această neomogenitate a fost doar aparentă, deoarece participanţii au găsit limbajul comun necesar în abordarea unui astfel de teme complexe, multidimensionale. Au fost prezenţi: sociologi, medici, psihologi, istorici, antropologi, arheologi, teologi, etnologi şi etnografi, scriitori şi jurnalişti, arhitecţi şi artişti plastici, universitari şi studenţi, reprezentanţi ai unor organizaţii ale societăţii civile.
   O prezentare succintă a temelor propuse şi dezbătute în sesiunile conferinţei este sugestivă, pentru a aprecia dimensiunile temei centrale abordate, într-o diversitate aproape exhaustivă.
   Perspectivele umanistice ale „muririi“ (s. n.) şi morţii. Termenul necesită un mic comentariu: în limba română, întâlnim frecvent termenul de „nemurire“, sugerând o aspiraţie a omului, dar nu şi antonimul „murire“, ci doar cel de moarte, deşi, cum notam mai sus, moartea nu este doar un moment, ci şi un proces, având o dimensiune dinamică şi una de timp, din momentul instalării ireversibilităţii. Perspectiva umanistică a inclus subtemele următoare: folclor şi antropologie, istorie, filosofie, literatură, teatru, artă, muzică. Câteva exemple de comunicări, oarecum mai surprinzătoare şi chiar insolite, dar prin aceasta nu mai puţin interesante: Morţile nenaturale la părintele naturalismului. Imaginile morţii la Émile Zola; Sinuciderea în discursul comunist; Grupuri de acţiune în Banat şi mărturiile Hertei Muller; Personaje tânjind după moarte la Samuel Beckett în „Aşteptându-l pe Godot“; Moartea în epoca romantică; Comemorarea morţii în muzica artistică contemporană; Arhitectura minimalistă centrată pe simboluri arhetipale, tendinţă contemporană în arta funerară. Mai multe comunicări au prezentat specificul tradiţiilor, culturilor şi ritualurile la diferite popoare.
   Noi ritualuri ale morţii în secolul 21: idei privind viaţa de după viaţă în perspectiva sociologică; Religia, naţiunea, media şi moartea, în Polonia, după 1989; tot autorii polonezi au prezentat: Problemele morţii în accidentul de la Smolensk din 2010 şi oglindirea acestora în discursul media; A muri ca migrant astăzi. Tanatopolitici şi tanatopractici în contextul migraţiei în Italia contemporană; Case memoriale şi case rituale (Suedia); Moartea în conflicte şi războaie.
   Suicid, eutanasie şi lege: Influenţele economicului şi socialului asupra ratei suicidului; Suicidul copilului; Direcţii de prevenţie a microbului; Suicidul şi eutanasia în legislaţia din Turcia; Dreptul la viaţă şi dreptul la moarte – valori fundamentale bioetice şi tanatologice.
   Sfârşitul vieţii şi îngrijirile paliative: Rolul psihologului în îngrijirea paliativă; Sfârşitul vieţii persoanelor cu handicap; Grupuri de ajutor şi de suport în sprijinul persoanelor aflate în stări terminale.
   Au mai fost sesiuni dedicate istoriei, religiei, problemei crematoriilor şi cimitirelor, implicaţiilor trecerii de la înhumare la incinerare.
   Tanatologia, deşi nu este disciplină inclusă în programa de învăţământ, trebuie să facă parte din cultura medicului, ţinând cont de importanţa şi complexitatea acestui proces în viaţa individului, cu practica medicinii. Moartea este un fenomen biologic implacabil, obligatoriu, de o inexorabilă fatalitate, dar atitudinea faţă de moarte este o manifestare culturală. Nemurirea biologică nu există, în schimb moartea poate fi dominată la modul ideal, încredinţând memoriei oamenilor gândurile şi gesturile muritorilor. Capodoperele culturale au făcut aceasta din totdeauna. Medicul îşi trage forţa de acţiune din cultura sa profesională şi, nu mai puţin, din tezaurul marii culturi. Poziţia faţă de moarte trebuie să exprime conjugarea conceptelor oferite de biologie, medicină, psihologie, filosofie, cultură, religie. Să se reţină că medicul este necesar bolnavilor nu numai pentru menţinerea lor în viaţă, ci şi pentru a-i ajuta, la momentul oportun, a se desprinde de ea, oricât de dureroasă şi de dramatică ar fi această desprindere. Practica medicinii este şi filosofie concretă, aşa cum a prezentat-o Wunderli. Iar în sensul în care Platon o înţelege, orice filosofie poate la rândul ei să fie definită ca o reflecţie asupra morţii. Gândul morţii, rezultă de aici, n-ar trebui să-l părăsească pe medic în exerciţiul funcţiilor sale. Ion Biberi ne spunea că „moartea se integrează proceselor vieţii de care nu poate fi separată“.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe